Perception of Formative Competency Assessment and Virtual Course Satisfaction by Sex and Career Level among College Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17964

Keywords:

Higher education, emergency remote teaching, COVID-19, student evaluation

Abstract

Purpose. This study aimed to establish the association between perceptions of formative competency assessment and the satisfaction level with the virtual courses based on sex and career level of university students in Costa Rica. Methodology. Six courses were selected for the study by convenience, with a sample of 127 students (61.35%) of 207 students enrolled in the first semester of 2021. Data collection utilized items from the Questionnaire on Methodology and Assessment in Physical Education Initial Training (QMAPEIT). Each student provided voluntary consent to participate; then the survey was administered in-class (synchronously) within a virtual environment. Results. The chi-squared analysis revealed a significant statistical difference by sex in the perception of the competence learning process when the formative assessment was used (χ2= 6.69, p= 0.035). Additionally, differences were observed in the perception of skill acquisition for their personal and professional life (χ2= 6.562, p=0.038), and in the level of general satisfaction with the course (χ2= 6.427, p= 0.040). Regarding the career level, a statistically significant difference was found between variables (p= 0.039). Conclusions. The findings of this research contribute to ongoing reflection, understanding, and improvement in the evaluation processes. This facilitates better quality of teaching and learning based on the differences in perception between men and women and their university career levels.

Author Biographies

María Morera-Castro, Universidad Nacional

PhD. en Kinesiología, Universidad de Auburn, Alabama, Estados Unidos. Máster en Recreación en la Universidad de Costa Rica. Catedrática, académica e investigadora de la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Carolina Nieva-Boza, Universidad Autónoma de Barcelona

Maestra de Educación Física, Psicomotricista, Pedagoga y Doctora en Actividad Física, Educación Física y Deporte. Actualmente soy profesora del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), España. Mis líneas de investigación son: formación del profesorado, evaluación formativa y compartida, psicomotricidad, educación física, inclusión, perspectiva de género e interculturalidad. 

Irina Anchía-Umaña, Universidad Nacional

Máster Scientiae en Salud Integral y Movimiento Humano con énfasis en Salud. Académica e investigadora de la Escuela CIEMHCAVI - UNA, experiencia en programas y proyectos integrados.

Emmanuel Herrera-González, Universidad Nacional

Bachiller en la Enseñanza de la Educación Física, Deporte y Recreación (UNA), licenciado en Ciencias del Deporte con Énfasis en Salud (UNA), maestría en Psicopedagogía (UNED). Actualmente es académico en la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Universidad Nacional, Costa Rica y coordina el Programa Psicomotricidad y Estilos de Vida Activos.

References

Abella García, V., Ausín Villaverde, V., Delgado Benito, V., & Casado Muñoz, R. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y estrategias de evaluación formativas: Percepción de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.004

Alkharusi, H. A., & Al-Hosni, S. (2015). Perceptions of classroom assessment tasks: An interplay of gender, subject area, and grade level. Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(3), 205-217. https://un-pub.eu/ojs/index.php/cjes/issue/view/13

Alkharusi, H. A. (2016). Predicting student´s academic achievement: Contributions of perceptions of classroom assessment tasks and motivated learning strategies. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(3), 515-533. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.40.15177

Alonso Martín, P. (2019). El perfil del buen docente universitario según la valoración de alumnos de magisterio y psicopedagogía. Perfiles Educativos, 41(164), 65-81. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58906

Álvarez-Arregui, E. & Arreguit, X. (2019). El futuro de la universidad y la universidad del futuro. Ecosistemas de formación continua para una sociedad de aprendizaje y enseñanza sostenible y responsable. Aula Abierta, 48(4), 447-480. https://doi.org/10.17811/rifie.48.4.2019.447-480

Atienza, R., Valencia-Peris, A., Martos-García, D., López-Pastor, V. M., & Devís-Devís, J. (2016). La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evaluación formativa: Ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, 22(4), 1033-1048. https://doi.org/10.22456/1982-8918.59732

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L., & Castejón, F. J. (2018). Evaluación en la formación inicial: ¿Avance o retroceso? Bordón. Revista de Pedagogía, 70(4), 9-22. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.64434

Casanova, M. A. (2011). Evaluación para la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 78-89. https://doi.org/10.15366/riee2011.4.1.004

Castejón Oliva, F. J., Santos Pastor, M. L., & Palacios Picos, A. (2015). Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(58), 245-267. https://www.redalyc.org/toc.oa?id=542&numero=39641

Colomer, J., Serra, L., Cañabate, D., & Serra, T. (2018). Evaluating knowledge and assessment-centered reflective-based learning approaches. Sustainability, 10(9), 1-16. https://doi.org/10.3390/su10093122

Copado, A. (2022). Evaluación formativa en educación a distancia en tiempo de la pandemia covid-19: Una aproximación al estado del arte. Revista Lationamericana de Políticas y Administración de la Educación, 16(9), 68-80. http://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/1216

Cosi, S., & Voltas N. (2019). Evaluación formativa en estudiantes universitarios mediante tecnologías digitales: El rol del alumno en su propio proceso de enseñanza-aprendizaje. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la enseñanza superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 113-123). Octaedro. http://hdl.handle.net/10045/98852

Fernández-Garcimartín, C., Fuentes Nieto, T., Molina Soria, M., & López-Pastor, V. M. (2022). La participación del alumnado en la evaluación formativa en formación del profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 1-20. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.004

Gao, M. (2012). Classroom assessments in mathematics: High school students’ perceptions. International Journal of Business and Social Science, 3(2), 63-68. https://www.ijbssnet.com/journal/index/937

Gallardo-Fuentes, F., López-Pastor, V., Martínez-Angulo, C., & Carter-Thuillier, B. (2020). Evaluación formativa en asignaturas de atención a la diversidad. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(25), 169-186. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.efef

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23086

Gutiérrez, C., Hortigüela, D., Peral, Z., & Pérez-Pueyo, A. (2018). Percepciones de alumnos del grado en maestro en educación primaria con mención en educación física sobre la adquisición de competencias. Estudios Pedagógicos, 44(2), 223-239. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200223

Hamodi Galán, C., & Barba-Martín, R. A. (Coords.). (2021). La evaluación formativa y compartida. Nuevas propuestas de desarrollo en educación Superior. Dextra Editorial.

Ibarra-Sáiz, M. S. & Rodríguez-Gómez, G. (2020). Aprendiendo a evaluar para aprender en la educación superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 5-8. https://revistas.uam.es/riee/article/view/12070

López-Pastor, V., & Sicilia-Camacho, A. (2017). Formative and shared assessment in higher education. Lessons learned and challenges for the future. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(1), 77-97. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1083535

López Pastor, V. M., Hamodi Galán, C., & López-Pastor, A. T. (2016). Evaluación formativa y compartida en educación superior: Buenas prácticas y experiencias desarrolladas por la red de evaluación formativa. En A. Pavié Nova & M. Casas Uribe (Eds.), C. Esparza Freire (Coord.), Buenas prácticas en evaluación de aprendizajes en educación superior (pp. 13-44). Editorial Universidad de los Lagos. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/44619

López-Pastor, V. M., Sonlleva Velasco, M., & Martínez Scott, S. (2019). Evaluación formativa y compartida en educación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/10844

Lowe, H., & Cook, A. (2003). Mind the gap: Are students prepared for higher education? Journal of Further and Higher Education, 27(1), 53-76. https://doi.org/10.1080/03098770305629

Lukas Mujika, J. F., Santiago Etxeberria, K., Lizasoain Hernández, L., & Etxeberia Murgiondo, J. (2017). Percepciones del alumnado universitario sobre la evaluación. Bordón Revista de Pedagogía, 69(1), 103-122. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.43843

Martínez-Mínguez, L., Vallés Rapp, C., & Romero-Martín, M. R. (2015). Estudiantes universitarios: Ventajas e inconvenientes de la evaluación formativa. @tic. Revista d’Innovació Educativa, (14), 59-70. https://ddd.uab.cat/record/166726

Mollo-Flores, M., & Medina-Zuta, P. (2020). La evaluación formativa: Hacia una propuesta pedagógica integral en tiempos de pandemia. Maestro y Sociedad: Revista Electrónica para Maestros y Profesores, 17(4), 635-651. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5235

Ortega Ortigoza, D., Rodríguez Rodríguez, J., & Mateos Inchaurrondo, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: Adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), 1-13. https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1275

Panadero, E., Fraile, J., & García-Pérez, D. (2022). Transición a educación superior y evaluación: Un estudio longitudinal anual. Educación XX1, 25(2), 15-39. https://doi.org/10.5944/educxx1.29870

Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Education Siglo XXI, 23, 223-229. https://revistas.um.es/educatio/article/view/127

Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F.-J., & López-Pastor, V. (2015). Divergencias del alumnado y del profesorado universitario sobre las dificultades para aplicar la evaluación formativa. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 21(1), 1-7. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5169

Rovers, S. F. E., Stalmeijer, R. E., van Merriënboer, J. J. G., Savelberg, H. H. C. M., & de Bruin, A. B. H. (2018). How and why do students use learning strategies? A mixed methods study on learning strategies and desirable difficulties with effective strategy users. Frontiers in Psychology, 9, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02501

Salicetti Fonseca, A., Campos Salazar, C., Carpio Rivera, E., Jiménez Díaz, J., Smith Barr, D., & Hernández Elizondo, J. (2018). La evaluación formativa en el proceso enseñanza-aprendizaje en estudiantes de actividad deportiva de la Universidad de Costa Rica. Estudios Pedagógicos, 44(2), 297-310. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200297

Serra-Olivares, J., García-Rubio, J., Gil Madrona, P., Cejudo Armero, C., & González Víllora, S. (2018). Estilos de aprendizaje y evaluación formativa: Estudio con universitarios de educación física chilenos. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(1), 129-138. https://doi.org/10.6018/321991

Published

2023-12-15

How to Cite

Perception of Formative Competency Assessment and Virtual Course Satisfaction by Sex and Career Level among College Students (M. Morera-Castro, C. Nieva-Boza, I. Anchía-Umaña, & E. Herrera-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17964

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Perception of Formative Competency Assessment and Virtual Course Satisfaction by Sex and Career Level among College Students (M. Morera-Castro, C. Nieva-Boza, I. Anchía-Umaña, & E. Herrera-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17964

Comentarios (ver términos de uso)