A model for the motivation of teaching staff in higher education institutions analyzed from the complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17971

Keywords:

Categories, complexity, teacher, Quality education, motivation, SDG4

Abstract

Objective. This study aims to develop a model that provides a better understanding of the motivation of teaching staff in higher education institutions (HEI) from a complexity perspective. Methodology. It is a correlational-descriptive type of research, with a mixed research method and a motivation-dependent category. The research is linked to a categorical system extracted from the literature review and subsequently refined by two rounds of experts using the Delphi technique. They indicated the following 6 categories that influence teaching motivation: intrinsic, extrinsic, transform knowledge, generate research, quality in education, permanent education, and teaching as a generator of social status. Subsequently, 40 referenced subcategories were constructed that account for each category. For greater accuracy, the Lasso method was used to narrow down the subcategories to 27; this ensured the formulation of questions in a survey with 122 records of teachers, based on the Likert scale type. Results. The interdisciplinarity of complex thinking requires several factors in motivating higher education faculty. These include professional activity, comprehensiveness, effectiveness, knowledge, problem-solving, leadership, interactions, autonomous learning, methodologies, institutional issues, power relations, and social position. Discussion and conclusion. It is crucial to start from a holistic view that integrates teaching motivation in different aspects such as teaching practice, student behavior, organizational aspects, interactivity of the academic community, recognition, and historical and situational contexts. Equally crucial is achieving the integration of these elements that contribute to fostering quality training processes.

Author Biographies

Jorge Ariel Franco-López, Instituto Tecnológico Metropolitano

Instituto Tecnológico Metropolitano (ITM) Facultad de ciencias Económicas y Administrativas Departamento de Administración Docente Investigador Categorizado por el Ministerio de Educación Nacional (Colombia)

Jhoany Alejandro Valencia-Arias, Instituto Tecnológico Metropolitano

Doctor en Industria y Organizaciones, Profesor Titular del Instituto Tecnológico Metropolitano. Investigador Senior reconocido por el Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación en Colombia. Profesor Universitario con 10 años de experiencia en enseñanza en pregrado y posgrado. 

References

Abaitua, B. & Ruiz, M. A. (1990). Expectativas de auto-eficacia y de resultados en la resolución de tareas de anagramas. Revista de Psicología General y Aplicada, 43(1), 45-52. https://acortar.link/381pxo

Aparicio Herguedas, J. L., Velásquez-Callado, C., & Fraile-Aranda, A. (2021). El trabajo en equipo en la formación inicial del profesorado. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 455-464. https://doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1548

Arias Lara, S. A., Labrador, N. P., & Gámez Valero, B. (2019). Modelos y épocas de la evaluación educativa. Educere, 23(75), 307-322. https://www.redalyc.org/journal/356/35660262007/html/

Atkinson, E. S. (2000). An investigation into the relationship between teacher motivation and pupil motivation. Educational Psychology, 20(1), 45-57. https://doi.org/10.1080/014434100110371

Barragán Moreno, S. P. & Escalante, E. M. (2022). Educación inclusiva, perspectiva desde la evaluación. Human Review, 13(2), 1-22. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4016

Börü, N. (2018). The factors affecting teacher-motivation. International Journal of Instruction, 11(4), 761-776. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11448a

Brookhart, S. M. & Freeman, D. J, (1992). Characterristics of entering teacher candidates. Review of Educational Research, 62(1), 37-60. https://doi.org/10.3102/00346543062001037

Buendía-Arias, X. Zambrano-Castillo, L. C., & Insuasty E. A. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios (47) 179-195. https://acortar.link/UnrgLp

Caballero-Cantu, J. J., Chávez-Ramírez, E. D., Lopez-Almeida, M. E., Inciso- Mendo, E. S., & Méndez Vergaray, J. (2023). El aprendizaje autónomo en educación superior. Revisión sistemática. Salud, Ciencia y Tecnología, 3, 1-19. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023391

Cantón Mayo, I. (2003). La estructura de las organizaciones educativas y sus múltiples implicaciones. Revisra Interuniversitaria de formación del profesorado, 17(2), 139-165. https://www.redalyc.org/pdf/274/27417209.pdf

Castro Fernández, V. (2021). La aventura de innovar. Guía de navegación para empresas y emprendedores. Anaya Multimedia. https://elibro.bibliotecaitm.elogim.com/es/lc/bibliotecaitm/titulos/217152

Chen-Quesada, E. & Salas-Soto S. (2019). Referentes curriculares para la toma de decisiones en materia de planes de estudio de educación superior. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-31. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.7

De Jesus, S N. & Willy, L. (2005). An integrated model for the study of teacher motivation. Applied Psychology: An International Review, 54(1), 119-134. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2005.00199.x

De Moura Castro, C. & Loschpe, G. (2007). La remuneración de los maestros en América Latina: ¿Es baja? ¿Afecta la calidad de ls enseñanza? (Pral, no. 37), 1-22. https://acortar.link/i0Tgc3

Del Valle Coronel, M. & Curotto, M. M. (2008). La resolución de problemas como estrategia de enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7(2), 463-479. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen7/ART11_Vol7_N2.pdf

Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (2021). Teacher motivation. En Teaching and researching motivation (3a. ed., pp. 158-19). Pearson. https://www.routledge.com/Teaching-and-Researching-Motivation/Dornyei-Ushioda/p/book/9781138543461

Fong, C. J., Dillard, J. B., & Hatcher, M. (2019). Teaching self-efficacy of graduate student instructors: Exploring faculty motivation, perceptions of autonomy support, and undergraduate student engagement. International Journal of Educational Research, 98, 91-105. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.08.018

Fox, R. B. (1961). Factors influencing the career choice of prospective teachers. Journal of Teacher Education, 12(4), 91-105. https://doi.org/10.1177/002248716101200410

Franco López, J. A. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte (64), 151-179. https://doi.org/10.35575/rvucn.n64a7

Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E. & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/860

Guillén Celis, J. M. (2008). Estudio crítico de la obra: “La educación encierra un tesoro”. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors. Laurus, 14(26), 136-167. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111491007

Han, J & Yin, H. (2016). Teacher motivation: Definition, research development and implications for teachers. Cogent Education, 3(1). 1-18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1217819

Ibrahim, M. M. & Nat, M. (2019). Blended learning motivation model for instructors in higher education institutions. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16, 1-21. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0145-2

Kleptsova, E. Y., Kleptsov, N. N., Mishutinskaya, E. A., Shubnitsyna, T. V., & Tsvetkova, N. (2018). Psychological structure of humane interpersonal relations among the subjects of educational activity. Revista Espacios, 39(49), 1-12. https://www.revistaespacios.com/a18v39n49/a18v39n49p02.pdf

López López, J. L., Hernández, J. E., Tapia Curiel, A., & Mercado Ramírez, M. A. (2007). Modelo de evaluación de la enseñanza y aprendizaje en competencias profesionales integradas: Su aplicación en unidades de aprendizaje de salud pública del Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, (6), 17-34. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/6/006_Lopez.pdf

López Jiménez, T. & Colomina Álvarez, R. M. (2021). Rúbrica de evaluación como instrumento mediador de la reflexión en el practicum de maestros de educación infantiL. Perfiles Educativos, 43(174), 132-150. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.174.59681

Mac-Clure, O., Barozet, E., Ayala, M. C., Moya, C., & Valenzuela, A. M. (2019). Encontrar la posición de uno mismo en la sociedad. Una encuesta basada en viñetas. Revista Brasileira de Ciencias Sociales, 34(99), 1-28. https://doi.org/10.1590/349918/2019

Osman, D. J. & Warner, J. R. (2020). Measuring teacher motivation: The missing link between professional development and practice. Teaching and Teacher Education, 92, 103064. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103064

Ortiz-Herrera, J., Cadela-Vela, S., Gualli, T., García-Serrana, I., & Padilla-Verdugo, R. (2020). A culture of quality in higher education. 18 LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology (pp. 27-31). http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2020.1.1.364

Panigrahi, R., Srivastava, P. R., & Sharma, D. (2018). Online learning: Adoption, continuance, and learning outcome—A review of literature. International Journal of Information Management, 43, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2018.05.005

Praver, M. & Oga-Baldwin, W. (2008). What motivates language teachers: Investigating work satisfaction and second language pedagogy. Polyglossia, 14, 1-8. https://en.apu.ac.jp/rcaps/uploads/fckeditor/publications/polyglossia/Polyglossia_V14_Max_William.pdf

Quesada-Chaves, M. J. (2019). Condiciones de la infraestructura educativa en la región pacífico central: Los espacios escolares que promueven el aprendizaje en las aulas. Revista Educación, 43(1), 293-311. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28179

Richardson, P. W. & Watt, H. M. (2006). Who chooses teaching and why? Profiling characteristics and motivations across Australian Universities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27-56. https://doi.org/10.1080/13598660500480290

Rocchi, M. & Pelletier, L. G. (2017). The anttecedents of coaches’ interpersonal behaviors: The role of the coaching context, coaches’ psychlogical needs, and coaches’ motivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 39(5), 366-378. https://doi.org/10.1123/jsep.2016-0267

Rodrigues, M. C. & Branco, M. L. (2021). Turnover and professional identity. Education Policy Analysis Archives, 29(139). 1-21. https://doi.org/10.14507/EPAA.29.6287

Romero Barea, G.-A. (2009). La motivación del profesor: Un gran recurso educativo. Innovación y Experiencia Educativas, (20), 1-9. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_20/GUSTAVO-ADOLFO_ROMERO_BAREA02.pdf

Ruiz Speare, J. O. (2017). Liderazgo. Alfil. https://elibro.bibliotecaitm.elogim.com/es/ereader/bibliotecaitm/117658

Sanabria Rodríguez, L. B. & Ibáñez Ibáñez, J. (2015). La comprensión de conceptos a partir de la elaboración de representaciones en un ambiente computacional. Tecné, Episteme y Didaxis TED, (37), 13-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5197897

Sinclair, C. (2008), Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia-Pacific. Journal of Teacher Education, 36(2), 79-104. http://dx.doi.org/10.1080/13598660801971658

Soriano Escuder, C., Tárraga Mínguez, R., & Pastor Cerezuela, G. (2022). Efectividad de las comunidades de aprendizaje en la inclusión educativa y social. Una revisión sistemática. Educação & Sociedade, 43, 1-15. https://doi.org/10.1590/ES.241333

Tibshirani, R. (1996). Regression shrinkage and selection via the lasso. Journal of the Royal Statistical Society, 58(1), 267-288. https://doi.org/10.1111/j.2517-6161.1996.tb02080.x

Whitaker, M. & Valtierra, K. M. (2018). Enhancing preservice teachers’ motivation to teach diverse learners. Teaching and Teacher Education, 73, 171-182. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.04.004

Published

2024-01-30

How to Cite

A model for the motivation of teaching staff in higher education institutions analyzed from the complexity (J. A. Franco-López & J. A. Valencia-Arias , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17971

How to Cite

A model for the motivation of teaching staff in higher education institutions analyzed from the complexity (J. A. Franco-López & J. A. Valencia-Arias , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17971

Comentarios (ver términos de uso)