“Constructive Paranoia” Applied to Education (The Case of English Language Teaching)

  • Luis Guillermo Barrantes Montero Universidad Nacional
Keywords: English Language Teaching, Constructive Paranoia, English for specific purposes (ESP), Education, Latin America.

Abstract

This paper analyzes the concept of constructive paranoia stated by journalist and author Andrés Oppenheimer to promote development in Latin America. Based on that concept, this paper discusses the effectiveness of current English Language Teaching, particularly, as well as what should be done in order to obtain better results. As a conclusion, a re-structure of approach, curriculum and methodology in teaching the language is proposed.

References

Ávila, R. (21 de febrero de 2011). Nos falta la ‘paranoia constructiva’, dice el periodista Andrés

Oppenheimer. Portafolio. Recuperado de http://www.insutec.edu.co/index_htm_files/

paranoia_constructiva.pdf

Brunner, J. J. (diciembre, 2008). Educación superior y mundo del trabajo: Horizontes de

indagación. Calidad en la educación, 29, 230-240. Recuperado de http://mt.educarchile.cl/

mt/jjbrunner/archives/cse_articulo753.pdf

Douglas, D. (2000). Assessing Languages for Specific Purposes [Evaluación de idiomas para

propósitos específicos]. New York: Cambridge University Press.

Estado de la Educación. (2010). Tercer Informe del Estado de la Educación, Informe final. Extensión

y dominio del inglés como segunda lengua en el sistema educativo costarricense: Situación

actual, problemas y desafíos. San José, Costa Rica: CONARE. Recuperado de http://

www.estadonacion.or.cr/images/stories/informes/educacion_003/docs/ponencias/

Barahona_2010_Dominio_Ingles.pdf

Feller, R. (septiembre, 2011). Advancing the STEM Workforce Through STEM-Centric Career

Development [Proción de la fuerza laboral STEM]. Technology and Engineering Teacher,

(1), 6-12.

Harding, K. (2005). English for Specific Purposes [Inglés para propósitos específicos]. Oxford:

Oxford University Press.

Krashen, S. D. (1987). Principles and Practice in Second Language Acquisition [Principios y práctica en

la adquisición de una segunda lengua]. Inglaterra: Prentice-Hall International.

Maxwell-Reid, C. (Diciembre, 2010). Content and Language Integrated Learning (CLIL): The

Influence of Studying Through English on Spanish students’ first Language written

Discourse [Aprendizaje integrado de contenido y lenguaje (CLIL) La influencia de estudiar

en inglés en el discurso escrito en estudiantes de lengua materna en español]. Text and

Talk, 30(6), 679-699. doi: 10.1515/TEXT.2010.033

Narváez, A. (2010). Educación, capitalismo y desarrollo. Cultura alfabética y globalización

anglosajona. Signo y pensamiento, 29(57), 248-267.

Nunan, David. (1998). The Learner-Centred Curriculum [El currículo centrado en el estudiante].

Cambridge: Cambridge University Press.

Oppenheimer, A. (2010). ¡Basta de historias! La obsesión latinoamericana con el pasado y las 12

claves del futuro. Buenos Aires: Editorial Debate

Oppenheimer, A. (2006). Cuentos chinos. El engaño de Washington, la mentira populista y la

esperanza de América Latina. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Richards, J. C. y Nunan, D. (Ed.). (1990). Second Language Teacher Education [Educación del profesor

de segundas lenguas]. Cambridge: Cambridge Language Teaching Library.

Schumann, J. H. (1978). The Acculturation Model for Second Language Acquisition [El modelo de

la aculturación para la adquisición de una segunda lengua]. En R. C. Gingras (Ed.), SecondLanguage

Acquisition and Foreign Language Teaching [Adquisición de una segunda lengua

y enseñanza de lenguas extranjeras] (pp. 27-50). Arlington, Virginia: Center for Applied

Linguistics.

Tudor, I. (2001). The Dynamics of the Language Classroom [La dinámica de la clase de idiomas].

Cambridge University Press.

Vega, W. (25 de noviembre de 2010). ‘Es hora de reconocer lo mal que estamos’: Andrés

Oppenheimer. El Tiempo. Recuperado de http://www.andresoppenheimer.com/2011/06/08/

es-hora-de-reconocer-lo-mal-que-estamos-andres-oppenheimer/

Vegas, L. (01 de mayo de 2011. Andrés Oppenheimer. Periodista y escritor argentino: “Nos

falta paranoia constructive”. El Deber. Recuperado de http://www.eldeber.com.bo/nota.

php?id=110430182801

Published
2012-06-28
How to Cite
Barrantes Montero, L. (2012). “Constructive Paranoia” Applied to Education (The Case of English Language Teaching). Revista Electrónica Educare, 16(2), 131-142. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3935
Section
Articles (Peer Reviewed Section)