Epistemological Views from Different Theoretical Perspectives of Disability
Abstract
This paper provides theoretical perspectives and the corresponding epistemological approaches on the study of disabilities. It explains diverse focuses to see disabilities from their different points of view; it also includes debates between those focuses. This paper contributes to a conceptual-theoretical clarification for the study and research on disabilities.
References
Allport, G. (1935). Attitudes [Actitudes]. En C. Murchison (Ed.), A Handbook of Social Psychology
[Manual de psicología social] (151-153). Massachusetts: Clark University Press.
Altman, B. (2001). Disability Definitions, Models, Classification Schemes, and Applications
[Definiciones de discapacidad, modelos, esquemas de clasificación y aplicaciones]. En
G. L. Albrecht, K. D. Seelman y M. Bury (Eds.), Handbook of Disability Studies [Manual de
estudios de discapacidad] (pp. 97-122). London: Sage.
Barnes, C. (2003). Independent Living, Politics and Policy in the United Kingdom: A Social Model
Account [Vida independiente, política y políticas en el Reino Unido: Un recuento del
modelo social]. Review of Disability Studies, 1(4), 5-13.
Barnes, C. (enero, 2007). Disability, higher education and the inclusive society [Discapacidad,
educación superior y la sociedad inclusiva]. British Journal of Sociology of Education, 28(1),
-145.
Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.
Devenney, M. J. V. (2005). The Social Representations of Disability: Fears, Fantasies and Facts [Las
representaciones sociales de la discapacidad: Miedos, fantasías y hechos]. (Tesis doctoral).
Clare College, Cambridge University.
Devine, P. (1995). Prejudice and outgroup perception [Prejuicio y percepción del exogrupo]. En
A. Tesser (Ed.), Advanced Social Psychology [Psicología social avanzada] (pp. 467-526). New
York: McGraw Hill.
Farr, R. (1994). Attitudes, Social Representations and Social Attitudes. [Actitudes, representaciones
sociales y actitudes sociales]. Papers on Social Representations, 3(1), 30-33.
Ferrante, C. y Ferreira, M. A. (2008). Cuerpo, discapacidad y trayectorias sociales: Dos estudios
de caso comparados. Revista de Antropología Experimental, 8(29), 403-428. Recuperado de
http://www.ujaen.es/huesped/rae/articulos2008/29ferrante08.pdf
Ferreira, M. A. V. (octubre, 2007). Sociología de la discapacidad: Investigación y compromiso.
Ponencia presentada en el III congreso nacional discapacidad y universidad, Zaragoza.
Recuperado de http://www.um.es/discatif/TEORIA/Ferreira_Zaragoza.pdf
Finkelstein, V. (1980). Attitudes and Disabled People: Issues for Discussion [Actitudes y personas
con discapacidad: Hechos para la discusión]. Washington, DC: World Rehabilitation Fund.
Recuperado de http://www.leeds.ac.uk/disability-studies/archiveuk/finkelstein/attitudes.
Fiske, S. (1998). Stereotyping, prejudice and discrimination. [Estereotipos, prejuicio y
discriminación]. En D. Gilbert, S. Fiske y G. Lindzey (Eds.), Handbook of social psychology
[Manual de psicología social]. (4ª. Ed.). New Your: Mc Grow Hill.
Fiske, S. (2004). Social Beings. Core Motives in Social Psychology [Seres sociales: Motivos centrales
en psicología social]. USA, NY: Wiley & Sons.
Goffman, E. (1981). Forms of talk [Formas de hablar]. Philadelpha: University of Pennsylvannia
Press.
Heider, F. (noviembre, 1944). Social Perception and Phenomenal Causality [Percepción social y
causalidad fenomenal]. Psychology Review, 51(6), 358-374.
Hunt, P. (1966). Estigma: La experiencia de la discapacidad. Londres: Geoffry Chapman.
Ibáñez, T. (1989). La psicología social como dispositivo desconstruccionista. En T. Ibánez (Ed.), El
conocimiento de la realidad social. (pp. 217-243). Barcelona: Sendai.
Jaspars, J. y Fraser, C. (1984). Attitudes and Social Representations [Actitudes y representaciones
sociales]. En R. M. Farr y S. Moscovici, S. (Eds.), Social Representations [Representaciones
sociales] (pp. 101-124). Cambridge: Cambridge University Press.
Lou, M. (2011). Discapacidad: Concepto y modelos explicativos. En: M. Lou (Ed.), Atención a las
necesidades educativas específicas (pp. 19-38). Madrid: Ediciones Pirámide.
Morris, J. (1991). Pride against Prejudice: transforming attitudes to disability [Orgullo contra
prejuicio: Transformando actitudes hacia la discapacidad]. London: The Women´s Press.
Moscovici, S. (1981). On Social Representation [Sobre representación social]. En J. P. Forgas
(Comp.), Social Cognition. Perspectives in Everyday Life [Cognición social. Perspectivas en la
vida diaria]. Londres: Academic Press.
Nolan, P. (octubre, 2003). Learning to Live Together [Aprendiendo a vivir juntos]. Adults Learning,
(2), 12-14.
Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement. Critical Texts in Social Work and the Welfare State
[Las políticas de discapacidad. Textos críticos en trabajo social y el estado de bienestar].
Londres: MacMillan Press.
Oliver, M. (1996). Defining Impairment and Disability: Issues at Stake [Definiendo deficiencia y
discapacidad: Hechos en juego]. En C. Barnes y G. Mercer (Eds.). Exploring the Divide: Illness
and Disability [Explorando lo dividido: Enfermedad y discapacidad] (pp. 29-54). Leeds: The
Disability Press.
Oliver, M. (diciembre, 2002). Emancipatory Research: A Vehicle for Social Transformation or
Policy Development [Investigación emancipatoria: Un vehículo para la transformación
social o el desarrollo de políticas]. Trabajo presentado en el 1st Annual Disability Research
Seminar, Dublin. Recuperado de http://www.leeds.ac.uk/disability-studies/archiveuk/
Oliver/Mike’s%20paper.pdf
Rodríguez, A. (1991). Psicología social. México, D.F.: Editorial Trillas.
Shakespeare, T. (1993). Disabled People’s Self-Organisation: A new social movement?
[Organización propia de las personas con discapacidad: ¿Un nuevo movimiento social?].
Disability, Handicap and Society, 8(3), 249-264. Recuperado de http://www.um.es/discatif/
PROYECTO_DISCATIF/Textos_discapacidad/00_Shakespeare.pdf
Shakespeare, T. y Watson, N. (2002). The social model of disability: an outdated ideology? [El
modelo social de discapacidad: una ideología obsoleta?] Research in Social Science and
Disability, 2, 9-28.
Vargas, M. (2010). Estado del arte: Perspectivas teóricas y metodológicas en la investigación
sobre discapacidad. Programa Latinoamericano de Doctorado en Educación. Facultad de
Educación. Universidad de Costa Rica. Manuscrito en preparación.
Wright, B. A. (1983). Physical Disability, a Psychosocial Approach [Discapacidad física, un enfoque
psicosocial] (2a
ed.). NY: Harper & Row Publishers.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Communication in the Seventh Grade Classroom , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Jeannette Chiny Naranjo, Kattia Vanessa Salas Pérez, Marie Claire Vargas Dengo, Accesibilidad para ingresar a la Educación Superior: desafíos y logros desde el enfoque de la diversidad , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Construcción del perfil profesional docente de sétimo año: respuesta a una necesidad actual , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Diversidad estudiantil en el 7° año de la educación secundaria pública costarricense , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Marie Claire Vargas Dengo, Semblanza y liderazgo de Omar Dengo: vigencia de su pensamiento , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marie Claire Vargas Dengo, An Analysis from a Socio-critical Approach , Revista Electrónica Educare: Vol 16 No 2 (2012): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)
- Angélica Fontana Hernández, Marie Claire Vargas Dengo, Forms of educational support for students with disabilities or educational needs in the Universidad National de Costa Rica, and implications for their professional training , : Vol 28 No 1 (2017): Revista Latinoamericana de Derechos Humanos (Enero-junio)
- Paulette Barberousse Alfonso, Marie Claire Vargas Dengo, The Community Teachers Project (PMC) – A Formation Process Based on University Extension , Universidad en Diálogo: Revista de Extensión: Vol 10 No 1 (2020): Universidad en Diálogo Revista de Extensión (enero-junio)