Theoretical Systematization of Research Competence

  • Odiel Estrada Molina Universidad de las Ciencias Informáticas
Keywords: Competence, higher education, educational research, theoretical research.

Abstract

This paper constitutes a literature review that evidences that competency acquisition in higher education has boomed in the XXI century and that one of the competencies developed is research. The objective of this paper is to prepare a theoretical systematization of the years 1999-2013 using the existing research projects regarding the acquisition and development of research competence in higher education, based on its concept and the relationships between each of its components and dimensions. The research methods used were historical-logical and analytic-synthetic and the technique used was the document analysis of 40 papers by authors from Europe, Asia and the Americas. The paper presents a pedagogical analysis of the results obtained, identifies strengths and weaknesses, and proposes a number of pedagogical considerations to be included in the acquisition and development of this competence. The main result obtained is that neither a professional nor a technological component has been fully integrated to the research competence structure.

Author Biography

Odiel Estrada Molina, Universidad de las Ciencias Informáticas

Profesor e investigador del Departamento de Ciencias Sociales y Humanidades de la Facultad 6 de la Universidad de las Ciencias Informáticas de Cuba. Las líneas de investigación del profesor son: la formación y desarrollo de competencias en la educación superior y la formación del ingeniero en ciencias informáticas desde la relación academia-industria y bajo el sustento de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC). Es miembro del equipo editorial de la Revista Cubana de Ingeniería, la Revista Avanzada Científica, la Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación y de la Revista Educación en Ingeniería. Ha escrito artículos sobre la formación de competencias, la formación de valores y el desarrollo de software. Actualmente es aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas. Dirección postal institucional: Km 2½ Autopista La Habana - San Antonio de los Baños, La Habana, Cuba. Página de la universidad http://www.uci.cu/  Teléfono: (+53) 53-7-837-2555

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Published
2014-04-02
How to Cite
Estrada Molina, O. (2014). Theoretical Systematization of Research Competence. Revista Electrónica Educare, 18(2), 177-194. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.9
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Articles (Peer Reviewed Section)

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