Degrowth Theory and the Language Teaching-Learning Process

  • Luis Guillermo Barrantes-Montero Universidad Nacional
Keywords: Degrowth theory, development, economics, applied linguistics, English teaching.

Abstract

This paper aims to show how the consecutive crises faced by those societies ruled by a market economy pervade all areas of generation and transfer of knowledge. Such crises also demand serious redefinitions from societies in both their epistemological assumptions and their substantive actions. More precisely, the processes of language teaching and learning are viewed in the light of the Degrowth Theory, as an alternative approach to the trends of using the teaching of languages as a means of legitimizing the production-consumption vortex that threatens the global future.

Author Biography

Luis Guillermo Barrantes-Montero, Universidad Nacional
Magíster en la Enseñanza del Inglés de la Universidad de Costa Rica. Licenciado en Traducción Inglés-Español de la Universidad Nacional, Costa Rica. Licenciado en Teología, Universidad Francisco Marroquín, Guatemala. Bachiller en Filosofía de la Universidad Francisco Marroquín, Guatemala. Docente del área de inglés de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Alpi, S. V., Sierra y Quiceno, J. M. (julio-diciembre, 2006). Salud y enfermedad desde el modelo mágico al bio-psico-social de la psicología de la salud. El Ágora USB, 6(2), 165-174. Recuperado de http://web.usbmed.edu.co/usbmed/elagora/docs/agora10/Agora%20Diez%20(Tema%201%20Salud%20y%20Enfermedad%20desde%20el%20modelo%20magico).pdf

Carmen, R. (2004). Desarrollo autónomo. Humanizar el paisaje: Una incursión en el pensamiento y la práctica radicales. Heredia, Costa Rica: EUNA.

Cook, G. (2003). Applied Linguistics [Lingüística aplicada]. Oxford: Oxford University Press. doi: http://dx.doi.org/10.1093/applin/24.2.249

Dale, R. y Robertson, S. (2004). Interview with Boaventura de Sousa Santos. [Entrevista con Boaventura De Sousa Santos]. Globalisation, Societies and Education, 2(2), 147-160. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14767720410001733629

George, S. (2000). Informe Lugano. Barcelona: Icaria editorial.

Gómez, J. y Saxe, E. (marzo, 2010). El Banco Mundial y la educación superior comercializada. La universidad pública comercializada: Caso de la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad Nacional, Facultad de Filosofía y Letras. Recuperado de http://www.una.ac.cr/bibliografia_/components/com_booklibrary/ebooks/CB_CIESUP_07.pdf

Latouche, S. (2003). Decrecimiento y post desarrollo. El pensamiento creativo contra la crisis del absurdo. Madrid: El viejo Topo.

Narváez, A. (julio-diciembre, 2010). Educación, capitalismo y desarrollo. Cultura alfabética y globalización anglosajona. Signo y Pensamiento, 29(57), 248-267. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/860/86020052016.pdf

Phillipson, R. (2003). Linguistic Imperialism [Imperialismo lingüístico]. Oxford: Oxford University Press.

Santos, B. (julio-septiembre, 2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 16(54), 17-39. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4231309

Saxe, E. E. (2006). Colapso mundial y guerra (2ª ed.). San José, Costa Rica: Amo al Sur Editorial. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/145244805/33135782-Eduardo-E-Saxe-Fernandez-Colapso-Mundial-y-Guerra

Taibo, C. (2009). En defensa del decrecimiento. Sobre el capitalismo, crisis y barbarie. Madrid: Los libros de la Catarata.

Tettay, J. C. (3 de diciembre de 2012). El coltán. C. el Colombiano. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/BancoConocimiento/E/el_coltan/el_coltan.asp

Tudor, I. (2000). The Dynamics of the Language Classroom [La dinámica de la clase de lenguas]. Cambridge: Cambridge University Press.

Published
2014-08-22
How to Cite
Barrantes-Montero, L. (2014). Degrowth Theory and the Language Teaching-Learning Process. Revista Electrónica Educare, 18(3), 251-261. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.15