Environmental Education With an Integrative Approach. An Experience in the Initial Formation of Teachers of Mathematics and Physics
Abstract
In the present work, the integrative approach of the process of environmental education in the initial formation of Mathematics and Physics professors of the University of Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca” is studied in depth, given the shortcomings that at the cognitive, procedural, and attitudinal level the graduates of this career have in order to keep up with the school requirements. This approach is conceived from all the components of professional training (university, labor, research, and extension components) and is concretized in each academic year based on integrative projects. For this purpose, we used methods of the theoretical, empirical and mathematical-statistical levels of knowledge. The practical validity of the proposal was evaluated from its introduction in the first year of the career through a pre-experiment where 22 students and 11 teachers participated. The techniques used to collect the information were a survey, interviews, and a pedagogical test. The results obtained show the effectiveness of the proposal, since its use allowed to transform the actions of teachers and students in the academic year and made possible the integrated appropriation of the environmental contents. This experience is generalizable to other academic years and university careers; for this, it is recommended to start from the professional problems related to the environmental education that future graduates must solve according to their profile, as well to guarantee the prior methodological training of teachers of different subjects for interdisciplinary work and cooperate with projects of the year.
References
CITMA. (2007). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. La Habana.
Cuba. Ministerio de Educación(2010). Programa Ramal # 11 “La Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible desde la Institución Escolar”. Dirección de Ciencia y Técnica de MINED.
Cuba. Ministerio de Educación (2010). Estrategía de Educación Ambiental 2010-2015.
Cuba. Ministerio de Educación (2010). Plan de Estudios D (modelo del profesional). Carrera Licenciatura en Educación Matemática-Física. Ciudad de la Habana.
Cuba. Ministerio de Educación (2016). Perfeccionamiento de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en el Sistema Nacional de Educación.Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas.
Eschenhagen, M. L. (2006/2007). Las cumbres ambientales internacionales y la Educación Ambiental. Centro de Investigaciones y Proyectos Especiales. Universidad de Externado de Colombia Bogotá: OASIS, 39-76.
González, E. (2000). La transversalidad de la educación ambiental en el currículum de la enseñanza básica. En formato digital.
Horruitiner, P. (2007). La universidad cubana: un modelo de formación. Pedagogía universitaria, (4).
López, A., y González, V. (2002). La técnica de IADOV: una aplicación para el estudio de la satisfacción de los alumnos por las clases de educación física. Recuperado el 30 de enero de 2009 del sitio web http://www.efdeportes.com/Revista digital - Buenos Aires -Año 8 – No 47 – Abril de 2002.
Mc Pherson, M. (2004). La dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba. Una estrategia metodológica para su incorporación. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de la Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Moré, M., Bosque, R., Viltres, C., Torres, S., Rodríguez, L.R. y Chamizo, A. (2010). Glosario de términos relacionados con la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en el Sistema Nacional de Educación.
Novo, M. (1998). La educación ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid: En Univesitas. S.A.
Páez, B. (2010). Modelo pedagógico para la formación del modo de actuación profesional pedagógico interdisciplinario, en los estudiantes en formación como docentes, para la Secundaria Básica de Pinar del Río. Tesis Doctoral. Pinar del Río: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”.
Paula, C, A. et al. (2010). La formación energética de los PGISB. Contribución desde las asignaturas de Ciencias Naturales en la etapa intensiva de la formación inicial. (VI Congreso Internacional “Didáctica de las Ciencias”). Ciudad de la Habana.
Paula, C, A. (2011). Modelo didáctico para contribuir a la educación energética en la etapa intensiva de la formación inicial de profesores de ciencias exactas. Tesis Doctoral. Pinar del Río: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”.
Santos, I., y Villalón, G. (2010) “La formación ambiental del profesional de la educación: un reto para la sostenibilidad”. Educación, (139), 19-26.
UNESCO. (2002). Resolución No. 57/254 entre los años 2005 y 2014. Recuperado de http://www.oei.es/decada/.
OEI. (2010). “Metas Educativas 2021”. Recuperado de http://www.oie.es/metas2021/.
Valdés, O. (1996). La educación ambiental en el proceso docente educativo en las montañas de Cuba. Tesis Doctoral. La Habana.
Vázquez, M. (2013). Clima Docente en los estudiantes de la “MISIÓN SUCRE” de la Universidad deportiva del sur. Venezuela. http://www.revistareid.net/revista/n11/REID11art9.pdf.
Yves Lenoir(2005). El enfoque interdisciplinario: otra forma de concebir la acción de formación. Univesidad de Monterrey,N.L.18- 21 de octubre 2005 (formato PDF 61 páginas). Recuperado el 1 de noviembre de 2016
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: