Building a Methodology for the Learning of English in Rural Context: Learners Insights
Abstract
This article shows the results of a research and university extension project carried out at the Chorotega campus of the Universidad Nacional, Costa Rica, titled Constructing an innovative methodology that favors English learning in people with low schooling in rural areas of the Gulf of Nicoya and the Chorotega Region, Costa Rica. (Rosales, Vidaurre y Dover, 2013-2015). The purpose was to show how the participants’ insights contribute to the design of a teaching-learning approach for English learning in non-traditional contexts. A qualitative study was conducted with a descriptive, interpretive design. In this study, the 30 participants became active informants in the research process carried out before, during and after the training; they came from the rural areas of the Gulf of Nicoya and the Chorotega Region. The data was collected using three instruments: observation, semi-structured interviews, and focus groups. The findings showed that the incorporation of the observations and suggestions, exposed by the learners, influenced the process of acquisition of the target language and favored the selection of linguistic, social, and contextual content according to the learners’ reality.
References
Alfaro, M. (2011). Estilos de aprendizaje y técnicas de estudio en la mediación pedagógica. Heredia: EUNA.
Córdoba, P.; Coto, R.; Ramírez, M. (2005). La enseñanza del inglés en Costa Rica y la destreza auditiva en el aula desde una perspectiva histórica. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación” Volumen 5, Número 2, Año 2005, ISSN 1409-4703.
Díaz, G.; Ortiz, R. (2005). La entrevista cualitativa. Universidad Mesoamericana Cultura de Investigación Universitaria. Disponible en http://www.geiuma-oax.net/cursos/entrevistacualitativa.pdf
Ellis, R. (1989). Second Langugage Learning and Second Language Learners: Growth and Diversity. TESL Canada Journal Vol. / N 1 November 1989.
Ellis, R. (2005). La Adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza. Análisis de las Investigaciones existentes. Ministerio de Educación de Nueva Zelanda.
González, L. (2000). El paradigma Interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejas interrogantes. http://institucional.us.es/revistas/cuestiones/15/art_16.pdf
Hernández-Herrero, A. (2008). El inglés en Costa Rica: requisito indispensable en un mundo globalizado. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", vol. 8, núm. , Número 2, Año 2008, ISSN 1409-4703 2, mayo-agosto, 2008, pp. 1-23. Universidad de Costa Rica. San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713044016
Kawulich, B. (2006). La observación participante como método de recolección de datos [82 párrafos]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 6(2), Art. 43, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0502430
Malave, L. (1996). Fundamentos Cognoscitivos: la Enseñanza del Inglés como segundo idioma mediante un enfoque multidisciplinario. University at buffalo http://www.ncela.us/files/rcd/be022364/fundamentos_Cognoscitivos.pdf
Nunan, D. (1996). The Learner -Centred Curriculum. Cambridge University Press. NY. USA.
Prieto, O. y Duque, E. (2009). El aprendizaje dialógico y sus aportaciones a la teoría de la educación. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información [en línea] 2009, 10 (Noviembre-Sin mes): [Fecha de consulta: 17 de mayo de 2016] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201014898002> ISSN
Puebla, S.; Alarcón, B.; Valdés, M.; Pastellides, P.; Gómez, L. (2010). Métodos de Investigación en Educación Especial https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/Observacion_trabajo.pdf
Vargas, I. (2012). La Entrevista en la Investigación Cualitativa: Nuevas Tendencias y Retos. Revista Calidad en la Educación Superior. Programa de Autoevaluación Académica. Universidad Estatal a Distancia. ISSN 1659-4703 Volumen 3, Número 1 pp. 119-139 Costa Rica.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: