Being Mapuche in the University: Entry Conditions to the Initial Teacher Training, La Araucanía
Abstract
This article problematizes social factors that affect the entry to and continuity in higher education of indigenous students who belong to involuntary minority cultures. We advocate the thesis that Mapuche students face personal and social problems that become intercultural tensions whose origin, among other factors, is related to their life before they enter the university. The article aims to describe demographic and academic characteristics, as well as origins, that are particular to Mapuche students of the Education Faculty of Universidad Católica de Temuco. The methodology used was a descriptive statistic analysis of the database of the university. The analysis allowed to draft a demographic profile based on the territorial identities of the students. It also allowed the triangulation of the academic entry conditions, reflected in the students’ average high school grades (NEM), their origin, and their preferences for professional training in the educational area. We conclude that knowing this information, demographic and academic conditions, and preferences in professional training, will allow us to progress in managing strategies and guidelines of action to support students in the process of insertion in the university life.References
Abarca, G., y Zapata, C. (2007). Indígenas y Educación Superior en Chile: El caso Mapuche. Calidad En La Educación, 26, 57–79.
Arias, K., Quintriqueo, S., y Valdebenito, V. (S.F). Monoculturalidad en las Prácticas Pedagógicas en la Formación Inicial Docente en La Araucanía, Chile. Educação E Pesquisa (En Edición).
Bello, Á. (2008). Diversidad cultural y políticas públicas para una educación superior inclusiva en Chile y América Latina. ISEES, 13–25.
Bello, Á., Wilson, A., y González, S. (1997). Pueblos indígenas, Educación y Desarrollo. Santiago de Chile: CEM, IEI-Universidad de La Frontera.
Benckendorff, P., Ruhanen, L., & Scott, N. (2009). Deconstructing the Student Experience: A Conceptual Framework. Journal of Hospitality and Tourism Management, 16(1), 84–93. https://doi.org/10.1375/jhtm.16.1.84
Bhopal, K., y Rhamie, J. (2014). Initial teacher training: understanding `race,’ diversity and inclusion. Race Ethnicity and Education, 17(3, SI), 304–325. https://doi.org/10.1080/13613324.2013.832920
Blanco, C., y Meneses, F. (2011). Estudiantes indígenas y educación superior en Chile: acceso y beneficios. In EQUITAS (Ed.), Inclusión social, interculturalidad y equidad en la educación superior. Temuco.
Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. In S. Castro-Gómez y G. Ramón (Eds.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. (pp. 79–91). Bogotá.
Chávez, M. E. (2008). Ser indígena en la educación superior ¿desventajas reales o asignadas?, XXXVII(148), 31–55.
Consejo Nacional de Educación. Ministerio de Educación Chile. Disponible en http://www.cned.cl/public/Secciones/seccionGeneral/home.aspx. 2016. Acceso en: 24.03.2017.
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (2011). Diagnóstico del desarrollo cultural del pueblo mapuche. Región de la Araucanía. Www.cultura.gob.cl/estudios/observatorio-Cultural. Sección. Retrieved from http://www.cultura.gob.cl/estudios/observatorio- diagnosticodedesarrolloculturaldelpueblomapuche.htm
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (2015). Región De La Araucanía, Síntesis Regional.
Cook-Sather, A. (2015). Dialogue across differences of position, perspective, and identity: Reflective practice in/on a student-faculty pedagogical partnership program. Teachers College Record, 117(2). Retrieved from http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84922768274ypartnerID=tZOtx3y1
Cupples, J., y Glynn, K. (2014). Indigenizing and decolonizing higher education on Nicaragua’s Atlantic Coast. Singapore Journal of Tropical Geography, 35, 56–71. https://doi.org/10.1111/sjtg.12051
COTAM. (2003). Informe de la Comisión Verdad Histórica y Nuevo Trato.
Encuesta de caracterización Socioeconómica Nacional, 2013. Santiago de Chile: editorial MIDEPLAN.
Expósito, J., Olmedo, E., Pegalajar, M., & Tomé, M. (2014). Pseudo-conflicts in intercultural ESO ( Mandatory Secondary Education ) classroom from the point of view of students and. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 132, 100–106. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.284
Hall, S. J. (2012). Deconstructing aspects of native speakerism : Reflections from in-service teacher education. The Journal of Asia Tefl, 9(3), 107–130.
Howarth, C., y Andreouli, E. (2015). “Changing the context”: Tackling discrimination at school and in society. International Journal of Educational Development, 41, 4–11. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.06.004
Jaramillo, L. H. (2013). Cinco décadas de transformaciones en La Araucanía Rural. Polis, Revista Latinoamericana, 12(34), 147–164.
Merino, M. E., Quilaqueo, D., y Saiz, J. L. (2008). Una tipología del discurso de discriminación percibida en mapuches de Chile. Revista Signos, 41(67), 279–297. https://doi.org/10.4067/S0718-09342008000200011
Millard, C., Ochoa, G., y Vladivia, A. (2008). Experiencia Educativa e Identidades Indígenas de la Región Metropolitana Introducción. Calidad En La Educación, 28, 176–201.
Milne, T., Creedy, D. K., y West, R. (2016). Integrated systematic review on educational strategies that promote academic success and resilience in undergraduate indigenous students. Nurse Education Today, 36, 387–394. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.10.008
Murcia, N. (2009). Vida universitaria e imaginarios : posibilidad en definición de políticas sobre educación. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales , Niñez Y Juventud, 7, 235–266.
Maureira R. y Quidel J.(2002) “Principios Básicos Presente en el Derecho Propio del Pueblo Nación Mapuche”, Capítulo Cuatro, en texto “Reflexión Colectiva De Las Identidades Lafkenche, Nagche, Wenteche, Pewenche, Comunidades y organizaciones”; en http://www.sociedadcivil.cl, 2002
OCDE. (2009). La educación superior en Chile. Santiago, Chile: OCDE.
Peña-Cortés, F., Almendra, O., y Rojas, M. (2010). Enfoque geográfico territorial de la Educación intercultural. In F. Anibal, S. Quintriqueo, y Q. Daniel (Eds.), Interculturalidad en contexto Mapuche (p. 288). Neuquén: Universidad Nacional del Comahue.
Peña-cortés, F., Rozas-vásquez, D., Pincheira-, J., y Hepp, P. (2017). Priorización de territorios para la gestión educativa en la Araucanía (Chile), 25, 225–249.
Pérez, S., y Akkari, A. (1999). Educational in America : Latin America: the Lie of the Land. Prospects, XXIX(3).
Educación y pueblos indígenas: problemas de medición 1 Sylvia
Schmelkes. (2013), 5(1). Retrieved from http://www.inegi.org.mx/RDE/RDE_08/Doctos/RDE_08_Art1.pdf
Ortiz, E., & Riquelme, E. (s.f). Experiencias de Estudiantes Mapuches en Formación Inicial Docente en Contexto de Diversidad. Psicologia Escolar E Educacional (En Edición).
Quintriqueo, S., Morales, S., Quilaqueo, D., y Arias, K. (2016). Interculturalidad para la Formación Inicial Docente: Desafío para construir un diálogo intercultural. Temuco: Universidad Católica de Temuco.
Quintriqueo, S., Quilaqueo, D., Carrión, P. L.-, y Riquelme, E. (2014). Formación del profesorado en educación intercultural en Teaching training in intercultural education in Latin America . The Chilean case.
Turra, O., Valdebenito, V., y Torres, A. (2015). Teaching Competencies for Performing in school Vulnerability Contexts in Chile. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197(February), 1236–1241. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.386
Watson, L., Terrell, M. C., Wright, D. J., Bonner, F., Cuyjet, M. J., Gold, J., … Person, D. R. (2002). How Minority Students Experience College: Implications for Planning and Policy. (Stylus, Ed.). USA.
West, R., Usher, K., Foster, K., y Stewart, L. (2014). Academic staff perceptions of factors underlying program completion by Australian Indigenous nursing students. The Qualitative Report, 19(12), 1–19.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: