Challenges of Costa Rican Education in the 21st Century: Reflections from Experiences in Rural Areas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/abra.42-64.3

Keywords:

Education, learning, challenges, rural spaces, contextualization, quality of life

Abstract

This essay reviews the characteristics of the Costa Rican educational system, and then approaches the challenges that arise in education as a result to that system, to the demands given by the vertiginous changes at the global and local levels, to the territorial inequalities, to the economic model, and to the scale of values that promote the non-continuation of rural practices related to agriculture by young people. The reflection revolves around what is understood as education and how it should be linked to the contexts in which it is generated, so that learning is meaningful and relevant, and promotes the quality of individual and collective life. Challenges that have become intensified historical debts, and those that have been appearing after the low capacity of the system to provide the conditions of access, quality and permanence of students are examined. The aim of this paper is to rethink education and the educational practices developed by the institutions, so that these practices are closer to the needs and desires of the participants and help improve their quality of life.

References

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación: hacia una sociedad aprendiente. Narcea, S. A.

Avilés, G. (2012). Retos y desafíos de la educación costarricense. Inter-Sedes: Revista de las Sedes Regionales, XIII(26),105-122. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66624662006

Briggs, J., & Peat, F. D. (1999). Las siete leyes del caos. Grijalbo Mondadori, S. A.

Chaves, E. (2020). Crisis del sistema educativo costarricense a consecuencia de las huelgas y la pandemia: efectos en la alfabetización estadística. Educación Matemática y Pandemia en Costa Rica (19), 54-72. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/45219/45175

Constitución Política de la República. (1949a). Artículo 78.

Constitución Política de la República. (1949b). Artículo 79.

Gutiérrez, F., & Prado C. (2014). Las 7 claves de la mediación Pedagógica. Serie Holografías.

Grosfoguel, R. (2011). La descolonización del conocimiento: diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. En A. Vianelo, Formas-otras. Saber, nombrar, narrar, hacer (pp. 97-108). CIDOB Edicions.

Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Dolmen Ediciones. Ministerio de Educación de la República de Argentina. (15 de mayo 2020). La cruel pedagogía del virus - Boaventura de Sousa Santos y Pablo Gentili. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=3SEducajT3s

Najmanovich, D. (2016). El cambio educativo: del control disciplinario al encuentro comunitario.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Miradas sobre la educación en Iberoamérica 2020. Competencias para el siglo XXI en Iberoamérica.

Programa Estado de La Nación. (2021). VIII Informe del Estado de la Educación.

CONARE.

Published

2022-06-30

How to Cite

Challenges of Costa Rican Education in the 21st Century: Reflections from Experiences in Rural Areas. (2022). Revista ABRA, 42(64), 36-53. https://doi.org/10.15359/abra.42-64.3

How to Cite

Challenges of Costa Rican Education in the 21st Century: Reflections from Experiences in Rural Areas. (2022). Revista ABRA, 42(64), 36-53. https://doi.org/10.15359/abra.42-64.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>