Perspectivas sindicales sobre el aprendizaje dual en Costa Rica: Experiencias durante el Diálogo Tripartito

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.15359/abra.43-66.1

Palabras clave:

modelo de aprendizaje dual; educación y formación técnica y profesional; sindicalismo; tripartismo

Resumen

This article describes and analyzes the main political and technical positions developed by the representatives of the union groups that participated during the tripartite social dialogue on dual training held in Costa Rica in 2017 and mediated by the International Labor Organization. The article describes and analyzes a key moment in the history of technical education, specifically on dual training in which so many unions, the government and employers discussed different possibilities for implementing work-based training. The data were collected through qualitative data collection techniques (interviews and observation) that addressed three representatives of the unions that did want to participate in the negotiation rounds. One of the main findings of the article is that the unions focused on the development of a concept of dual training based on tripartite governance and on the recognition of students' labor rights during the time of dual training, which implied a legal and philosophical reordering on the role of technical education and its link to the world of work. These visions conflicted with the views of both employers and the government because of the economic implications of recognizing a student as a worker.

Referencias

Aguilar, R. (2019). El movimiento sindical costarricense a partir de la década del 40 del siglo XX, sus dificultades, avances, aciertos, debilidades y perspectiva futura. http://www.relats.org/documentos/ORG.RodrigoAguilar.mayo.pdf

Asociación de Profesores de Segunda Enseñanza (APSE, 2019). Educación dual trampa laboral. https://apse.cr/2019/03/educacion-dual/

Botero, A. & Obregón, R. (2011). Un análisis crítico de las perspectivas de diálogo en la literatura sobre comunicación para el desarrollo y cambio social: abordajes y desafíos. Signo y Pensamiento, 58 (enero–junio): 190–205. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86020038014.

Chaves, J. A. (2002). Economic Democracy, Social Dialogue, and Ethical Analysis: Theory and Practice. Journal of Business Ethics, 39, 153–159. https://doi.org/10.1023/A:1016356723071.

Ermida, O. (2006). Diálogo Social: teoría y práctica. Boletín Técnico OIT/Cinterfor 157. Colección Boletín técnico interamericano de formación profesional. Uruguay: OIT/Cinterfor. https://www.oitcinterfor.org/node/5706.

García, M. C. (2002). Diálogo social sobre formación profesional en España. Uruguay: OIT/Cinterfor. https://www.oitcinterfor.org/node/6142.

INEC (Instituto Nacional de Estadística y Censos) (2021). Encuesta Continua de Empleo al tercer trimestre de 2021, Costa Rica. http://sistemas.inec.cr:8080/bininec/RpWebEngine.exe/Portal?BASE=ECE&lang=esp

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC) (2022). Encuesta Continua de empleo. Principales indicadores interanuales del mercado laboral costarricense FMA 2022

International Labour Organization (ILO) (2013). National tripartite social dialogue: an ILO guide for improved governance / International Labour Office, Social Dialogue and Tripartism Unit, Governance and Tripartism Department. Geneva: International Labour Organization. https://www.ilo.org/ifpdial/information-resources/publications/WCMS_231193/lang--en/index.htm

ILO (International Labour Organization) (2017). Inicia diálogo tripartito sobre formación dual en Costa Rica, https://www.ilo.org/sanjose/sala-de-prensa/WCMS_549387/lang--es/index.htm.

ILO (International Labour Organization) (2018). Social dialogue and tripartism. Report VI. Geneva: International Labour Office. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/meetingdocument/wcms_624015.pdf.

Martinez, M; Pulignano, P; Whitthall, M & Ittner, H (2012). Participation and dialogue: engagement in a context of change. In Ten steps to empowering employee representatives in the new European industrial relations, editado por Lourdes Munduate, Martin Euwema y Patricia Elgoibar, 1–6. Madrid: McGraw Hill, 1-6.

Mittmann, F. (2001). La educación dual en Costa Rica. proyecto piloto mecánica automática del Colegio Vocacional Monseñor Sanabria 1996–1999. Instituto Nacional de Aprendizaje.

MTSS (Ministerio de Trabajo y Seguridad Social) (1943). Código de trabajo de Costa Rica. https://www.mtss.go.cr/elministerio/marco-legal/documentos/Codigo_Trabajo_RPL.pdf.

Láscarez, D. (2017). Análisis de viabilidad para la implementación de la educación dual: Propuestas de mejoramiento para el sistema de educación técnica en Costa Rica. Tesis de Maestría. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. http://www.opac.una.ac.cr/F/1R2AUV1I3YV1V5UJTLMT2MR6ES556NGA6896KFHS5GLNQY8QAK-07751?func=full-set-set&set_number=000480&set_entry=000003&format=002.

Láscarez, D. & Johannes K. S. (2021). The Costa Rican business sector’s concepts of the transfer of German dual apprenticeships. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 1–30. https://doi.org/10.15517/AIE.V21I2.46792

Ley de Aprendizaje (1971). Ley No. 4903 de 17 de noviembre de 1971. https://www.ilo.org/dyn/travail/docs/891/Ley%20No.%204903.pdf.

Ley Educación y Formación Técnica Dual (2021). Asamblea Legislativa. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=89820&nValor3=118020&strTipM=TC.

OIT/Cinterfor (2015). Notas. La formación profesional y el diálogo social Revisión del estado de situación en países seleccionados de América Latina, España e Italia. Nº 1 Febrero Año 2015. https://www.oitcinterfor.org/publicaciones/oitcinterfornotas_1.

Prosser, James y Emmanuelle Perin (2015). European tripartism: chimera or reality? The ‘new phase’ of the European social dialogue in the light of tripartite theory and practice. Business History, 57 (3): 376–397. https://doi.org/10.1080/00076791.2014.983481.

Rojas, M. (1978). El desarrollo del movimiento obrero en Costa Rica. en Movimientos sindicales en Costa Rica. Revista de Ciencias Sociales numero 15–16.

Romero, Erica et al. (2017). Improving social dialogue: What employers expect from employee representatives. The Economic and Labour Relations Review, 29 (2): 169-189. https://doi.org/10.1177/1035304617739506.

Romero, M. (2012). La Libre sindicalización en la empresa privada costarricense posterior a la ley N°7360, como derecho humano. Tesis para optar por el grado de licenciatura. Facultad de Derecho. Universidad de Costa Rica.

Sayago, S. (2014). El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta moebio, 49, 1–10. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2014000100001.

van Dijk, T. (2005). El discurso como interacción en la sociedad. El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso II. Una Introducción multidisciplinaria. España: Gedisa Editorial. https://libroschorcha.files.wordpress.com/2017/12/el-discurso-como-interaccic3b3n-social-teun-van-dijk.pdf

Descargas

Publicado

2023-06-27

Cómo citar

Perspectivas sindicales sobre el aprendizaje dual en Costa Rica: Experiencias durante el Diálogo Tripartito. (2023). Revista ABRA, 43(66), 1-21. https://doi.org/10.15359/abra.43-66.1

Cómo citar

Perspectivas sindicales sobre el aprendizaje dual en Costa Rica: Experiencias durante el Diálogo Tripartito. (2023). Revista ABRA, 43(66), 1-21. https://doi.org/10.15359/abra.43-66.1

Comentarios (ver términos de uso)