Group Counselling from the Cognitive-Behavioral Approach with Underage People Using Addictive Substances from the Casa Jaguar Residential Program of the Institute for Alcoholism and Substance Addiction
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.12-1.2Keywords:
professional guidance;, addiction;, competency for life;Abstract
This article aims to systematize the implementation of the cognitive conduct approach in a group called Circle of Peace in an effort to contribute to theoretical and epistemological reflection at Casa Jaguar Center for Underage People. The methodology was based on systematizing experiences. Its central axis was the following question: What factors influence the participation of minors at the Casa Jaguar Residential Program in the intervention process of the Circle of Peace group? The participating minors were 15 males and 10 females from the Casa Jaguar Residential Program and a professional counselor who facilitated the space. The instruments for data collection were logs, monthly plans, emails, and minute books, between 2011 and 2015. In the framework of conclusions, the factor affecting the group process in the initial approaches provided by the professional guidance was the absence of an affective and horizontal relationship with the group. Notwithstanding, in subsequent approaches, based on lessons learned, the counselor focused her interest on establishing an affective bond with the group based on mutual respect. This procedure made it possible to open adequate spaces for the underage participants to express their feelings, thoughts, and needs with self-efficacy.
References
Alvarado y Ortiz (2015). Factores psicosociales e institucionales que intervienen en la convivencia carcelaria entre los jóvenes privados de libertad del Centro Especializado Adulto Joven. [Tesis de graduación de Licenciatura, Universidad de Costa Rica]. Repositorio del SIBDI – UCR. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/2381
Arguedas, I. y Jiménez, F. (2009). Permanencia en la educación secundaria y su relación con el desarrollo positivo de los y las adolescentes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(1), 51-65. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55170104
Beck, A., Wright, F., Newman, C. y Liese, B. (2010). Terapia cognitiva de las drogodependencias. Paidós.
Convención Sobre los Derechos del Niño (1989). Gaceta N. 49 del 9 de agosto de 1990.
González, Z. (2018). La convivencia de las personas residentes del Centro Nacional de Atención Integral en Drogas para Personas Menores de Edad: una mirada desde la Orientación [tesis de graduación en posgrado Universidad de Costa Rica]. Universidad de Costa Rica.
Jara, O. (2012). La sistematización de experiencias, práctica y teoría para otros mundos posibles. Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.
Ministerio de Educación Pública. (2008). Programas de Estudio 2008. San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (2017). Programas de Estudio 2017. San José, Costa Rica.
Naranjo, P. (2011). Enfoques conductistas, cognitivos y racional emotivo. Universidad de Costa Rica.
Vargas, L. (1984). Técnicas participativas para la educación popular. Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La Revista y cada uno de los artículos que se publican están licenciados por Creative Commons Atribución No comercial Sin derivadas 4.0 Internacional.