Lezama Lima and Chess

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.2-75.3

Keywords:

Lezama Lima, chess, World War II, Neo-Baroque, Insularism

Abstract

In the early 20th Century, Alfonso Reyes’ and Pedro Henríquez Ureña’s intellectual contributions were pivotal to the cultural appropriation of the Baroque in Latin America. However, Lezama Lima also develops his concept of the Baroque in dialogue with European Art historians. Thus, the article examines chess in the poem “Un puente, un gran Puente” [A bridge, a great bridge] (1941) as an allegory of World War II. The theoretical framework includes Neo-Baroque procedures explained by Severo Sarduy.

References

Bruce-Mitford, Miranda. El libro ilustrado de signos y símbolos. Barcelona: Blume, 1997.

Chiampi, Irlemar. Baroque, New World Baroque, Neobaroque. Londres: Duke University Press, 2010.

De Góngora y Argote, Luis. Fábula de polifemo y Galatea. Alicante: Biblioteca Virtual Universal, 1999. <https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcv11z4>.

Del Río Surribas, Juan Manuel. «El universo animal en la poesía de José Lezama Lima: Pez, pájaro, caracol», Alpha (Osorno) 22 (2006): 109-125. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012006000100008.

Derrida, Jacques. Of Grammatology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2016.

Eco, Umberto. Interpretación y sobreinterpretación. Madrid: Akal, 2014.

Enciclopedia Británica. Edward VIII, 2023, <https://www.britannica.com/biography/Edward-VIII>.

Fuentes de la Paz, Ivette de los Ángeles. Noche insular, jardines invisibles. El concepto de la luz en la obra de José Lezama Lima: un paradigma filosófico de su cosmología, tesis doctoral, Universidad de Salamanca, 2015. Repositorio Documental Gredos. DOI: https://doi.org/10.14201/gredos.129302.

Guerrero, Gustavo. «José Lezama Lima en Francia. Edición, traducción y difusión de un clásico latinoamericano», La Literatura Latinoamericana en Versión Francesa, pp. 219-246. Gustavo Guerrero y Gersende Carmenen, eds. Berlín y Boston: De Gruyter, 2022. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110707557-009.

Huerta, David. Muerte de Narciso: Antología poética. Ciudad de México: Ediciones Era, 1988.

Mataix, Remedios. La escritura de lo posible: el sistema poético de José Lezama Lima. Alicante: Biblioteca Virtual Universal, 2000. <https://biblioteca.org.ar/libros/155212.pdf>.

Moncada Lorén, Manuel. «¿Cuándo entró la URSS en la Segunda Guerra Mundial?» National Geographic, 2018, <https://www.nationalgeographic.es/historia/2018/06/cuando-entro-la-urss-en-la-segunda-guerra-mundial>.

Moncada Lorén, Manuel. «Las raíces soviéticas de la Wehrmacht», National Geographic, 2018, <https://www.nationalgeographic.es/historia/2018/06/las-raices-sovieticas-de-la-wehrmacht>.

Murillo Moya, Keylor. José Lezama Lima’s Beard: The Image as Phantasma and the Truth Procedure of a Poetic System, tesis doctoral. King’s College, 2021. King’s Research Portal, <https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/167866562/2021_Murillo_ Moya_Keylor_1468346_ethesis.pdf>.

Philip, Neil. Mitos y leyendas. Buenos Aires: El Ateneo, 2000.

Robyn, Ingrid. «Entre labios y ojos desligados. Vanguardia y artes visuales en Muerte de Narciso, de José Lezama Lima», Revista Iberoamericana 81, 250 (2015): 293-314. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2015.7253.

Rojas, Rafael. La vanguardia peregrina. El escritor cubano, la tradición y el exilio. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2013.

Sarduy, Severo. El barroco y el neobarroco. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1999.

Sedeño Guillén, Kevin. «Disciplinamiento vs. reinvención del espacio americano: teorías de lo costero/insular en José Lezama Lima», Visitas al Patio 9 (2015): 49-69. DOI: https://doi.org/10.32997/2027-0585-vol.0-num.9-2015-1748.

Sorensen, Lee. Dictionary of Art Historians. 2023. <https://arthistorians.info//worringerw>.

Ugalde Quintana, Sergio. «Barroco y cultura afrocubana. Lezama y un saber de convivencia», Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos 53, 2 (2011): 37-56. <https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-85742011000200003&script=sci_abstract>.

Ugalde Quintana, Sergio. «Frobenius et les îles : La réception littéraire et artistique hispanophone d’un projet ethnologique,» Paideuma: Mitteilungen zur Kulturkunde 63 (2017): 29-46. <https://www.jstor.org/stable/10.2307/26589108>.

Valcárcel, Eva. La vivencia oblicua, fragmentos sobre una lectura de Lezama Lima, Anales de Literatura Hispanoamericana 28, 2 (1998): 1255-1263. <https://core.ac.uk/download/pdf/38824760.pdf>.

Vitier, Cintio. Lo cubano en la poesía. La Habana: Úcan, García, 1958.

Young, Allen. Baroque Poetics and the Logic of Hispanic Exceptionalism, tesis doctoral. University of California, 2012. eScholarship <https://escholarship.org/uc/item/6v76c0tn>.

Published

2023-12-07

Issue

Section

Literary Studies (Estudios literarios )