Why History? Some Responses from Current Didactic Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.24.1

Keywords:

editorial, Social Studies, Civic Education, history, research, didactics

Abstract

Didactic research has been renewing its answers to a long-standing question: what is the purpose of teaching history? When transcending the nationalist purposes that were attributed to it in previous centuries, additional questions arise: what are the new meanings to be constructed? additional questions arise: what are the new meanings to be constructed? how can their presence in the curriculum be justified?

 

Author Biography

Mariela Coudannes Aguirre, Universidad Nacional del Litoral (UNL), Santa Fe, Argentina

Argentina. Universidad Nacional del Litoral (UNL), Santa Fe, Argentina. Correo electrónico: macoudan@fhuc.unl.edu.ar ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6143-4449

References

García Pérez, F. F. (2014). Ciudadanía participativa y trabajo en torno a problemas sociales y ambientales. En: Pagés, J. & Santisteban Fernández, A. (2014). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (pp. 119-125). Barcelona: UAB.

Héry, E. (2009). Le temps dans l’enseignement de l’histoire. En: Cock, L. de & Picard, E. (dir.). La fabrique scolaire de l’histoire. Illusions et désillusions du roman nacional (pp. 53-67). Marseille: Agone.

Lévesque, S. (2001). Historical Consciousness or Citizenship Education. Canadian Social Studies, 35(4). https://canadian-social-studies-journal.educ.ualberta.ca/content/articles-2000-2010#NThistorical_consciousness45

Massip Sabater, M., Castellví Mata, J. & González-Valencia, G. (2020). Entre la emoción y el pensamiento crítico: un estudio con profesorado de ciencias sociales en formación. En Díez Gutiérrez, E. J. & Rodríguez Fernández, J. R. Educación para el Bien Común. Hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente (pp. 535-543). Barcelona: Octaedro.

Ocampo Ospina, L. F. & Valencia Carbajal, S. (2019). Los problemas sociales relevantes: enfoque interdisciplinar para la enseñanza integrada de las ciencias sociales. REIDICS, 4, 60-75. https://doi.org/10.17398/2531-0968.04.60

Pagès, J. (2016). Entrevista. La didáctica de las Ciencias Sociales y la formación del profesorado. Revista Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica, 13, 1-12. https://doi.org/10.15359/rp.13.1

Rüsen, J. (1987). Historical narration: foundation, types, reason. History and Theory, 26(4), 87-97. https://doi.org/10.2307/2505047

Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Propuesta Educativa, 7, 27-36.

Published

2022-01-01

How to Cite

Why History? Some Responses from Current Didactic Research. (2022). Perspectivas, 24, 1-4. https://doi.org/10.15359/rp.24.1

How to Cite

Why History? Some Responses from Current Didactic Research. (2022). Perspectivas, 24, 1-4. https://doi.org/10.15359/rp.24.1

Comentarios (ver términos de uso)