Teaching and Learning Strategies to Maximize the Operational Curriculum in Learning a Foreign Language: Two Case Studies with Hard-of-Hearing Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-33.2

Abstract

This paper gathers the personal and academic experiences of theinclusion of a deaf and a hard-of-hearing students who took the integrated English courses for other majors I and III offered by the Service Courses Area of the School of Literature and Language Sciences (ELCL Spanish acronym) of the Universidad Nacional in Costa Rica. For this purpose, the professors share the practices and transformation processes of teaching and learning
experienced with these students and their interaction with their peers in the classroom as well as the required class management. According to the experiences evidenced, it is concluded that more information is required about the process of learning and teaching English as a foreign language for the deaf and hardof-hearing learners to achieve the transformation and flexibility of the operational and hidden curriculum in a more effective way to maximize an inclusive living, healthy and successful class living.

References

Colmenares, A. M. E. y Piñero, L. M. (2008). La investigación acción: una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Revista de Educación, 14(27), 96-114. http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=76111892006

Cubillo, D. y Ramos, I. (2016). El Currículum Educativo en el Contexto de la Globalización Cultural Actual. Revista de Lenguas Modernas, 25, 323-339. 10.15517/RLM. V0I25.27742

Domagala-Zýsk, E. (Ed.). (2013). English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons in Europe. Lublin: WYDAWNICTWO Kul. https://depot.ceon.pl/bitstream/ handle/123456789/11621/ English%20as%20a%20foreign% 20language%20for%20 deaf%20and%20hard%20of%20

hearing%20persons%20in%20 %20 E u r o p e%20%2 0 2 0 1 3 .pdf?sequence=1&isAllowed=y

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (14 de septiembre,2022). Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. http://www.unesco.org/new/es/santiago/education/inclusive-education/

Parelló, J. y Tortosa, F. T. (1992). Sordera profunda, bilateral, prelocutiva. Masson.

Pizarro, G. y Cordero, D. (2015). La enseñanza del inglés como segunda lengua a estudiantes universitarios

con discapacidad y necesidades educativas especiales: un reto académico. Repertorio Americano, 25, 167-177. www.revistas.una.

ac.cr/index.php/repertorio/article/ download/9400/11139

Pizarro, G. y Josephy, D. (2010). El efecto del filtro afectivo en el aprendizaje de una segunda lengua. Letras, 48,

-212. Universidad Nacional.

Rojas-Pinto, J. K., Cubillo-Ramírez, D. y Ramos-Cordero, I. (2021). Educación inclusiva e inglés como lengua extranjera: apoyo a estudiantes con discapacidad auditiva. En: S.E. Gapper (Ed.). Memoria del VI Congreso Internacional de Lingüística Aplicada. Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje, 185-196. https://www.literatura.una.ac.cr/ doc-phoca/category/9-cilap

Ruiz, J. y Belando, M. (2012). Diseño de un Currículo Integral por competencias en el ámbito universitario. Educación y Humanismo, 14 (22), 112. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/ view/2251

Tsoneva, N. V. y Makrieva, I. N. (30 de enero, 2019). Teaching English to People with Hearing Impairments

(Conferencia). BETA-IATEFL Association of University Professors, Plovdiv, Bulgaria. http://www.betaiatefl.

org/2670/blog-publications/ teaching-english-to-people-withhearing-impairments/

UNA Educación de Calidad Universidad Nacional (14 de septiembre, 2022). UNA Educación de Calidad. Universidad Nacional de Costa Rica https://www.cide-basica.una.ac.cr/index.php/el-proyecto

UNA Transparente (14 de septiembre,2022). Reseña Histórica - UNA Institución para Costa Rica. Universidad Nacional de Costa Rica https://

www.transparencia.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=297:resena&catid=88&Itemid=741

Universidad Nacional (2007). Modelo Pedagógico de la Universidad Nacional.Departamento de Publicaciones de la Universidad Nacional, Heredia. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/3084/Modelo%20Pedagogico.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=LA%20UNIVERSIDAD%20

NACIONAL,comunidad%20universitaria%20debe%20estar%20 comprometida

Vicerrectoría de Vida Estudiantil (14 de septiembre, 2022). Comisión Institucional sobre Accesibilidad y Discapacidad CIAD. Misión. Universidad Nacional de Costa Rica https:// www.vidaestudiantil.una.ac.cr/ciad

Vicerrectoría de Vida Estudiantil (14 deseptiembre, 2022). Departamento de Orientación y Psicología. Universidad Nacional de Costa Rica https://www.vidaestudiantil.una. ac.cr/orientacion

Published

2023-05-31

How to Cite

Teaching and Learning Strategies to Maximize the Operational Curriculum in Learning a Foreign Language: Two Case Studies with Hard-of-Hearing Students. (2023). Repertorio Americano, 33, 33-46. https://doi.org/10.15359/ra.1-33.2

How to Cite

Teaching and Learning Strategies to Maximize the Operational Curriculum in Learning a Foreign Language: Two Case Studies with Hard-of-Hearing Students. (2023). Repertorio Americano, 33, 33-46. https://doi.org/10.15359/ra.1-33.2

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>