Stochastics and special education teaching: centered and uniform distributions

Keywords: didactics of probability, probability, special education, teacher training

Abstract

This article is part of a more extensive project aimed at analyzing stochastics teaching and learning processes in special education. The teaching of this educational level is presented here using a qualitative approach. From a theoretical perspective, three guiding axes were considered: the epistemological, cognitive and social axes. The larger study was divided into three phases.  This paper will be focused partly on the second phase, particularly on the introduction of the probability distribution for four teachers in a guided study scenario, using teaching scripts and logbooks as instruments.  Data was recorded in video and in writing. In addition, operational body and teaching analysis unit were applied. Results include the teachers’ gradual acquisition of the ideas of sample space, probability measure, random variable (relative frequencies), distribution, and symmetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. (1974). Diccionario de filosofía (1.ª ed). México: Fondo de Cultura Económica.
Aké, L. P. (2016). Matemática Educativa y Educación Especial: realidades y desafíos en la formación de profesores. En J. López-Mojica y J. Cuevas (Coords.), Educación Especial y Matemática Educativa. Una aproximación desde la formación docente y procesos de enseñanza (pp. 15-32). México: CENEJUS.
Bolaños, H.; Céspedes, M. y González, C. (2016). Las experiencias del personal docente de matemática en el trabajo de aula con la población no vidente. Revista Uniciencia, 30(1), 99-114. Doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.30-1.6
Bruno, A. y Noda, A. (2010). Necesidades educativas especiales en matemáticas. El caso de personas con síndrome de Down. En M. Moreno, A. Estrada y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIV (pp. 141-162). Lleida: SEIEM.
Fischbein, E. (1975). The intuitive sources of probabilistic thinking in children. Holanda: Reidel. Doi https://doi.org/10.1007/978-94-010-1858-6
Heitele, D. (1975). An epistemological view on fundamental stochastic Ideas. Educational Studies in Mathematics, 6(2), 187-205. Doi: https://doi.org/10.1007/BF00302543
Maturana, H. (2003). Desde la Biología a la Psicología. Argentina: Lumen.
Ojeda, A. M. (1994). Understanding fundamental ideas of probability at pre-university levels. (Tesis doctoral). King’s College London, UK.
Ojeda, A. M. (2006). Estrategia para un perfil nuevo de docencia: un ensayo en la enseñanza de estocásticos. En E. Filloy (Ed.), Matemática Educativa, treinta años (195-215). México: Santillana-Cinvestav.
Piaget, J. (1982). Le possible et le nécéssaire. Francia: PUF.
Piaget, J. e Inhelder, B. (1951). La Génèse de l´idée de Hasard Chez l´enfant. París: PUF.
Secretaría de Educación Pública (2004). Licenciatura en Educación Especial. Programa para la transformación y el fortalecimiento académicos de las escuelas normales. Plan de estudios. México: SEP.
Soares, M. y Sales, E. (2018). Uma reflexão sobre pesquisas em Educação Matemática e Educação de Surdos. Educação Matemática Debate, 2(4), 31-56. Doi: https://doi.org/10.24116/emd25266136v2n42018a02
Steinbring, H. (1991). The concept of chance in everyday teaching: aspects of a social epistemology of mathematical knowledge. Educational Studies in Mathematics, 22, 503-522. Doi: https://doi.org/10.1007/BF00312713
Steinbring, H. (2005). The construction of new mathematical knowledge in classroom interaction. USA: Springer.
Tauber, L. (2001). La construcción del significado de la distribución normal a partir de actividades de análisis de datos. (Tesis doctoral). Facultad de Educación, Universidad de Granada, España.
Published
2019-07-31
How to Cite
López-Mojica, J. (2019). Stochastics and special education teaching: centered and uniform distributions. Uniciencia, 33(2), 42-54. https://doi.org/10.15359/ru.33-2.4
Section
Original scientific papers (evaluated by academic peers)