Validation of the Digital Teaching Competence Questionnaire in Chilean University Teachers

Keywords: Factorial analysis, questionnaire, university teaching, information and communication technologies

Abstract

Objective. Nowadays, university teachers must develop competencies to offer quality education, including digital competence. This study aimed to validate the “Teaching Digital Competence Questionnaire” in the scale of use for the context of higher education in Chile. Method. The method is quantitative, an ex-post factum study. The sample was of 1,122 teachers. Results. The results reveal that the instrument has a high level of validation and reliability. Conclusions. The model achieved through confirmatory factor analysis shows that the factor with greater weight is the maintenance of devices by the university teachers, and the factor with lesser importance is the use of devices in creating digital content. The discussion on the preeminence of the technological dimension over the pedagogical seeks to guide the improvement processes in university teaching.

Author Biographies

Irma Riquelme-Plaza, Universidad Autónoma de Chile

Candidata a Doctorado en Ciencias Sociales y Jurídicas, Universidad de Córdoba, España. Magister en Educación, Universidad de Chile, Chile. Actualmente es curriculista en la Vicerrectoría Académica de la Universidad Autónoma de Chile, Chile.

Julio Cabero-Almenara, Universidad de Sevilla

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla, España. Actualmente es catedrático del Departamento de Didáctica y Organización Educativa, de la Universidad de Sevilla, España.

Verónica Marín-Díaz, Universidad de Córdoba

Doctora en Pedagogía. Universidad de Granada, España. Actualmente es profesora titular del Departamento de Educación, en la Universidad de Córdoba, España.

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Published
2022-01-01
How to Cite
Riquelme-Plaza, I., Cabero-Almenara, J., & Marín-Díaz, V. (2022). Validation of the Digital Teaching Competence Questionnaire in Chilean University Teachers. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.9
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Articles (Peer Reviewed Section)

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