Inclusion of Identity’s Formation and Diverse Sexual Orientation in Socio-Emotional Learning Programs of Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17191

Keywords:

wellbeing, education, emotional intelligence, mental health, Social-emotional learning, sexual orientation

Abstract

Introduction. Education is a process of comprehensive training of individuals. It requires permanent updating to meet the demands of today’s society. It is also a means to build inclusive societies, strengthen, and promote well-being and social development. Objective. This essay aims to reflect on diverse sexual orientation as a social and cultural difference that impacts people’s mental health and well-being due to the lack of personal acceptance and social rejection. Development. Education can contribute to create inclusive communities and promote mental health. From the formative process of secondary education, the development of socio-emotional skills and character strengths can promote the mental health of students. Conclusion. As a result of the review and theoretical discussion, this essay proposes the inclusion of self-acceptance as an emotional intelligence competence. In addition, socio-emotional learning during secondary education can help develop this competence via orientation, workshops, and social support groups for students and their families.

Author Biography

Cynthia Lizeth Ramos-Monsivais, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Es doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Cuauhtémoc de Aguascalientes, Maestra en Administración de Negocios por la Universidad Autónoma de Tamaulipas e Ingeniero en Sistemas Computacionales por el Instituto Tecnológico de Nuevo Laredo. Es profesora de tiempo completo e investigadora en la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología Nivel 1. 

References

Anderson, C. (2016). Charlas TED. Paidós.

Barrios, I. & Torales, J. (2017). La homosexualidad desde el punto de vista científico actual. Anales de la Facultad de Ciencias Médicas, 50(1), 85-88. https://doi.org/10.18004/anales/2017.050(01)85-088

Bejarano-Franco, M. T., Martínez-Martín, I., & Blanco-García, M. (2023). Education in Sexuality and Equality: Needs in the Initial Training of Teachers in Spain. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14293

Branden, N. (2018). Los seis pilares de la autoestima. Paidós.

Burnett, D. (2018). El cerebro feliz. Editorial Planeta Mexicana.

Calixto, E. (2020). Un clavado a tu cerebro. Penguin Random House Grupo Editorial.

Canto Ortiz, J. & Moral Toranzo, F. (2005). El sí mismo desde la teoría de la identidad social. Escritos de Psicología, 1(7), 59-70. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi1.13399

Clear, J. (2018). Hábitos atómicos. Paidós.

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2021). Fundamentals of SEL. https://casel.org/fundamentals-of-sel/

Dávila de León, C. & Jiménez García, G. (2014). Sentido de pertenencia y compromiso organizacional: Predicción del bienestar. Revista de Psicología, 32(2), 272-302. https://doi.org/10.18800/psico.201402.004

Do Prado, V. M. (2017). Entre queerpos e discursos: Normalização de condutas, homossexualidades e homofobia nas práticas escolares da Educação Física. Práxis Educativa, 12(2), 501-519. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i2.0012

Ducoing Watty, P. (2018). La educación secundaria mexicana: Entre la búsqueda del acceso equitativo y el rezago. Revista Educación, 42(2), 465-494. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27665

Duro Parrilla, A. (2020). El suicidio en gays, lesbianas y bisexuales adolescentes [Tesis de grado, Universidad Autónoma de Madrid]. http://hdl.handle.net/10486/691645

García Campos, T., Correa-Romero, F. E., García y Barragán, L. F., & Cruz Torres, C. E. (2020). Índice de tradicionalismo cultural. Acta de Investigación Psicológica, 10(2), 56-64. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2020.2.346

García de la Ossa, E. M. & Ramos Monsivais, C. L. (2022). Bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de educación superior en tiempos de pandemia. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 9(2), 1-19. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3142

Gardner, H. & Davis, K. (2014). La generación App. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digial. Paidós.

Gobierno de México, Secretaría de Educación Pública. (2014). Secundaria. Programas de estudio. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/secundaria-programas-de-estudio

Gobierno de México, Secretaría de Educación Pública. (2017). Glosario. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/198660/13-Glosario.pdf

Goleman, D. (2012). La inteligencia emocional en la empresa. Ediciones B.

Goleman, D. (2019). El punto ciego. Psicología del autoengaño. Penguin Random House.

Goleman, D. & Davidson, R. J. (2018). Rasgos alterados. La ciencia revela cómo la meditación transforma la mente, el cerebro y el cuerpo. Ediciones B.

Goleman, D. & Senge, P. M. (2016). Triple focus. Un nuevo acercamiento a la educación. Ediciones B.

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346

Melgosa, J. (2013). Descubre tu valor y sé feliz. La importancia de la autoestima y como desarrollarla. Editorial Safeliz.

Meyer I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: conceptual issues and research evidence. Psychological bulletin, 129(5), 674-697. https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674

Moral de la Rubia, J. & Valle de la O, A. (2014). Las dos dimensiones del rechazo hacia las personas homosexuales. Revista Universidad de Manizales, 14(1), 103-116. https://doi.org/10.30554/archmed.14.1.256.2014

Moreta Velayos, F. I., Moreta Montero, C., Velasco Guijarro, O, de la Fuente Hermosín, I, Montero Sánchez, N., & Ramírez Orive, C. (2020). La chica danesa / The Danish Girl (2015), el derecho de decidir nuestra identidad de género. Revista de Medicina y Cine, 16(2), 111-118. https://dx.doi.org/10.14201/rmc2020162103109

Orcasita, L. T., Sevilla, T. M., Acevedo-Velasco, V. E., Montenegro, J. L., Tamayo, M. C., & Rueda-Toro, J. S. (2020). Apoyo social familiar para el bienestar de hijos gays e hijas lesbianas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1- 23. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18205

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). La UNESCO Avanza la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/247785sp_1_1_1.compressed.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2023, 31 de marzo). Depresión. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression

Papalia, D. E., Feldman, R. D., & Martorell, G., (2012). Desarrollo humano (12.a ed.). McGraw-Hill. https://psicologoseducativosgeneracion20172021.files.wordpress.com/2017/08/papalia-feldman-desarrollo-humano-12a-ed2.pdf

Peterson, C. & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. American Psychological Association.

Ramos Monsivais, C. L. (2023). La escritura como terapia de liberación emocional para reducir síntomas de la depresión. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 10(3), 1-17. https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i3.3588

Ramos Monsivais, C. L. & González, B. A. (2020). Orientación vocacional, aprendizaje socioemocional y sentido de vida en la educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(Especial), 1-8. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2500

Ramos Monsivais, C. L. & Ramos Sánchez, J. R. (2021). Impacto geoterritorial en la toma de decisiones de estudiantes de educación básica de Nuevo Laredo Tamaulipas. Forhum International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(5), 112-128. https://doi.org/10.35766/j.forhum2021.03.05.7

Ramos Monsivais, C. L. & Roque Hernández, R. V. (2021). La influencia docente y el rendimiento académico en estudiantes de una Universidad Pública Mexicana. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 8(Especial), 1-21. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2755

Rodríguez-Pizarro, A. N. & Rivera-Crespo, J. (2020). Diversidades sexuales y de identidades género: Entre la aceptación y el reconocimiento. Instituciones de Educación Superior (IES). Revista CS, (31), 327-357. https://doi.org/10.18046/recs.i31.3261

Ryff, C. D. (2013). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics. 83(1), 10-28. https://doi.org/10.1159/000353263

Sandoval Barrientos, S., Dorner París, A., & Véliz Burgos, A. (2017). Bienestar psicológico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica, 6(24),260-266. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v6n24/2007-5057-iem-6-24-00260.pdf

Stone, D. M., Luo, F., Ouyang, L, Lippy. C., Hertz, M. F., & Crosby, A. E. (2014). Sexual orientation and suicide ideation, plans, attempts, and medically serious attempts: evidence from local Youth Risk Behavior Surveys, 2001-2009. American Journal of Public Health, 104(2), 262-271. https://doi.org/10.2105/AJPH.2013.301383

Zambrano Guerrero, C., Hernández Pasichaná, P., & Guerrero Montero, A. (2019). Proceso de reconocimiento de la orientación sexual homosexual en estudiantes de una universidad pública. Psicogente 22(41), 1-29. https://doi.org/10.17081/psico.22.41.3310

Published

2023-12-20

How to Cite

Inclusion of Identity’s Formation and Diverse Sexual Orientation in Socio-Emotional Learning Programs of Secondary Education (C. L. Ramos-Monsivais , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17191

How to Cite

Inclusion of Identity’s Formation and Diverse Sexual Orientation in Socio-Emotional Learning Programs of Secondary Education (C. L. Ramos-Monsivais , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17191

Comentarios (ver términos de uso)