The Rational Numbers in Chile’s Primary School Curricula (1974-2012)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17247

Keywords:

Curriculum analysis, primary education, curriculum guidelines, rational number

Abstract

Purpose. The article presents a descriptive-comparative analysis of how rational numbers are taught in four mathematics programs developed in Chile from 1974 to 2012, encompassing from third to sixth grade (ages 8-12). Methods. The learning objectives were analyzed based on the notion of fractions, decimals, and percentages, following the standards set by the National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2003). Content analysis was used as the method. Results. Most of the notions and understanding the rational number are recurrent aspects across the programs. However, they vary in their flexible use, representations, calculation and solving problems processes. Discussion. The observed evolution in the topic is found to be related to social changes and educational policies during the time period.

Author Biographies

Camila González-Peñaloza, Colegio Bicentenario Santo Cura de Ars

Profesora General Básica con especialidad en matemática, egresada de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Máster en Didáctica de la Matemática por la Universidad de Granada, España. Actualmente Coordinadora Académica en el Colegio Rafael Sotomayor, Chile.

Elena Castro-Rodríguez, Universidad de Granada

Doctora en Didáctica de las Matemáticas. Profesora titular en el Departamento de Didáctica de la Matemática de Universidad de Granada. Su investigación se centra en el ámbito del pensamiento numérico, la resolución de problemas y la formación inicial del profesorado. Es miembro del grupo de investigación FQM-0193 “Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico” (http://fqm193.ugr.es/) y editora de la revista "PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática".

Juan Luis Piñeiro, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Licenciado en Educación y Profesor de Educación General Básica con especialidad en educación matemática por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Postítulo en Educación Matemática por la Universidad de Santiago de Chile. Máster en Didáctica de la Matemática por la Universidad de Granada, España. Doctor por la Universidad de Granada, España. Actualmente es Profesor Asociado en el Departamento de Educación Diferencial en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Asimismo, es editor asociado en "PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática

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Published

2023-11-16

How to Cite

The Rational Numbers in Chile’s Primary School Curricula (1974-2012) (C. González-Peñaloza, E. Castro-Rodríguez, & J. L. Piñeiro , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17247

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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The Rational Numbers in Chile’s Primary School Curricula (1974-2012) (C. González-Peñaloza, E. Castro-Rodríguez, & J. L. Piñeiro , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17247

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