Gender Normativity in the Educational Environment: A Case Study with Transgender Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17256

Keywords:

Normativity, transgender, students, sexuality, school, gender

Abstract

Introduction. Historically, alternative sexualities have endured social and institutional violence. Despite this, research analyzing personal experiences within educational environments remains scarce. Objective. The objective of this research was to explore the various manifestations of sexual normativity in schools and its effects on transgender students. Method. The semi-structured interview technique was employed, validated by a panel of experts. Two participants were involved: the grandmother of a six-year-old transgender girl and her teacher. Results. Sexual normativity manifested at three levels: institutional (macrosystem), school (mesosystem), and personal (microsystem). Specific results include the need for specific policies and media influence at the first level, the ignorance and resistance of the school at the second level, and stereotypical practices, ad hoc violence and its impact at the third level. Conclusions. The absence of specific policies, the shortage of training in this regard and prejudices can hinder the free expression of sexual and gender diversity at school.

Author Biographies

Celia España-Chico, Universidad de Cantabria

Graduada en Magisterio en Educación Primaria y Doctora en Equidad e Innovación en Educación (Universidad de Cantabria, España). Su trayectoria profesional ha transcurrido como docente e investigadora en el Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria. Su investigación y aportaciones se focalizan en el estudio de la diversidad sexual y de género en los entornos educativos.

Andrés Avelino Fernández-Fuertes, Universidad de Cantabria

Licenciado en Psicología y Doctor en Sexualidad y Relaciones Interpersonales, es Profesor Titular del Departamento de Educación (Universidad de Cantabria, España). Sus líneas de investigación incluyen el análisis y la prevención de la agresividad (e.g., sexual, verbal-emocional, física, etc.) en diversos contextos relacionales (e.g., iguales, pareja, etc.) y la promoción de la educación sexual.

Noelia Fernández-Rouco, Universidad de Cantabria

Licenciada en Psicología (Universidad Autónoma de Madrid, España) y Doctora en Sexualidad y Relaciones Interpersonales (Universidad de Salamanca, España), actualmente es profesora Contratada Doctor en el Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria (España). Su trayectoria investigadora se centra en el análisis de las necesidades y el bienestar en relación con la sexualidad, especialmente con realidades periféricas, en intervención, prevención y promoción.

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Published

2023-12-16

How to Cite

Gender Normativity in the Educational Environment: A Case Study with Transgender Students (C. España-Chico, A. A. Fernández-Fuertes, & N. Fernández-Rouco , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17256

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Gender Normativity in the Educational Environment: A Case Study with Transgender Students (C. España-Chico, A. A. Fernández-Fuertes, & N. Fernández-Rouco , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17256

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