“Tired, Overwhelmed, Frustrated”: Emotional Challenges of Primary English Teachers During the Pandemic: Case Study in San Carlos, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17333

Keywords:

Costa Rica, COVID-19, Distance education, English teaching, Primary school teachers, Qualitative research, Feelings, SDG4 Quality education

Abstract

Introduction. COVID-19’s health crisis put a hold on all educational processes worldwide. This was not the exception for Costa Rica at the Ministry of Education. In March 2020, it was proposed that distance education was going to be put into practice. Purpose. This paper focuses on the feelings the participants communicated during the study. This was part of a principal investigation that used a case study methodology based on inductive qualitative research. It had the purpose of describing the perceptions of four English primary school teachers from the Dirección Regional de Educación San Carlos (San Carlos Regional Education Office) regarding distance education during the sanitary emergency of COVID-19. Methodology. Data were collected through in-depth interviews, lesson plans, and video recordings of pedagogical mediation and professional contexts. The data were analyzed using semantic categories from content analysis (Hatch, 2002) and the Web Qualitative Data Analysis (webQDA) software (Costa et al., 2019). Results. Results suggest that teachers reported experiencing a range of emotions before and during the pandemic, with the majority being negative in nature. Among the most notable were uncertainty, stress, confusion, overwork, a sense of difficulty, sadness, and worry. Other feelings included discrimination, impotence, and disrespect towards the teachers and the families’ specific contexts. This study presents the teachers from their human dimension as professionals who endured the pandemic within their own educational contexts. The study also shows the importance of effective communication and taking into consideration psychological support to strengthen the emotional integrity of the teachers.

Author Biographies

Patricia López-Estrada, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctorado en Educación de la Universidad de Florida, Maestría en Segunda Lenguas y Culturas en Inglés como Lengua Extranjera y Licenciatura en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés de la Universidad Nacional de Costa Rica, Bachillerato en la Enseñanza del Inglés y Traducción del Inglés de la Universidad Latinoamericana de Ciencias y Tecnología. Profesora asociada de la Escuela de Idiomas y Ciencias Sociales del ITCR.

 

Jonathan Elizondo-Mejías, Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica

Magister en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera y Bachillerato en Ciencias de la Educación Primaria con Concentración en Inglés de la Universidad de Costa Rica, Bachillerato y Licenciatura en la Enseñanza del Inglés de la Universidad Americana. Profesor de la Escuela de Ciencias Sociales y Humanidades de la UNED y del Ministerio de Educación Pública.

Estefanía Pérez-Hidalgo, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Estudiante de último año de Administración de Empresas, y segundo año de Ingeniería en Computación en el ITCR, Campus Tecnológico Local San Carlos. Asistente de un proyecto de extensión y de tres proyectos de investigación cualitativa.

References

Acevedo, I., Flores, I., Székely, M., & Zoido, P. (2022). ¿Qué ha sucedido con la educación en América Latina durante la pandemia? BID. http://dx.doi.org/10.18235/0004175

Comisión Interamericana de Mujeres (CIM). (2020). La paridad como principio democrático. OEA. http://www.oas.org/es/cim/paridad.asp

Cortés Rojas, J. L. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(Especial), 1-11. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2560

Costa, A. P., Moreira, A., & Souza, F. N. (2019). WebQDA - Qualitative Data Analysis (version 3.1) [Software de computación]. Aveiro University and Microio. https://www.webqda.net

Elizondo-Mejías, J., Lopez-Estrada, P., & Pérez-Hidalgo, E. (2021). Propuesta metodológica de un estudio de caso sobre la educación a distancia en tiempos de pandemia. Revista Espiga, 20(42), 33-48. https://doi.org/10.22458/re.v20i42.3669

García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: Calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 9-25. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18737

Gavotto Nogales, O. I. & Castellanos Piera, L. I. (2021). Las emociones negativas vividas por los maestros en las clases virtuales en tiempos de pandemia. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 12(23), 1-19. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1006

Grbich, C. (2007). Qualitative data analysis: An introduction. Sage Publications.

Hagenauer, G. & Volet, S. E. (2014). Teacher-student relationship at university: An important yet under-researched field. Oxford Review of Education, 40(3), 370-388. https://doi.org/10.1080/03054985.2014.921613

Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. State University of New York Press.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). (2018). Clasificación de distritos según grado de urbanización. Metodología. https://admin.inec.cr/sites/default/files/media/imgmetodologia-indiceurbru_2.pdf

López-Estrada, P., Elizondo-Mejías, J., & Pérez-Hidalgo, E. (2022). Perceptions of primary school english teachers regarding distance education during the COVID-19 pandemic: A case study in San Carlos, Costa Rica. En A. P. Costa, A. Moreira, M. C. Sánchez‑Gómez, & S. Wa-Mbaleka (Eds.), Computer supported qualitative research. New trends in qualitative research (WCQR2022) (pp. 153-174). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04680-3_11

López-Orellana, C. T., Varela Torres, J. J., Guzman Martínez, P. de los Á., Piedra-Martínez, E., Freire Pesántez, A., Baculima Bacuilima, J. L., & Cordero Cobos, L. (2021). Bienestar docente durante la Pandemia COVID-19: La comparación entre Ecuador y Chile. RASE Revista de Sociología de La Educación, 14(3), 325-347. https://doi.org/10.7203/rase.14.3.21472

Malander, N. M. (2016). Síndrome de Burnout y satisfacción laboral en docentes de nivel secundario. Ciencia & Trabajo, 18(57), 177-182. https://doi.org/10.4067/s0718-24492016000300177

Medina-Guillen, L. F., Quintanilla-Ferrufino, G. J., Palma-Vallejo, M., & Medina Guillen, M. F. (2021). Carga laboral en un grupo latinoamericano de docents durante la pabdemia de COVID-19. Uniciencia, 35(2), 1-13. https://doi.org/10.15359/ru.35-2.15

Ministerio de Educación Pública. (2014). Memoria institucional 2006-2014. La educación subversiva: Atreverse a construir el país que queremos. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/memoria/memoria-2006-2014.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2020). Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/orientaciones-proceso-educativo-distancia_0.pdf

Oducado, R. M., Rabacal, J., Moralista, R., & Tamdang, K. (2021). Estrés percibido debido a la pandemia de COVID-19 entre los profesores profesionales empleados. IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, (15), 305-316. https://doi.org/10.46661/ijeri.5284

Ordóñez García, S. & Saltos, D. (2018). Intensificación del trabajo, estrés laboral sus efectos en la salud docente de Unidades Educativas de la Zona 8 del Guayas. RECIMUNDO, Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2(Especial), 650-670. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.esp.2018.650-670

Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo estado de la educación 2021. CONARE; PEN. https://estadonacion.or.cr/informe/?id=cdca9a86-49a1-491c-bd98-6ed9e62fa355

Reimers, F. M. & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID- 19 Pandemic of 2020. OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/6ae21003-en.pdf?expires=1685582389&id=id&accname=guest&checksum=1E30427701EF9598E0E0705E190BFD30

Spradley, J. P. (1979). The ethnographic interview. Holt, Rinehart & Winston.

Yegidis, B. & Weinbach, R. (2006). Research methods for social workers. Pearson.

Yin, R. K. (2009). Case study research. Design and method. Sage.

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Sage.

Zhou, X. & Yao, B. (2020). Social support and acute stress symptoms (ASSs) During the COVID-19 outbreak: Deciphering the roles of psychological needs and sense of control. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1-8. https://doi.org/10.1080/20008198.2020.1779494

Published

2024-04-17

How to Cite

“Tired, Overwhelmed, Frustrated”: Emotional Challenges of Primary English Teachers During the Pandemic: Case Study in San Carlos, Costa Rica (P. López-Estrada, J. Elizondo-Mejías, & E. Pérez-Hidalgo , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17333

How to Cite

“Tired, Overwhelmed, Frustrated”: Emotional Challenges of Primary English Teachers During the Pandemic: Case Study in San Carlos, Costa Rica (P. López-Estrada, J. Elizondo-Mejías, & E. Pérez-Hidalgo , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17333

Comentarios (ver términos de uso)