Bolaño and Borges: The Life of Infamous Characters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.1-71.4

Keywords:

infamy, literature, characters, Roberto Bolaño, Jorge Luis Borges

Abstract

A comparison is made of La literatura nazi en América, by Roberto Bolaño, and Historia universal de la infamia, by Jorge Luis Borges. Attention is given to the form and characteristics of the first part of Borges' book, the seven biographical sequences developed as narrative, ludic exercises, and specifically, the analysis of "El atroz redentor Lazarus Morell." Regarding Bolaño, consideration is given to the three “lives” of the first series of fictitious biographies, “Los Mendiluce.” We are interested in understanding them from the generic viewpoint: in their form, what joins or distinguishes them? What did Bolaño take from Borges?

References

Arcoiris TV Channel. «Entrevista a Roberto Bolaño - Off The Record», Youtube, 25 de julio de 2019, <https://www.youtube.com/watch?v=qNhTTqu5Vsw>.

Bolaño, Roberto. La literatura nazi en América. Barcelona: Anagrama, 2010.

Borges, Jorge Luis. Historia universal de la infamia. Madrid: Alianza, 2005.

Delgado, Joanna. «La poética de Jorge Luis Borges en Historia universal de la infamia», Siempre! Presencia de México (2012). <http://www.siempre.mx/2012/01/la-poetica-de-jorge-luis-borges-en-historia-universal-de-la-infamia/>.

Doria, Sorina. «El humor y la ironía en la novela transmoderna», Annals of the West University of Timisoara. Philological Studies Series 50 (2012): 203-207.

FLACSO Argentina. «Borges y Bolaño: una conversación», Youtube, 15 de julio de 2019. <https://www.youtube.com/watch?v=IZl8A0U2N8g>.

Foucault, M. La vida de los hombres infames. La Plata: Altamira, 1996.

Galicia, Javier. «Entrevista a Roberto Bolaño - La belleza de pensar», Youtube, 25 de julio de 2019, <https://www.youtube.com/watch?v=NPL3O1UL3-E>.

Montanaro, Oscar. «La voz narrativa y los mecanismos develadores en Historia Universal de la infamia de Borges», Filología y Lingüística, 20, 2 (1994): 87-108. <http://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/20252/20430>.

Nitrihual, Luis Alejandro. «Borges y Bolaño: un juego intertextual desde la divergencia», Universidad Complutense de Madrid, 27 de julio de 2019, <https://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero36/borgbola.html>.

Orsanic, Lucía. «De Borges a Foucault: una galería de la infamia: análisis de “El asesino desinteresado Bill Harrigan”». Borges - Francia. Buenos Aires: Universidad Católica Argentina, 2011, 319-328. <https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/4784/1/borges-foucault-galeria-infamia.pdf>.

Oviedo, José Miguel. «La literatura nazi en América, de Roberto Bolaño», Revista Letras Libres (nov. de 2005). <http://www.letraslibres.com/revista/libros/la-literatura-nazi-en-america-de-roberto-bolano>.

Pérez, Rosario y Sonja Stajnfel. «El centelleo de la infamia: los personajes de Historia universal de la infamia». AISTHESIS 59 (2016): 55-73. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-71812016000100004.

Salgado, César. «Borges: infamia y pudor», 80 grados Prensa sin prisa, 27 de julio de 2019, <http://www.80grados.net/borges-infamia-y-pudor/>.

Suárez, Carolina y Javier Macías. «Herencia narrativa, fragmentación y fractalidad en las biografías infames de Roberto Bolaño y Juan Rodolfo Wilcock», Rilce 29, 2 (2013): 495-513.

Published

2022-01-02

How to Cite

Bolaño and Borges: The Life of Infamous Characters. (2022). LETRAS, 71, 83-106. https://doi.org/10.15359/rl.1-71.4

Issue

Section

Literary Studies (Estudios literarios )

How to Cite

Bolaño and Borges: The Life of Infamous Characters. (2022). LETRAS, 71, 83-106. https://doi.org/10.15359/rl.1-71.4