Social Education in Social Media: An International Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17171

Keywords:

Web 2.0, professional development, ethics, professional identity, social education

Abstract

Objective. Social education is no stranger to the changes of today’s increasingly technological society. In this sense, this study aims to provide an updated overview of the the present status of the question, based on an international systematic review of the scientific literature in social education, key concepts (professionalization, identity, and professional development), and Web 2.0. Methodology. Qualitative research was conducted, based on a systematic review of international literature between 2012 and 2021. The study utilized the PRISMA-P tool as a reference, specifically by conducting a content analysis using Nvivo 12 Version Release 1.5 software. Among other strategies, the study conducted text searches and employed hierarchical maps and coding matrices. The final selection contained 22 articles that were reviewed and categorized from an inductive-deductive approach. Results. Social media have a notorious impact on fundamental aspects of social education such as professionalization, identity, and professional development. The study highlights the need for competence development of social educators for an ethical performance of their work in the virtual space. Conclusion. In today’s technologized society, the use of social media continues its exponential rise, and the profession of social education must also seek its place in the virtual environment, recognizing that the profession has to respond to a society in which the Internet is a communication space.  In this sense, a wider definition of digital competencies in social education is advocated.

Author Biographies

Iñigo Rodríguez-Torre, Euskal Herriko Unibertsitatea

Licenciado en Pedagogía (2001) y diplomado en Educación Social (1999) por la UPV/EHU, donde ejerce como profesor en el grado de Educación Social desde 2014 y ha participado en un proyecto de investigación sobre el programa municipal de educación de calle (PEC) de Vitoria-Gasteiz. Máster en Educación y TIC por la UOC.

Monike Gezuraga-Amundarain, Euskal Herriko Unibertsitatea

Doctora en Educación (2014), Pedagoga y Máster en Educación Especial. Profesora agregada del Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Imparte su docencia en el Grado de Educación Social. Entre sus líneas principales de investigación están el Aprendizaje-Servicio y los procesos de inclusión socioeducativa. Desde mayo del 2018 es Vicedecana de Practicum y TFG de la Facultad de Educación de Bilbao.

Leire Darretxe-Urrutxi, Euskal Herriko Unibertsitatea

Profesora Agregada en la Facultad de Educación de Leioa en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Maestra, pedagoga, máster en educación especial. Sus investigaciones se han profundizado en diversas materias relacionadas con el ámbito de la inclusión educativa y social, concretamente en la acción comunitaria y colectivos en situación de vulnerabilidad.

References

*Álvarez Plazas, A. Y. & Bautista Joaqui, H. E. (2021). Vínculos, redes y relaciones virtuales en el proceso de agremiación estudiantil de Trabajo Social en Colombia. Trabajo Social, 23(1), 295-316. https://doi.org/10.15446/ts.v23n1.87719

Amador Muñoz, L. V., Esteban Ibáñez, M., Cárdenas Rodríguez, M. del R., & Terrón Caro, M. (2014). Ámbitos de profesionalización del educador/a social: Perspectivas y complejidad. Revista de Humanidades, (21), 51-70. https://doi.org/10.5944/rdh.21.2014.13928

Anderson, P. (2007). What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education. JISC Technology and Standards Watch. http://21stcenturywalton.pbworks.com/f/What is Web 2.0.pdf

Asociación Estatal de Educación Social (ASEDES). (2007). Documentos profesionalizadores. http://www.eduso.net/archivo/docdow.php?id=143

*Baker, L. R. & Hitchcock, L. I. (2017). Using pinterest in undergraduate social work education: Assignment development and pilot survey results. Journal of Social Work Education, 53(3), 535-545. https://doi.org/10.1080/10437797.2016.1272515

Baptista, I. (2015). Educadores sociais: Uma identidade profissional em construção. Praxis Educare, (1), 9-11. http://www.aptses.pt/wp-content/uploads/2019/12/PRAXIS-EDUCARE-n.%C2%BA-1-2015.pdf

*Beaumont, E, Chester, P., & Rideout, H. (2017). Navigating ethical challenges in social media: Social work student and practitioner perspectives. Australian Social Work, 70(2), 221-228. https://doi.org/10.1080/0312407X.2016.1274416

*Blakemore, T. & Agllias, K. (2020). Social media, empathy and interpersonal skills: Social work students’ reflections in the digital era. Social Work Education, 39(2), 200-213. https://doi.org/10.1080/02615479.2019.1619683

*Boddy, J. & Dominelli, L. (2017). Social Media and Social Work: The challenges of a new ethical space. Australian Social Work, 70(2), 172-184. https://doi.org/10.1080/0312407X.2016.1224907

Burch, S. (2005). Sociedad de la información / sociedad del conocimiento. En A. Ambrosi, V. Peugeot, & D. Pimienta (Coords.), Palabras en juego: Enfoques multiculturales sobre las sociedades de la información (pp. 23-31). C & F Éditions. https://radioslibres.net/wp-content/uploads/media/uploads/analfatecnicos/76.SociedadDeLaInformacionYConocimiento-SallyBurch.pdf

*Cabezas González, M. & Casillas Martín, S. (2017). ¿Son los futuros educadores sociales residentes digitales? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 61-72. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1369

*Cabezas González, M. & Casillas Martín, S. (2018). Social educators: A study of digital competence from a gender differences perspective. Croatian Journal of Education, 20(1), 11-42. https://doi.org/10.15516/cje.v20i1.2632

*Cabezas González, M. & Casillas Martín, S. (2019). Las educadoras y educadores sociales ante la sociedad red. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27(104), 521-542. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701360

Cardoso, G. (2009). De la comunicación de masa a la comunicación en red: Modelos comunicacionales y la sociedad de la información. Portal de La Comunicación.com inCom-UAB, 12. http://hdl.handle.net/10071/14386

Caride, J. A., Gradaílle, R., & Caballo, M. B. (2015). De la pedagogía social como educación, a la educación social como pedagogía. Perfiles Educativos, 37(148), 4-11. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v37n148/v37n148a16.pdf

Casares García, P. M., Carmona Orantes, G., & Martínez-Rodríguez, F. M. (2010). Valores profesionales en la formación universitaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, (Especial), 1-15. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v12nspe/v12nspea4.pdf

Castells, M. (2000) Internet y la sociedad red. Conferencia de presentación del programa de doctorado sobre la sociedad de la información y el conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya. https://www.alfabetizaciondigital.redem.org/wp-content/uploads/2017/05/Internet-y-la-sociedad-red..pdf

*Chan, C. & Holosko, M. J. (2017). The utilization of social media for youth outreach engagement: A case study. Qualitative Social Work, 16(5), 680-697. https://doi.org/10.1177/1473325016638917

Cobo, C., & Pardo Kuklinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Grup de Recerca d’Interaccions Digitals. Universitat de Vic, Flacso.

*Cooner, T. S., Beddoe, L., Ferguson, H., & Joy, E. (2020). The use of Facebook in social work practice with children and families: Exploring complexity in an emerging practice. Journal of Technology in Human Services, 38(2), 137-158. https://doi.org/10.1080/15228835.2019.1680335

*Dodsworth, J., Bailey, S., Schofield, G., Cooper, N., Fleming, P., & Young, J. (2013). Internet technology: An empowering or alienating tool for communication between foster-carers and social workers? The British Journal of Social Work, 43(4), 775-795. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcs007

Eslava-Suanes, M. D., González-López, I., & De-León-Huertas, C. (2018a). La identidad profesional del educador social a través de su perfil competencial. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(1), 53-76. https://doi.org/10.14201/eks20181915376

Eslava-Suanes, M. D., González-López, I., & De-León-Huertas, C. (2018b). La voz de los profesionales de la educación social en España y Francia: la identidad autopercibida. Revista Española de Educación Comparada, (32), 10-32. https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22701

*Fang, L., Mishna, F., Zhang, V. F., van Wert, M., & Bogo, M. (2014). Social media and social work education: Understanding and dealing with the new digital world. Social Work in Health Care, 53(9), 800-814. https://doi.org/10.1080/00981389.2014.943455

Fullana Noell, J., Pallisera Díaz, M., Palaudàrias Martí, J. M., & Badosa Queirós, M. (2014). El desarrollo personal y profesional mediante el aprendizaje reflexivo. Una experiencia en el grado de Educación social. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 373-397. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6413

Gallardo-Echenique, E. E., Minelli de Oliveira, J., Marqués-Molias, L., & Esteve-Mon, F. (2015). Digital competence in the knowledge society. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11(1), 1-16. https://jolt.merlot.org/vol11no1/abstracts.htm

*Gandy-Guedes, M. E., Vance, M. M., Bridgewater, E. A., Montgomery, T., & Taylor, K. (2016). Using Facebook as a tool for informal peer support: a case example. Social Work Education, 35(3), 323-332. https://doi.org/10.1080/02615479.2016.1154937

Gárate Carrillo, M. I., & Cordero Arroyo, G. (2019). Apuntes para caracterizar la formación continua en línea de docentes. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 209-221. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836garate10

*García-Castilla, F. J., De-Juanas Oliva, Á., Vírseda-Sanz, E., & Páez Gallego, J. (2019). Educational potential of e-social work: Social work training in Spain. European Journal of Social Work, 22(6), 897-907. https://doi.org/10.1080/13691457.2018.1476327

García Vargas, S. M., González Fernández, R., & Martín-Cuadrado, A. M. (2016). Influencia de las prácticas en el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes de educación social. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, (28), 245-259. https://doi.org/10.7179/psri_2016.28.18

García, D. A. & Zanatta Colín, M. E. (2022). Conformación de la identidad profesional en estudiantes de educación superior: Una revisión sistemática. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 11(24), 152-178. https://doi.org/10.36677/rpsicologia.v11i24.18545

Gisbert, M. & Esteve, F. (2011). Digital leaners: La competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, (7), 48-59. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359

*Goldingay, S. & Boddy, J. (2016). Preparing social work graduates for digital practice: Ethical pedagogies for effective learning. Australian Social Work, 70(2), 209-220. https://doi.org/10.1080/0312407X.2016.1257036

Habib Allah, M C. (2013). Aproximación histórica a una de las profesionae sociales: La Educación Social. RES. Revista de Educación Social, (17), 1-13. http://www.eduso.net/res/pdf/17/aprox_res_ 17.pdf

Hempel, S. (2020). Conducting your literature review. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000155-000

Hunter, L. J. & Hall, C. M. (2018). A survey of K-12 teachers’ utilization of social networks as a professional resource. Education and Information Technologies, 23(1), 633-658. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9627-9

*Kirwan, G. & Mc Guckin, C. (2014). Digital Natives or Digitally Naïve? E-professionalism and ethical dilemmas among newly graduated teachers and social workers in Ireland. Journal of Technology in Human Services, 32(1-2), 119-132. https://doi.org/10.1080/15228835.2013.858096

Krüger, K. (2015). El concepto de ‘sociedad del conocimiento’. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 11(683). https://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm

*La Rose, T. & Detlor, B. (2021). Social work digital storytelling project: Digital literacy, digital storytelling, and the makerspace. Research on Social Work Practice, 31(6), 599-609. https://doi.org/10.1177/1049731521992427

Llena Berñe, A. (2014). Educación social en la Unión Europea. RES: Revista de Educación Social, (19), 1-20. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/eseu_res_19.pdf

Montserrat, C. & Melendro, M. (2017). ¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XX1, 20(2), 113-135. https://doi.org/10.5944/educxx1.19034

Olivares Paizan, G., Walter Sánchez, V. & Cuello Ho, R. (2021). Estrategia metodológica para el desarrollo de la profesionalización de los docentes de la educación médica. MENDIVE Revista de Educación, 19(4), 1168-1184. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2653/pdf

Pereira Domínguez, C. & Solé Blanch, J. (2013). La cualificación profesional en Educación Social: El papel del Prácticum. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, (21), 237-258. https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.21.11

*Reamer, F. G. (2017). Evolving Ethical Standards in the Digital Age. Australian Social Work, 70(2), 148-159. https://doi.org/10.1080/0312407X.2016.1146314

*Ricciardelli, L. A., McGarity, S., & Nackerud, L. (2022). Social work education and the recognition of rights in the digital tech age: implications for professional identity. Social Work Education, 41(1), 90-104. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1805427

*Ruíz Aguirre, E. I., Martínezd La Cruz, N. L., Galindo González, R. M., & Galindo González, L. (2015). Representación de la identidad profesional de estudiantes en educación del sistema virtual. Campus Virtuales, 4(1), 84-97. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/72/71

Sáez Carreras, J. (2005). La profesionalización de los educadores sociales: Construcción de un modelo teórico para su estudio. Revista de Educación, (336), 129-139. https://www.academia.edu/download/34620854/Educacion_social.pdf#page=131

Sánchez, R. (Coordinadora). (2015). Formación y desarrollo profesional del educador social en contextos de intervención. UNED. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=_wIwBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Formación+y+desarrollo+profesional+del+educador+social+en&ots=k5zxPFRV2G&sig=9NzOdoa3PCA7Pi_e84qkOPcoT6s

Sánchez-Valverde Visus, C. (2018). Educación Social y Trabajo Social, un encuentro necesario. RES: Revista de Educación Social, (26), 5-6. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/RES-26-presentaci%C3%B3n.pdf

*Stanfield, D., Beddoe, L., Ballantyne, N., Lowe, S., & Renata, N. (2017). Critical conversations: Social workers’ perceptions of the use of a closed Facebook group as a participatory professional space. Aotearoa New Zealand Social Work, 29(3), 42-54. https://doi.org/10.11157/anzswj-vol29iss3id311

*Taylor, A. (2017). Social work and digitalisation: Bridging the knowledge gaps. Social Work Education, 36(8), 869-879. https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1361924

Vaillant, D. (2019). Directivos y comunidades de aprendizaje docente: Un campo en construcción. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 87-106. https://doi.org/10.14244/198271993073

Viana-Orta, M.-I., López-Francés, I., & Zayas, B. (2018). La Formación en Trabajo Social y en Educación Social en España - RES. Revista de Educación Social. RES: Revista de Educación Social, (26), 34-48. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/RES-26-viana.pdf

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., & van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update Phase 1: The cconceptual reference model. Jrc-Ipts (Issue June) Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/11517

Published

2023-07-08

How to Cite

Social Education in Social Media: An International Systematic Review (I. Rodríguez-Torre, M. Gezuraga-Amundarain, & L. Darretxe-Urrutxi , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17171

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Social Education in Social Media: An International Systematic Review (I. Rodríguez-Torre, M. Gezuraga-Amundarain, & L. Darretxe-Urrutxi , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17171

Comentarios (ver términos de uso)