Video Game and Internet Addiction in Mexican High School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17266

Keywords:

Addiction, High School Students, Internet, Videogames

Abstract

Introduction. The indiscriminate use of Information and Communication Technologies in modern society has led to dependence on technological devices and their connectivity to the Internet, particularly for leisure and entertainment. Objectives. This study aims to (1) identify the prevalence of internet and video game addiction among high school students in Mexico, and (2) explore associations between addiction levels, gender, context (urban/rural), and age. Method. A non-experimental, cross-sectional study design with a descriptive-correlational approach was employed. An incidental sample of 419 students completed the Internet and Video Game Addiction Questionnaire for Adolescents (CAIVA) developed by Chahín-Pinzón & Briñez (2018). Findings. The analysis revealed that students exhibited low levels of addiction to video games and the Internet. Additionally, it was observed that males had higher levels of addiction to video games. Furthermore, no significant differences were noted between students from urban and rural contexts in both cases. Finally, significant negative correlations were identified between these variables and age. Conclusions. In general, while the majority of participants fell into the category without addiction to video games and the Internet, those exhibiting addiction tended to show a decrease in prevalence as they aged. Men were found to be more susceptible to video game addiction, whereas women were more prone to Internet addiction. It is pertinent to expand the current research trajectory by incorporating additional variables and methodologies that positively impact the reduction of this issue.

Author Biographies

Samuel Alejandro Portillo-Peñuelas, Instituto Tecnológico de Sonora

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Doctor en Educación, Maestro en Educación con Campo en Formación Docente y Licenciado en Educación Primaria. Profesor de asignatura en el Instituto Tecnológico de Sonora

Juan Francisco Caldera-Montes, Universidad de Guadalajara

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Doctor en Enseñanza de las Ciencias, Maestro en Educación y Licenciado en Psicología. Profesor de tiempo completo en el Centro Universitario de Los Altos de la Universidad de Guadalajara

Karina Sedeño-Peralta, Universidad de Guadalajara

Estudiante de la Licenciatura en Psicología en el Centro Universitario de Los Altos de la Universidad de Guadalajara

María del Rosario Zamora-Betancourt, Universidad de Guadalajara

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Doctora en Educación, Maestra en Educación y Licenciada en Psicología. Profesor de tiempo completo en el Centro Universitario de Los Altos de la Universidad de Guadalajara

Oscar Ulises Reynoso-González, Universidad de Guadalajara

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Doctor en Psicología, Maestro en Ciencias Sociales y Licenciado en Psicología. Profesor de asignatura en el Centro Universitario de Los Altos de la Universidad de Guadalajara

Ignacio Pérez-Pulido, Universidad de Guadalajara

Doctor en Educación, Maestro en Enseñanza de las Ciencias y Licenciado en Estudios Políticos y Gobierno. Profesor de tiempo completo en el Centro Universitario de Los Altos de la Universidad de Guadalajara

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Published

2023-12-14

How to Cite

Video Game and Internet Addiction in Mexican High School Students (S. A. Portillo-Peñuelas, J. F. Caldera-Montes, K. Sedeño-Peralta, M. del R. Zamora-Betancourt, O. U. Reynoso-González, & I. Pérez-Pulido , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17266

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Video Game and Internet Addiction in Mexican High School Students (S. A. Portillo-Peñuelas, J. F. Caldera-Montes, K. Sedeño-Peralta, M. del R. Zamora-Betancourt, O. U. Reynoso-González, & I. Pérez-Pulido , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17266

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