The University Extension Professional Training: A Lived Experience

Authors

  • Jennifer Eunice Vanegas Araya Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.8-1.6

Keywords:

university education, student participation, student incorporation in extension.

Abstract

The students were involved in an extension project, whose learning process is carried out through being, doing and feeling, together with three vulnerable communities in Los Chiles, Alajuela, Costa Rica. The paper also analyzes the contribution of the student participation in the extension project for the resignification of professional training in inclusive social actions. The university education requires the true completeness of knowledge, promoting the student experience in the field, a space in which skills necessary for professional training can be developed from social actions. A call is made to show the advantage, for the university extension, of incorporating university students, calling for a more experimental, meaningful, and transformative formation.

References

Caraballo, F., Eisenack, L. y Valle, M. (2011). El valor de la extensión universitaria en la formación del estudiante. Universidad Nacional del Litoral, Argentina.

Clocier, L. (2014). Sistematización de experiencias. Una práctica sentí-pensante para la transformación social. Recuperado de http://www.cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2014/09/Clocier-sistematizacion-senti-Pensante.pdf

Gamboa, R., Mena, P., Gutiérrez, M. y Barquero, J. (2016). La curricularización de la extensión: participación estudiantil desde la experiencia del proyecto Promoción de la salud y emprendedurismo local en el cantón de Puriscal. Revista Universidad en Diálogo, 6(2). doi: http://dx.doi.org/10.15359/udre.6-2.8

Ghiso, A. (Mayo, 2003). Entre el hacer lo que se sabe y el saber lo que se hace. Una revisión sui géneris de las bases epistemológicas y de las estrategias metodológicas. Trabajo presentado en el Encuentro de Sistematización de Experiencias, Bogotá. Recuperado de http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0416/Aportes57.pdf

Gurdián, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. San José: PrintCenter.

Echeverri, G. y López, B. (S.f). El currículo universitario; una propuesta compleja. Colombia: Sala del CREDI de la OEI.

Jiménez, R. y Segura, S. (2013). Programa del curso Modelos Pedagógicos. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Ministerio de Educación Nacional (2005). Lineamientos de política para la atención educativa a poblaciones vulnerables. Colombia: Lagos & Lagos Impresiones.

Sáenz, J. y García, J. (2006). Pedagogía social. Pensar en la educación social como profesión. Madrid: Alianza Editorial.

Universidad Nacional (s.f.). Objetivos de la División de Educación Básica. Recuperado de http://www.cide-basica.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=57

Vargas, I. (2015). ¿Cómo se concibe la etnografía crítica dentro de la investigación cualitativa? Revista Electrónica EDUCARE, 20(2). doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.25

Vásquez, E. (2014). Un camino hacia el cambio en el aprendizaje: la expedición como recurso pedagógico en el ámbito universitario. Revista Electrónica EDUCARE, 18(1).

Vega, J. (2002). La extensión universitaria: función integradora del quehacer universitario en el presente siglo. Revista Investigación & Desarrollo, 1(10). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/268/26812103.pdf

Veliz, V., Becerra, A., Fleitas, M. y Robaina, D. (2016). Una gestión universitaria basada en los enfoques de gestión de proyecto y por proceso. Revista Electrónica EDUCARE, 20(3). doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.23

Published

2018-01-01

How to Cite

The University Extension Professional Training: A Lived Experience. (2018). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 85-97. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.6

How to Cite

The University Extension Professional Training: A Lived Experience. (2018). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 85-97. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.6

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>