Reflections and experiences of the Training, Update and Dissemination Program of the School of Geography, University of Costa Rica in the 2015-2021 period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.13-1.03

Keywords:

geography, teaching extension, continuous training, updating, academic activities

Abstract

Teaching extensions are one of the functions of the Vicerrectoría de Acción Social at the Universidad de Costa Rica. Through this modality an academic exchange between teachers. and communities is offered to improve the welfare of society through the transfer of knowledge in an agile and direct way. These activities are beneficial for communities and contribute to the country's social and economic development. The Training, Update and Dissemination Program of the School of Geography (PROCADI) was created to promote geographical trade through teaching extension, attending non-formal educational needs aimed at companies, institutions, career graduates, university students, professionals and technicians from various competencies.
Through a systematization of data associated with the PROCADI that are administered from the Academic and Budget Information Management System of the Vicerrectoría de Acción Social (BITE) in the 2015-2021 period it was determined that the PROCADI issues annually on average between 10 and 15 activities such as: courses, conferences, forums, seminars, among others that correspond to the themes of geomatic, society and population, environment, teaching and research, ordering and territorial planning. In general, the development of geomatic activities in the last 7 years predominate in quantity and frequencies. Traditionally, the PROCADI and the School of Geography have developed their in-person training in different spaces such as in the field, in laboratories, in auditoriums and in classrooms. However, the Covid-19 pandemic required a methodological change towards virtuality with the support of digital platforms. Among the challenges for the PROCADI, it is identified the ability to offer greater opportunities in training in the fields of territorial ordering and planning, environment, society and population, in addition to consulting and articulating the professional demands of the target audiences, as well as internationalization.

References

Andrade Paco, J; Nava Ortega, M; Valverde Núñez, J (2009). La educación continua como proceso de formación académica en los alumnos egresados de las instituciones de educación superior en el Estado de Sonora (México) Contabilidad y Negocios, vol. 4, núm. 8, noviembre, 2009, pp. 57-62 Departamento Académico de Ciencias Administrativas Lima, Perú https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281621776008

Campos-Rudín, M. E. (2017). Gestión y desarrollo de un programa de educación continua por la Escuela de Biología de la Universidad de Costa Rica. Gestión de la educación 1, 115–132. doi: 10.15517/rge.v7i2.30650

Carreto Bernal, F. (2011). XIII Encuentro de Geógrafos de América Latina: Estableciendo puentes en la geografía latinoamericana. San José, Costa Rica, 25 al 29 de julio 2011. Investigaciones geográficas, (76), 151–153. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-46112011000300015

Casanovas, I; Tomassino, C (2014). Capacitación profesional continua en la era de los dispositivos móviles. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 7(21),4-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477847105001

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica (1974). Estatuto orgánico de la Universidad de Costa Rica. Alcance 52 en La Gaceta Oficial No.56 del 22 de marzo de 1974. https://www.cu.ucr.ac.cr/estatuto-organico.html

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica (1980). Reglamento de la Vicerectoría de Acción Social. Aprobado en sesión 2706-31, 14/07/1980. Publicado en La Gaceta Universitaria 65, Año IV, 17/11/1980. https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/vicerrectoria_accion_social.pdf

Escuela de Geografía, Universidad de Costa Rica. (2020). Plan Estratégico 2021-2025. https://geografia.fcs.ucr.ac.cr/images/Proyectos/PE_2021-2025.pdf

López, R; Rodríguez, K. (2017). Reflexiones del programa de extensión docente English for Kids de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Revista Educación 41(1), 1-15, e-ISSN: 2215-2644, enero-junio. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/19285

Red Universitaria de Educación Continua (2021). Definición de Educación Continua. https://rededucacioncontinua.cl/definicion-de-educacion-continua/

Tejada, J; Fernández, E. (2012). El impacto de la formación continua: claves y problemáticas. Revista Iberoamericana de Educação ISSN: 1681-5653 n.º 58/3 https://doi.org/10.35362/rie5831427

Sánchez, M. (2016). Aportes y alcances de los cursos libres de la Universidad de Costa Rica. Ponencia presentada durante la celebración del 10.° Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2016, el 19 de febrero de 2016.

http://repositorio.ucr.ac.cr/handle/10669/15692

Sistema de Información y Gestión de Proyectos, Programas y Actividades SIGPRO (2021). Reporte de proyectos por unidad de investigación, Vicerectoría de Investigación, Universidad de Costa Rica. https://vinv.ucr.ac.cr/sigpro/web/

Unión Geográfica Internacional, UGI (1992). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica. https://core.ac.uk/download/pdf/39036329.pdf

Vargas, G. (2010). La Escuela de Geografía dentro de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Costa Rica. Rev. Reflexiones 89 (1): 185-189, ISSN: 1021-1209. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/11587

Venegas, G; Soto, R. (2005). El programa de cursos libres de la dirección de extensión universitaria de la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Revista Educación 29(1): 149-162, ISSN: 0379-7082, 2005. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44029113

Vicerrectoría de Acción Social (2023). Bite, reporte de proyectos vigentes en la modalidad educación permanente. Vicerrectoría de Acción Social, Universidad de Costa Rica. https://accionsocial.ucr.ac.cr/bite

Published

2023-01-01

How to Cite

Reflections and experiences of the Training, Update and Dissemination Program of the School of Geography, University of Costa Rica in the 2015-2021 period. (2023). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 13(1), 63-82. https://doi.org/10.15359/udre.13-1.03

How to Cite

Reflections and experiences of the Training, Update and Dissemination Program of the School of Geography, University of Costa Rica in the 2015-2021 period. (2023). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 13(1), 63-82. https://doi.org/10.15359/udre.13-1.03

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>