Español

Authors

  • Luis Diego Salas Ocampo Académico - Investigador UNA, Costa Rica
  • Marly Yisette Alfaro Salas Académica e investigadora Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.6-2.5

Keywords:

international cooperation; project formulation; childhood; adolescence; participation.

Abstract

This article determines the potentialities of the approach to children’s rights from a human rights perspective for the formulation of international cooperation projects. Thanks to the National System for the Protection of Children in Costa Rica, in the legal sphere, there are mechanisms to facilitate the participation of this sector in the generation of that kind of proposal. In university classrooms, there is a need to work on processes of project formulation, incorporating techniques, strategies, and methodologies that allow the specialist to be closer to the population under study. The objective is to guarantee the success and commitment of the planned initiatives. In Costa Rica, there is a strong commitment to this social area despite the development of an entire National System for the Protection of Children, which still has many historical debts with the sector, particularly with groups such as early childhood and adolescence.

References

Berger, P. L., Luckmann, T., y Zuleta, S. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

El Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef). (1989). Convención Internacional de los derechos del niño. Ginebra.

Fernández, E. (2017). Reflexiones sobre el Sujeto y los Derechos Humanos en la Modernidad. Revista de Filosofía, 87 (3). 97-118. Recuperado de: https://search-ebscohost-com.una.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=asn&AN=133416544&lang=es&site=ehost-live consultado el 27 de marzo de 2019

García. E. (1994). Derecho de la infancia-adolescencia en América Latina: de la situación irregular a la protección integral. Colombia: UNICEF.

Guendel, L. (2002). Políticas públicas y derechos humanos. Revista de Ciencias Sociales, 3 (97).106-125. Recuperado de: https://www.revistacienciassociales.ucr.ac.cr/images/revistas/RCS97/08.pdf

Guerrero, A. (2010). Derechos humanos y ciudadanía en América Latina. Latinoamérica. Revista de estudios Latinoamericanos, (51). 109-139. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-85742010000200006&lng=es&tlng=es.

Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. España: Trotta

Hart, R. A., Espinosa, M. F., Iltus, S., y Lorenzo, R. (2001). La participación de los niños en el desarrollo sostenible. PAU.

Méndez. G. (1994). Derecho de la infancia-adolescencia en América Latina: de la situación irregular a la protección integral. Colombia: UNICEF.

Nirenberg, O. (2006). Participación de adolescentes en proyectos sociales: aportes conceptuales y pautas para su evaluación. Buenos Aires: Paidós.

Project Cartoon. (2006). Como funcionan realmente los proyectos de TI. Recuperado de: http://www.projectcartoon.com/cartoon/28

Rica, C., y Santos, D. B. (2003). Código de la niñez y la adolescencia. Costa Rica: Editorial Juritexto.

Thoening, J. C. (1997). Política pública y acción pública. México: Fondo Aleph y Biblioteca Digital de Ciencias Sociales. Recuperado de: http://aleph.academica.mx/jspui/bitstream/56789/11713/1/DOCT2064257_ARTICULO_2-VOLVINUM1.PDF

Published

2019-07-24

How to Cite

Salas Ocampo, L. D., & Alfaro Salas, M. Y. (2019). Español. New Humanism Journal, 6(2), 23. https://doi.org/10.15359/rnh.6-2.5

Issue

Section

Humanismo y sociedad

How to Cite

Salas Ocampo, L. D., & Alfaro Salas, M. Y. (2019). Español. New Humanism Journal, 6(2), 23. https://doi.org/10.15359/rnh.6-2.5

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>