Proceso educativo en cultura de paz y masculinidades con dos grupos de hombres privados de libertad de la Unidad de Atención Integral Reinaldo Villalobos Zúñiga.

Authors

  • Estefanía Fernández Ramírez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Omar Herrera Rodríguez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Oxana Mena Calderón Universidad Nacional, Costa Rica
  • Melany Quirós Fernández Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.7-1.5

Keywords:

masculinities, culture of peace, ludo-pedagogy, re-learning

Abstract

This article was developed within the framework of the project UNA Culture of Peace: ludo-pedagogic approach of persons deprived of liberty. The project was conducted with two groups of men deprived of liberty at the Reinaldo Villalobos Zúñiga Comprehensive Care Unit, which addressed the issues of culture of peace and masculinities. This experience arose from different needs identified by previous projects dedicated to the promotion of entrepreneurship in the population of two penitentiary centers: the Institutional Care Center in San Rafael de Alajuela, and the San Agustín Semi-Institutional Center in Heredia. The idea was to build a project that would respond to the promotion of coexistence based on a culture of peace since the presence of the dynamics of violence was detected in the relations of the population within the penitentiary centers. The execution of the project intended to promote the critical capacity in the target population, so that they could critically examine their cultural and moral frameworks, developing new positive skills (with gender approach and masculinities) in their relations with other people, both inside and outside the prison environment.

Author Biographies

Omar Herrera Rodríguez, Universidad Nacional

Bachiller en Filosofía por la Universidad de Costa Rica y máster en Estudios Latinoamericanos con énfasis en Cultura y Desarrollo por la Universidad Nacional de Costa Rica.

Oxana Mena Calderón, Universidad Nacional

Internacionalista, egresada de la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente es Project Manager y gestora de emprendimiento de la Asociación Yo Emprendedor. estudiante asistente del Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional de Costa Rica, como facilitadora en el proyecto UNA Cultura de Paz.

Melany Quirós Fernández, Universidad Nacional

Estudiante de cuarto año de la carrera de Psicología de la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente labora como estudiante asistente del Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional en el proyecto UNA Cultura de Paz, abordaje Ludopedagógico con Personas Privadas de Libertad.

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Published

2019-10-05

How to Cite

Fernández Ramírez, E., Herrera Rodríguez, O., Mena Calderón, O., & Quirós Fernández, M. (2019). Proceso educativo en cultura de paz y masculinidades con dos grupos de hombres privados de libertad de la Unidad de Atención Integral Reinaldo Villalobos Zúñiga. New Humanism Journal, 7(1). https://doi.org/10.15359/rnh.7-1.5

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Fernández Ramírez, E., Herrera Rodríguez, O., Mena Calderón, O., & Quirós Fernández, M. (2019). Proceso educativo en cultura de paz y masculinidades con dos grupos de hombres privados de libertad de la Unidad de Atención Integral Reinaldo Villalobos Zúñiga. New Humanism Journal, 7(1). https://doi.org/10.15359/rnh.7-1.5

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