The Adventure is to Discover Ourselves: Theoretical and Methodological Reflections for a Feminist Education and History "from the Other Corner"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.24.2

Keywords:

feminism, education, history, women, theory, Social Studies

Abstract

From the recognition of some historical experiences from feminist activists and experiences of personal political activism, notes, reflections, and proposals are proposed —as clues— about a feminist education, from educational spaces and formal classrooms and non-school training spaces, maybe not academic, but activist politics. What are the implications of a feminist education? In what way can we think and propose a history about women in the classroom? What civilizing project do we need to know and involve, from the everyday, the intimate, the private and the public? These are some questions, by way of invitation, that guide this article.

Author Biography

María Elena Abarca Salinas, investigadora autónoma

Profesora, historiadora e investigadora autónoma. Feminista Radical. (c) Magister en Ciencias Sociales por la Universidad de Santiago de Chile (Usach), Santiago, Chile. Feminista de la Casa de la Mujer Margarita Pisano (Salvador Donoso, Providencia, Chile) y creadora y directora de la Revista Historia y Memoria Feminista. Para una genealogía e historia propia, ISSN: 2452-4603. Correo electrónico: mabarca@usach.cl; mane.abarca.s@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3105-1965?lang=en

References

Asencio, S. (27 de agosto de 2018). “Otorgan Premio Nacional de Historia a una mujer por primera vez en Chile”. Radio Bío-Bío, 1.

Azúa Ríos, X. (2016). “Aprender a ser mujer, aprender a ser hombre. La escuela como re-productora de estereotipos”. En: R. C. Mujeres. Educación No Sexista. Hacia una Real Transformación (pp. 37-44). Andros.

De Alfonso Blanes, G. (2014). El feminismo como movimiento de transformación social. Propuesta y unidad didáctica para educación secundaria. Universidad de Cantabria.

González Domínguez, A. E. (2016). “Una reflexión feminista para una educación no sexista”. En: R. C. Mujeres. Educación No Sexista. Hacia una Real Transformación (pp. 47-54). Andros.

Irigaray, L. (1992). Yo, tú, nosotras. Ediciones Cátedra.

Kirkwood, J. (2010). Ser política en Chile. Las feministas y los partidos. LOM Ediciones.

Larrauri, Gómez, M. (2001). La libertad según Hannah Arendt. Tandem.

Ngozi, Adichie, C. (2018). El peligro de la historia única (C. R. Juiz, Trad.) Penguin Ran-dom House.

Palestro Contreras, S. (2016). “Androcentrismo en los textos escolares”. En: R. C. Mujeres. Educación No Sexista. Hacia una Real Transformación (pp. 15-23). Andros.

Perrot, M. (2009). Mi historia de las mujeres. México: Fondo de Cultura Económica.

Pisano, M. (1996). Un cierto desparpajo. Ediciones Número Crítico.

Pisano, M. (2001). El triunfo de la masculinidad. Surada Ediciones.

Pisano, M. (2009). Una historia afuera de la historia. Biografía Política de Margarita Pi-sano. Revolucionarias.

Pisano, M. (2011). Deseos de cambio o... ¿El cambio de los deseos? Revolucionarias.

Pisano, M. (2012). Julia, quiero que seas feliz (2.ª ed.). Revolucionarias.

Pisano, M. (2015). Fantasear un futuro: introducción a un cambio civilizatorio. Revolucio-narias.

Rich, A. (2010). Sobre mentiras, secretos y silencios (M. Dalton, Trad.). Horas y Horas la Editorial.

Rivera Garretas, M. M. (2005). La diferencia sexual en la historia. Universidad de Valencia.

Zemon, Davis, N. (1975-1976). Womens History in Transition: The European Case. Femi-nist Studies.

Published

2022-01-01

How to Cite

The Adventure is to Discover Ourselves: Theoretical and Methodological Reflections for a Feminist Education and History "from the Other Corner". (2022). Perspectivas, 24, 1-23. https://doi.org/10.15359/rp.24.2

How to Cite

The Adventure is to Discover Ourselves: Theoretical and Methodological Reflections for a Feminist Education and History "from the Other Corner". (2022). Perspectivas, 24, 1-23. https://doi.org/10.15359/rp.24.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>