Consumer perception in four farmers’ markets, Costa Rica

Authors

  • Esteban Arboleda Julio Universidad Nacional, Costa Rica
  • Juan Rafael Mora Camacho Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/prne.16-32.6

Keywords:

Farmers’ market, consumer, Cantonal Agricultural Centers, agricultural market

Abstract

This article is intended to describe the perspectives of consumers who attend the farmers’ market (FM) in Tibás, Santo Domingo, San Isidro and Barva in the province of Heredia, Costa Rica, based on surveys that were carried out in 2014 and 2015.

The methodology was based on the dynamism and nature of the farmers’s market, allowing the qualitative and quantitative analysis of the variables that describes the consumer behavior. A general overview of the operation of FMs administered by Cantonal Agricultural Centers (CACs) was obtained, after which simple random sampling was used to select different FMs and consumers for further analysis. A statistical description of demographic and socioeconomic aspects of FM consumers is included in the analysis of the information obtained and in the synthesis of results.

The study found that certain generalized problems are related to the lack of infrastructure, safety and food quality, among other issues. On the other hand, consumers say they buy legumes, greens and fruits as priority products. The FAs are rated by consumers as acceptable and the stands are rated as regular. Both the fairs and stands are in a vulnerable line of competitiveness suggesting to work in strategic areas aimed at strengthening the cultural and historical aspects preferred by consumers.

References

Aguilar, D., et al. (2014). Factores que influyen en la preferencia de los consumidores de productos agrícolas para realizar sus compras en las ferias del agricultor de la zona de desamparados y tres ríos, costa rica, 2013. (Tesis de Licenciatura). Escuela de Nutrición, Facultad de Medicina, Universidad de Costa Rica, San José, C. R.

INFOSERVI. (05 mayo 2016) Análisis de los mercados de consumo y de la conducta del comprador. Recuperado de: http://www.infoservi.com/infoservi/descargas/14_Analisis_De_Los_Mercados.pdf

Consejo Nacional de Producción (CNP). (18 septiembre, 2008). Reglamento a la Ley de Regulación de Ferias del Agricultor. La Gaceta N. º 180. Recuperado de: http://www.cnp.go.cr/ferias/leyes/Reglamento_Ley_8533.pdf.

Consejo Nacional de Producción (CNP). (2014a). Entes administradores y emisores de carné de ferias del agricultor. Recuperado de: http://www.cnp.go.cr/ferias/listas/Lista_Ferias_Agricultor.pdf.

Consejo Nacional de Producción (CNP). (2014b). ¿Qué son las ferias? Recuperado de: http://www.cnp.go.cr/ferias/

García M., Liber Saltijeral J., Sosa S. (2017). Guía para el desarrollo de mercados de productores. Recuperado de: http://www.fao.org/3/a-i8096s.pdf (P.2

Hernández, J., Sánchez, D., Vargas, T. Zúñiga, M. (2011). Ferias del agricultor: un espacio intercultural por excelencia. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/308314509_Feria_del_agricultor_Un_espacio_intercultural_por_excelencia

Instituto Nacional de Estadística y Censo (INEC). (2011). Población de 5 años y más por nivel de instrucción, según provincia, cantón y sexo. (En línea). Consultado el 13 de enero de 2016. Recuperado de: http://www.inec.go.cr/Web/Home/GeneradorPagina.aspx. San José, Costa Rica.

Ley 4521. Creación de los Centros Agrícolas Cantonales. Diario Oficial la Gaceta, San José, Costa Rica, 28 de octubre de 1999.

Mellado, J., Méndez, A., Reyes, E. (2013). Estudio de percepciones y preferencias de los consumidores. Recuperado de: http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xviii/docs/13.06.pdf

Ministerio de Agricultura y Ganadería. (2006). Regulación de Ferias del Agricultor. Recuperado de: http://www.mag. go.cr/legislación/2006/ley-8533.pdf

Ministerio de Agricultura y Ganadería. (2006). Reglamento a la Ley de Regulación de Ferias del Agricultor. Recuperado de: http://www.mag.go.cr/legislacion/2008/de-34726.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO). (s. f.). La importancia de la educación nutricional. Recuperado de: http://www.fao.org/ag/humannutrition/31778-0a72b16a566125bf1e8c3445cc0000147.pdf

Programa Integral de Mercadeo Agropecuario (PIMA). (2013). Tendencias de consumo de frutas, hortalizas, pescado y mariscos en las familias de Costa Rica. Dirección de Estudios y Desarrollo de Mercados (DEDM), Heredia, Costa Rica, p. 80.

Rodríguez, M. (2016). Encadenamientos productivos y circuitos cortos: innovaciones en esquemas de producción y comercialización para la agricultura familiar: Análisis de la experiencia internacional y latinoamericana. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40688/1/S1600739_es.pdf

Servicio de Estudios y Estadísticas de la CAPyMA y Departamento de Prospectiva de AGAPA. (2012). La cadena de valor de los productos agroalimentarios. Recuperado de: http://www.juntadeandalucia.es/defensacompetencia/sites/all/themes/competencia/files/Estudio_Metodologico_Cadena_de_Valor_0.pdf

Sistema Costarricense de Información Jurídica (SCIJ). (2015). Ley N.° 7932 de 28 de octubre de 1999. Creación de los Centros Agrícolas Cantonales. Recuperado de: http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?para m2=NRTC&nValor1=1&nValor2=4500&strTipM=TC

Ureña, M. (2017). Manuales medios de vida. Recuperado de: https://www.comillas.edu/images/OBIMID/Noticias/ManualMediosVidaSJR.pdf

Published

2018-12-30

How to Cite

Arboleda Julio, E., & Mora Camacho, J. R. (2018). Consumer perception in four farmers’ markets, Costa Rica. Perspectivas Rurales Nueva Época, 16(32), 121-139. https://doi.org/10.15359/prne.16-32.6

How to Cite

Arboleda Julio, E., & Mora Camacho, J. R. (2018). Consumer perception in four farmers’ markets, Costa Rica. Perspectivas Rurales Nueva Época, 16(32), 121-139. https://doi.org/10.15359/prne.16-32.6

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 33 34 35 36 37 38