The Undergraduate Diploma in Horticultural and Floricultural Production of the Faculty of Agricultural and Forestry Sciences of the National University of La Plata, Argentina. Assumptions, dilemmas and challenges emerging from the training experience

Authors

  • Juan José Garat Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Guillermina Ferraris Universidad Nacional de La Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0001-7404-6966
  • Mónica Luisa Paso Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Maximiliano Fava Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.12-1.7

Keywords:

critical extension;, ituated intervention;, horticultural production;, teaching;, learning;

Abstract

The Undergraduate Diploma in Horticultural and Floricultural Production was created in 2018 at the National University of La Plata (UNLP) to generate a training space for horticultural and floricultural producers in the region. Thus was born an initiative that seeks to incorporate into the university educational system those people who, without having a secondary degree, are trained according to their needs and interests. With the premise of approaching the teaching-learning process from a Freirian perspective and counting on a teaching body integrated almost entirely by teachers from the Faculty of Agricultural and Forestry Sciences (UNLP), the first cohort was developed in 2019.
his first experience was carried out through a series of meetings to involve the recipients to optimize the production system, discuss practices and management for horticultural and floricultural production and discuss some practices of the dominant model. The result has been acceptable, although reflection on the experience generates questions and answers about the objectives, methodology, actors (mainly producers and teachers), and types of intervention in a productive and socioeconomic context like the current one.

References

Benencia, R. (1997). Área Hortícola Bonaerense. Cambios en la producción y su incidencia en los sectores sociales. Buenos Aires, Argentina: Editorial La Colmena. 265 p.

De Sousa Santos, B. (2007). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz, CIDES-UMSA.

Federación de Organizaciones Nucleadas de la Agricultura Familiar (FONAF). (2006). Lineamientos generales de políticas públicas orientadas a la elaboración de un plan estratégico para la agricultura familiar. Buenos Aires, Argentina.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Montevideo, Uruguay: Nueva Tierra.

Garat, J. (2019). Diplomatura Universitaria en Producción Hortícola y Florícola: ¿va por extensión o por académica? Congreso Latinoamericano “Prácticas, Problemáticas y Desafíos Contemporáneos de la Universidad y del Nivel Superior”. Rosario, Argentina.

Garat, J. y Fava, M. (2017). Formarse para…formarse con… La formación del ingeniero agrónomo en relación con el otro. Revista de la Facultad de Agronomía, 116 (número especial).

Huergo, J. (2004). Desafíos a la extensión desde la perspectiva cultural. Revista Dialoguemos INTA, N. ° ١٤.

Lemmi, S. (2011). Las clases sociales en la horticultura platense: ejercicio de teorización, historización y análisis empírico. Mundo Agrario, 12(23). https://www.mundoagrario.unlp.edu.ar/article/view/v12n23a16

Tomatis, K. (2017). Teoría y praxis en la extensión universitaria. Una lectura desde el Mercosur. En Fronteras universitarias en el Mercosur. Editorial de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.

Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. Revista Masquedós, 1(1), 9-23. Secretaría de Extensión UNICEN. Tandil, Argentina. http://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/3

Ringuelet, R. (2000). El sector hortícola en La Plata en proceso de transformación. En Espacio tecnológico, población y reproducción social en el sector hortícola de La Plata. Serie Estudios-Investigaciones N. ° 39 FaHyCE. UNLP. La Plata.

Universidad de la República (Udelar). (2010). Hacia la reforma universitaria N.° ١٠. La extensión en la renovación de la enseñanza: espacios de formación integral. https://www.extension.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2016/12/08_Hacia-la-reforma-universitaria_-la-extensio%CC%81n-en-la-renovacio%CC%81n-de-la-ensen%CC%83anza.pdf

Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Estatuto (reformado en el 2008). https://unlp.edu.ar/frontend/media/20/120/722e7f1b616ac158e02d148aaeb762aa.pdf

Universidad Nacional de La Plata (UNLP). (Año). Ordenanza creación de Diplomaturas. https://unlp.edu.ar/frontend/media/84/30384/739279b721fb95e35c6e8f050ad869ad.pdf

Universidad Nacional de La Plata (UNLP). (2019). Convocatoria para el fortalecimiento de la Educación Formal Alternativa (EFA), en el marco de la segunda Convocatoria extraordinaria de fortalecimiento de las áreas de extensión. Bases para la presentación de propuestas. Secretaría de Extensión Universitaria http://www.observatorio.unlp.edu.ar/uploads/docs/convocatoria_efa.pdf

Published

2022-06-06

How to Cite

The Undergraduate Diploma in Horticultural and Floricultural Production of the Faculty of Agricultural and Forestry Sciences of the National University of La Plata, Argentina. Assumptions, dilemmas and challenges emerging from the training experience. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(1), 141-166. https://doi.org/10.15359/udre.12-1.7

How to Cite

The Undergraduate Diploma in Horticultural and Floricultural Production of the Faculty of Agricultural and Forestry Sciences of the National University of La Plata, Argentina. Assumptions, dilemmas and challenges emerging from the training experience. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(1), 141-166. https://doi.org/10.15359/udre.12-1.7

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>