Systematizing experiences in the accreditation process the Bachelor of Teaching English (BEI)
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.6-1.7Keywords:
Accreditation, quality, English teachingAbstract
The main objective of this study is to make public the effects of the accreditation process of the English major called Bachillerato en Enseñanza de Inglés (BEI). Our aim is to demonstrate how this process has influenced the different components of the major and how it benefits the different people who are part of it. Our leading question throughout the paper is: what have been the effects of the accreditation process in the different components that make up the English major between the years 2010 and 2014? In order to answer this query, we read progress reports carried out during this time period as well as recent information from the annual working plan called Plan Operativo. This information is divided into the following categories: course of study, academics, and students; for which the goals obtained and aspects to improve are described. By means of this written piece, we expose that accreditation and reaccreditation guarantee a high quality course of study, not only for the students, but also for the Costa Rican society.
References
Borroco, E. y Salas, R. (2004). Acreditación y evaluación universitarias. Artículos Originales. Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol18_3_04/ems01304.htm#cargo
Chaves, O., Jiménez, I. y Seravalli, G. (2013). La acreditación del BEI: Compromiso con el éxito estudiantil; ponencia presentada en CONLAUNA: I Congreso Internacional de Lingüística Aplicada, Universidad Nacional, Sede Regional Brunca, 6 de febrero de 2013.
Córdoba, J. (9 de octubre de 2013). Acreditación es el gran pendiente de la educación superior. Semanario Universidad. Recuperado de http://www.semanariouniversidad.ucr.cr/component/content/article/4217-Pa%C3%ADs/11618-acreditacion-es-el-gran-pendiente-de-la-educacion-superior-.html
Cerdas, G., Chaves, O. y Jiménez, I. (2009). Acreditación: En busca del mejoramiento permanente en los programas de estudio. Ponencia en el II Congreso en Lingüística Aplicada (CILAP), Escuela de Literatura y Ciencias de Lenguaje. Universidad Nacional. Campus Omar Dengo.
Horna, E. (agosto, 2010). La acreditación: Nuestro compromiso. Info Wiener, Boletín de la universidad, 7(3), 1-8. Recuperado de www.uwiener.edu.pe
Jiménez, I., Chaves, M., Chaves, O., Fonseca, H., Hernández, C., Chavarría, H. (2008-2009). Tercer Informe de Ejecutoría. Facultad de Filosofía y Letras, Escuela de Literatura y Ciencias de Lenguaje, Centro de Investigación y Docencia en Educación. División de Educología. Universidad Nacional. Campus Omar Dengo.
Pérez, B. (2013). Los 20 retos de la educación del siglo XXI. Madrid: M. J. Recuperado de http://www.abc.es/familia-educacion/20131211/abci-claves-educacion-201312101604.html
UNESCO. (2001). Declaración Universal de la UNESCO sobre la Diversidad Cultural. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/
Universidad Nacional, Facultad de Filosofía y Letras, Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje, Centro de Investigación y Docencia en Educación. (2012). Plan de estudio. Rediseño de la oferta académica del Bachillerato en la Enseñanza del Inglés.
Zabalda-Beraza, M. Á. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea. Recuperado de. http://books.google.co.cr/books?hl=en&lr=&id=ho6AanfMHy8C&oi=fnd&pg=PA7&dq=un+plan+de+estudio+universitario&ots=NpM02taO4K&sig=N-HoG_65DVo9LEXYFD0oxaKaqSE&redir_esc=y#v=onepage&q=un%20plan%20de%20estudio%20universitario&f=false
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La Revista y cada uno de los artículos que se publican están licenciados por Creative Commons Atribución No comercial Sin derivadas 4.0 Internacional.