The University Extension and Its Link With Teaching: A Comprehensive Vision

Authors

  • Melvin Bermúdez Elizondo Universidad Nacional, Costa Rica
  • Carlos Ronald Borbón Sandí Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.8-2.5

Keywords:

teaching, integration, articulation, experience

Abstract

The significant difference between private and public higher education lies not only in its cost but rather in the comprehensive and humanistic formation that characterizes the state public education. However, this discourse seems worn out to face the criticism of some members of the political class of this country, who have seen in public education an expense instead of an investment. For the next decade, the university should be projected to civil society; in this sense, university extension projects should be the main tool to achieve such a projection. However, also, the link between teaching and university extension can provide feedback to the curricula of careers, strengthening thereby the professional training of the students. In the past, the university extension was conceived as an end in itself, with little articulation with teaching, since the final products were oriented more towards civil society than internally. The link between extension and teaching is and should be a process of articulation in extension projects. The experience treasured with an extension project developed in the Brunca Regional Campus, in 2015 2016, has contributed to exemplify the link between these two areas of the substantive work of the university.

References

Boaventura de Souza, S. (2010). La universidad del siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Trilce-Extensión Universitaria. Montevideo.

Elliot, J. (2005). La investigación-acción en educación. España: Editorial Morata.

Suárez, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(1).

Schmidt, S. (2006). El aprender haciendo viene desde John Dewey. Recuperado de http://www.minam.gob.pe/proyecolegios/Curso/curso-virtual/Modulos/modulo2/3Secundaria/m2_secundaria/Aprender_haciendo-John_Dewey.pdf

Tommasino, H. y Rodríguez, N. (2010). Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la Universidad de la República. En AA.VV., Cuadernos de Extensión Nº. 1. Integralidad: tensiones y perspectivas (pp. 19-42). Montevideo: CSEAM.

Barrantes, F. (1997). La regionalización del sistema educativo costarricense mito y realidad. Ministerio de Educación Pública. Coloquio Regional sobre Descentralización de la Educación en América Central, Cuba y República Dominicana. Recuperado de http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/clad/clad0031503.pdf

Castro, G. S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. Recuperado de http://www.ram-wan.net/restrepo/decolonial/14-castro-descolonizar%20la%20universidad.pdf

Carmen, R. (2004). Desarrollo Autónomo. Humanización del paisaje: una incursión en el pensamiento y la práctica radical. Heredia, Costa Rica: Editorial Universidad Nacional.

De Sousa, B. (2007). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz: CIDES-UMSA.a/index_es.htm

Eurosocial (2017). Experiencia destacada. Política de Estado para el desarrollo regional: reduciendo brechas sociales en Costa Rica. Diálogo para la acción, 50-51. Recuperado de http://www.sia.eurosocial-ii.eu/files/docs/ficha_experiencia_politicasestado_costarica.pdf

Fürst, E. (2013). Crisis, espacio y aprendizaje social: la cuestión regional en el capitalismo global. Heredia, Costa Rica: EUNA.

González, C. (2017). ¿A quién pertenecen los pueblos? Recuperado de https://www.facebook.com/cristhian.o.gonzalezgomez?hc_ref=NEWSFEED&frefnf

Hernández, G. (2017). El territorio costarricense, un imaginario social en crisis. Heredia: PDCS-UNA.

León, A. (2015). Desarrollo geográfico desigual en Costa Rica: el ajuste estructural visto desde la Región Huetar Norte (1985-2005). San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Miranda, R. (2010). La noción de alteridad en Cornelius Castoriadis. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://eprints.ucm.es/11034/1/T32189.pdf

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible (2000). Capítulo 3. La estabilidad democrática en la Costa Rica contemporánea. Recuperado de https://issuu.com/estadonacion/docs/aud_cal_dcap3

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible (2016). Vigésimo Segundo Informe del Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: PEN CONARE. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/22/

Programa Estado de la Nación (2017). Sexto Informe del Estado de la Educación. San José, Costa Rica: CONARE. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2017/assets/parte-1-capitulo-5.pdf

Robinson, W. (2015). América Latina y el capitalismo global. Una perspectiva crítica de la globalización. México: Siglo XXI Editores.

Sosa, M. (2012). ¿Cómo entender el territorio? Guatemala: Editorial Cara Parens. Recuperado de http://www.rebelion.org/docs/166508.pdf

Samper, M., & Torrens, J. (s. f.). Políticas públicas para el desarrollo de los territorios rurales. Recuperado de http://cdr.or.cr/libro/Cap1.pdf

Sotolongo, P., & Delgado, C. (2006). La revolución contemporánea del saber y la complejidad social: hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO. Recuperado de http://www.paginaspersonales.unam.mx/files/266/sotolongo.pdf

Tommasino, H., & Cano, A. (enero-marzo, 2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Revista Universidades, 67, 7-24. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/293952059_Modelos_de_extension_universitaria_en_las_universidades_latinoamericanas_en_el_siglo_XXI_tendencias_y_controversias

Universidad Nacional (2015). Reglamento de reformas del Estatuto Orgánico de la Universidad Nacional. Alcance No.1 a la UNA-Gaceta 7-2016. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/6693/ESTATUTO-ORG%C3%81NICO-UNA-digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Wallerstein, I. (1999). Impensar las ciencias sociales. Límites de los paradigmas decimonónicos. México: Editorial Siglo XXI.

Zlaveta, P. (2016). La universidad necesaria: análisis de proyectos de extensión de la Universidad Nacional de Costa Rica desde el enfoque de desarrollo humano y capacidades. Tesis de Maestría. Universidad de Valencia, España.

Published

2018-09-02

How to Cite

The University Extension and Its Link With Teaching: A Comprehensive Vision. (2018). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(2), 71-80. https://doi.org/10.15359/udre.8-2.5

Issue

Section

Artículos (Sección arbitrada)

How to Cite

The University Extension and Its Link With Teaching: A Comprehensive Vision. (2018). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(2), 71-80. https://doi.org/10.15359/udre.8-2.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 19 20 21 22 23 24