Matem-SRB: Results of Its First Year of Implementation

Authors

  • Johan Espinoza González Universidad Nacional, Costa Rica
  • Fabián Hernández Vargas Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.11-2.2

Keywords:

Mathematics, teaching, southern region

Abstract

MATEM-SRB is a project that combines extension, teaching, and research; it is based on the principle of regionalization and social action. It offers Mathematics teachers the opportunity to train in different subjects; it also allows secondary school students the opportunity to receive a comprehensive mathematics education, helping them increase their knowledge levels in the discipline and allowing them to interact with the university environment. MATEM-SRB integrates the participation of different actors, such as Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Brunca Regional Campus, the UNA School of Mathematics, participating institutions, and tutors. This situation promotes constant collaboration in search of providing students living in some country’s least developed areas with new opportunities for academic and personal growth.

References

Arias, M. (2014). Actuación de los tutores y su relación con el proceso de aprendizaje de los profesores de matemática en un programa de formación. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España.

Castillo, M., Gamboa, R. e Hidalgo, R. (2017). Algunos errores en matemática que cometen los estudiantes que ingresan a la universidad. En Y. Morales-López, M. Picado, R. Gamboa, C. Martínez, M. Castillo y R. Hidalgo (eds.), Memorias del VI Encuentro Provincial de Educación Matemática, Costa Rica, 2017 (pp. 69-82). Heredia: Universidad Nacional. ISBN: 978-9968-9661- 5-3. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/epem.6.17

Escuela de Matemática. (2017). Informe de resultados examen de diagnóstico de matemática: estudiantes de primer ingreso del año 2017. Universidad Nacional. Documento no publicado.

Estado de la Nación (2014). Estado de la Ciencia, Tecnología e información. San José. Programa Estado de la Nación.

Estado de la Nación (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. San José. Programa Estado de la Nación.

Estado de la Nación (2019). Estado de la Educación. San José. Programa Estado de la Nación.

Meza, L. y Agüero, E. (2014). Evaluación de los aprendizajes en la educación media: características técnicas de las pruebas escritas en matemática. Revista Digital Matemática, 14(2), 1-12.

Ministerio de Educación Pública. (2017). Informe Nacional. Resultados de las pruebas nacionales de la Educación Formal 2016. Bachillerato. Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad. San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública. (2018). Informe Nacional, Promoción de Bachillerato 2017. Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad. San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública. (2019). Informe Nacional, Promoción de Bachillerato 2018. Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad. San José, Costa Rica.

Published

2021-12-03

How to Cite

Matem-SRB: Results of Its First Year of Implementation. (2021). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(2), 31-43. https://doi.org/10.15359/udre.11-2.2

How to Cite

Matem-SRB: Results of Its First Year of Implementation. (2021). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(2), 31-43. https://doi.org/10.15359/udre.11-2.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 19 20 21 22 23 24