Contributions From Teaching to University Extension. Case: Practice of Formulation, Evaluation and Management of Projects, Developed at the School of Planning and Social Promotion of the National University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.12-2.1

Keywords:

development projects;, student participation;, teaching;, university extension

Abstract

This article aims to show an experience concerning the link between teaching and university extension from the course “Practice of Formulation, Management, and Evaluation of Projects” proposed in the Economic and Social Planning career program of the National University of Costa Rica. It seeks to show results from interviews with students and teachers. It also aims to identify the advantages of developing teaching processes that allow the university to approach communities through actions generating spaces for participation and dialogue of different types of knowledge, highlighting not only the contribution to groups or organizations in vulnerable sectors but also the achievements and learning for the students in their academic training, which at the same time provides feedback for teaching.

References

Arroyo, V. (1985). El concepto de extensión. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Escuela de Planificación y Promoción Social. (2019a). ¿Quiénes Somos? http://www.epps.una.ac.cr/index.php/quienes-somos

Escuela de Planificación y Promoción Social. (2019b). Programa del curso Práctica de Formulación, Administración y Evaluación de Proyectos I y II. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores.

Gaceta Ordinaria N.° 1. (2018). Política de Investigación Universitaria. Universidad Nacional.

Jerez, O. (2015). Aprendizaje activo, diversidad e inclusión. Ediciones Universidad de Chile.

Núñez, B. (1974). Hacia la Universidad Necesaria. Universidad Nacional.

Ramírez, J. (2017). La enseñanza universitaria y los retos hacia el futuro. Revista Torreón Universitario. https://www.lamjol.info/index.php/torreon/article/view/3882

Salom, A. (2015). Rectoría. https://www.una.ac.cr/index.php/component/k2/item/41-rector%C3%ADa

Tommasino, H. y De Hegedűs, P. (2017). Extensión: Reflexiones para la intervención en el medio urbano y rural. Universidad de la República - Facultad de Agronomía.

Tünnermann, B. (1998). La reforma universitaria de Córdoba. Revista Educación Superior y Sociedad, 9(1), 103-127.

Unesco. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. https://www.unesco.org/education/ educprog/declaration_spa.htm

Unesco. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior-2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. https://www.scielo.br/j/aval/a/nncSJSnj8ZvJnXyqgtz5MBq/?lang=es

Universidad Nacional. (2019). Reseña histórica. https://www.una.ac.cr

Published

2022-08-22

How to Cite

Contributions From Teaching to University Extension. Case: Practice of Formulation, Evaluation and Management of Projects, Developed at the School of Planning and Social Promotion of the National University. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 11-29. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.1

How to Cite

Contributions From Teaching to University Extension. Case: Practice of Formulation, Evaluation and Management of Projects, Developed at the School of Planning and Social Promotion of the National University. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 11-29. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.1

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>