Integrating University Extension into the Curriculum of the National University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.12-2.4

Keywords:

extension;, communities;, public universities;, society;, dialogue of different types of knowledge;, critical thinking;, pedagogical model;, autonomy

Abstract

This article presents the results of applying a survey instrument to determine a basic diagnosis of opinions with directors and deputy directors of thirty-two university careers in some of the National University’s campuses in 2018. The instrument provides information on the current situation of the integration of extension in the National University’s curriculum from the perspective of the responsible authorities. The results are presented graphically and reflectively throughout the text.
At a theoretical level, some pedagogical challenges are previously interpreted from the existing model at the National University, in the way extension is integrated into the curriculum as part of the comprehensive formation of students according to theoretical approaches of authors such as Gabriela Lostaunau, Andrea Rivero, Boaventura de Sousa, Humberto Tommasino, Agustín Cano, Diego Castro, and Hugo Zemelman.
Finally, some considerations are proposed to include the extension in the university curriculum from the perspective of the statutory purposes of the National University, such as the dialogue of different types of knowledge and interculturality and critical thinking, which are related to the theoretical-political proposals of authors such as Boaventura de Sousa Santos, and Hugo Zemelman, who consider outward extension and inward extension as agents to strengthen the historical subject of change that promotes autonomy in the university-communities relationship, both in regional and territorial processes.

References

Bruno, D. (2016). Curricularizar la extensión para integrar y territorializar la práctica universitaria. Cuadernos de H Ideas, 10(10).

Castro, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. http://www.ram-wan.net/restrepo/decolonial/14-castro-descolonizar%20la%20universidad.pdf

Cano, A. y Castro, D. (2016). La extensión universitaria en la transformación de la educación superior. El caso de Uruguay. Andamios. Revista de Investigación Social, 13(31), 313-337.

Cano, A. (2010). Cinco comentarios sobre la definición del concepto de extensión. Revista Electrónica sobre Extensión Universitaria, N. ° 2.

De Sousa, B. (2007a). Los desafíos de las ciencias sociales hoy. MUSEF. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/coedicion/boavent/cap%203.pdf

De Sousa, B. (2007b). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. CIDES-UMSA. Bolivia.

González, F. (2017). Perspectivas del discurso sobre la extensión en la Universidad Nacional: aportes histórico-conceptuales para el diseño de políticas universitarias. Ponencia presentada en el III Congreso de Extensión. Universidad Nacional. Costa Rica.

Loustaunau, G. y Rivero, A. (2016). Desafíos de la curricularización de la extensión universitaria. Revista Masquedós, N. ° 1, Año 1, 37-45.

Miranda, R. (2013). Intervenir para la autonomía. Estado del proyecto de autonomía y esencialización de lo identitario. Notas sobre América Latina desde Castoriadis. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90628980002

Peralta, V. (2000). Entrevista a Hugo Zemelmen. Revista Educación, Año 0, N. ° 1 http://victormperalta.org/wp-content/uploads/2016/02/Entrevista-a-Hugo-ZemelmanEPISTEMOLOG%C3%8DA-y-EDUCACI%C3%93N. pdf

Ruiz, R. (1992). Hacia una difusión cultural universitaria. Heredia, Costa Rica: EUNA.

Tommasino, H. y Cano, A. (enero-marzo, 2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Revista Universidades, Año LXVI, Nueva época, núm. 67.

Universidad Nacional. (año). Modelo pedagógico. https://www.una.ac.cr/index.php/acerda-de/estrategia-institucional/2012-10-02-15-21-57

Universidad Nacional. (2017). Memoria del III Congreso de Extensión. Vicerrectoría de Extensión.

Universidad Nacional. (2019). Estatuto Orgánico UNA 2016. http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/6693/ESTATUTO- ORG%C3%81NICO-UNA-digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2022-08-24

How to Cite

Integrating University Extension into the Curriculum of the National University. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 73-100. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.4

How to Cite

Integrating University Extension into the Curriculum of the National University. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 73-100. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.4

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 19 20 21 22 23 24