Transversality of the Gender Perspective: A Critical Look at the Study Programs of the Faculty of Social Sciences. How Far Have We Come?

Authors

  • Nalda Arias-Cascante Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ana Lucía Bustos-Vásquez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Celia Víquez-Rojas Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.6-2.7

Keywords:

gender perspective, mainstreaming, women and academy.

Abstract

This work corresponds to the project: “Analysis of Gender Mainstreaming in the Faculty of Social Sciences”. Our goal focuses on investigating how has implemented the gender perspective in the careers of the Faculty of Social Sciences? This proposal as the foundation welcomes political-institutional regulations of the National University, that bet by the inclusion of gender and equity as transverse axis to be assumed in the areas of academic. As a theoretical basis-methodological presents a research from some glances of academic women in the academy, based on the analysis of two dimensions: (1) gender as a transverse axis and (2) such as visibility of women in the academy. Evidence elucidates limitations with regard to mainstreaming in effective terms. Is still projecting stereotyped roles in teaching, and professionalization segregated by sex. This is a challenge that must be addressed the academy to respond to the dynamics of inequality that still by the transit of university women.

References

Beltrán, E. (2008). Justicia, democracia y ciudadanía: Las vías hacia la igualdad. En E. Beltrán y V. Malquiera (Eds.). Feminismos. Debates teóricos contemporáneos. Madrid: Alianza Editorial. S.A., pp. 191-242.

Fainholc, B. (2011). Educación y género: una perspectiva, social, cultural, y tecnológica. Buenos Aires: Lugar Editorial. S.A.

FLACSO. (2006). Guía para la transversalización de género en el PNUD. Chile: Programa de Naciones Unidad para el Desarrollo.

Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Cátedra. Madrid.

Lagarde y de los Ríos, M. (1996). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Dirección General de Estudios de Posgrado y Facultad de Filosofía y Letras.

Lamas, M. (2006). Feminismo. Transmisiones y Retransmisiones. México: Taurus.

Monzón, A. (2009). Mujeres, ciencia e investigación, miradas críticas. Colección Cuadernos de Docencia. Guatemala: Universidad de San Carlos.

Monzón, A. (2011). Mujeres Escribas: Tejedoras de pensamiento. Guatemala: FLACSO.

Universidad Nacional. (2010). Política de Igualdad y Equidad de Género. Heredia: GACETA Nº 09-2010, 15 de junio.

Universidad Nacional (2014). Lista de cursos del 2014, Bachillerato y Licenciatura de las carreras de la Facultad de Ciencias Sociales. Heredia: Departamento de Registro.

Programa de Naciones Unidad para el Desarrollo (s. f.). Marco Estratégico Regional de Género del PNUD en América Latina y Caribe 2005-2009. Chile: PNUD.

Published

2016-11-16

How to Cite

Transversality of the Gender Perspective: A Critical Look at the Study Programs of the Faculty of Social Sciences. How Far Have We Come?. (2016). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 6(2), 123-144. https://doi.org/10.15359/udre.6-2.7

How to Cite

Transversality of the Gender Perspective: A Critical Look at the Study Programs of the Faculty of Social Sciences. How Far Have We Come?. (2016). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 6(2), 123-144. https://doi.org/10.15359/udre.6-2.7

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 19 20 21 22 23 24