The Inclusion of People with Disabilities in a Multi-Sport School: Effect of Attitudes on Children, Youth, Parents, and Instructors Towards Disability

Keywords: questionnaire, social integration, sports, discrimination

Abstract

This study aimed to observe children, youth, parents, and instructors’ attitudes towards disability. The study intended to measure the effects of a multidisciplinary program of the Escuela Deportiva Pedagógica -EDP- (Pedagogical Sports School) of the School of Human Movement and Quality of Life, at the National University of Costa Rica. Methodology: thirty-three participants were incorporated into the study. Then, they were separated into three groups: four instructors, eleven parents, and eighteen children. The intervention consisted of participation in multisport sessions, at least two hours per week in three sport disciplines that varied from week to week over six weeks. All of them were given a questionnaire titled “Actitudes hacia las personas con discapacidad” (Attitudes towards people with disabilities). The questionnaire was applied both at the beginning and at the end of the intervention. A two-factor mixed ANOVA of 3 (groups) x 2 (measurements) with an alpha of 0.05 was used. Results: A significant interaction was found after the treatment in the dimension of “Valoración de las capacidades y limitaciones” -VCL- (Assessment of skills and limitations), F(2, 30) = 10.28, p< 0.001. There were also significant differences between measurements in the dimension of “Clasificación genérica” -CG- (generic classification), F(1, 30) = 4.884, p = 0.035, while in the dimensions of “Reconocimiento o negación de derechos” -RND- (recognition or denial of rights) and the “Implicación personal” -IP- (personal involvement) no significant differences were found (all p > 0.05).  Conclusion: The results showed that the multidisciplinary programs of an inclusive nature positively modify attitudes (VCL and CG) towards the population with disabilities, but it is likely that some aspects related to attitude take longer to be changed (RND and IP).


References

Abellán, J., Sáez-Gallego, N. y Reina, R. (2018). Explorando el efecto del contacto y el deporte inclusivo en educación física en las actitudes hacia la discapacidad intelectual en estudiantes de secundaria. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 14(53), 233-242. doi: https://doi.org/10.5232/ricyde2018.05304

Actividad Física Adaptada, Salud y Discapacidad [AFISADIS]. (2011). Actividad física adaptada, salud y discapacidad. https://www.ciemhcavi.una.ac.cr/index.php/afisadis

Aguado, A., Alcedo, M., y Arias, B. (2008). Cambio de actitudes hacia la discapacidad con escolares de primaria. Revista Psicothema, 20(4), 697–704. https://sid.usal.es/idocs/F8/ART11149/cambio_actitudes_discapacidad_escolares_primaria.pdf

Alcedo, M. A., Gómez, L. E., Aguado, A. L., Arias, B. y González, R. (2013). Eficacia del contacto e información como técnicas de cambio de actitudes hacia personas con discapacidad en niños de Educación Primaria. Universitas Psychologica, 12(2), 493-50 4. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v12n2/v12n2a16.pdf

Allport, G. W., Clark, K., y Pettigrew, T. (1954). The nature of prejudice. althaschool.org/_cache/files/7/1/71f96bdb-d4c3-4514-bae2-9bf809ba9edc/97F5FE75CF9A120E7DC108EB1B0FF5EC.holocaust-the-nature-of-prejudice.doc

Avella, R., Maldonado, C., y Ramos, S. (2015). Entrenamiento deportivo con niños. Kinesis.

Barradas-Alarcón, Robledo-Salinas, Guzmán-Ibáñez, Gutiérrez-Serrano y Sánchez-Barradas. (2014). Actitudes hacia las personas con discapacidad en académicos de la Universidad Veracruzana. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1(2).

Castro, J. (2010). Implementación de módulos educativos de actividad física-recreativa en madres de niños y niñas con necesidades educativas especiales, como medios para reducir niveles de estrés, depresión y algias corporales [Tesis de maestría], Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica].

Castro, V. (2006). La psicología social de las relaciones intergrupales: Modelos e hipótesis. Actualidades en psicología, 20(107), 45-71. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0258-64442006000100003&lng=pt&tlng=es

Contreras, M., y Abellán, J. (2018). Mejorando las actitudes hacia la discapacidad en Educación Física a través del deporte adaptado. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 11, 3-15. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/15803/Mejorando.pdf?sequence=2

Felipe-Rello, C., y Garoz-Puerta, I. (2014). Actividad físico-deportiva en programas de cambio de actitudes hacia la discapacidad en edad escolar: Una revisión de la literatura. Cultura, Ciencia y Deporte, 9(27), 199–210. https://doi.org/10.12800/ccd.v9i27.462

Felipe-Rello, C., Garoz, I., y Tejero-González, C. (2020). Cambiando las actitudes hacia la discapacidad: Diseño de un programa de sensibilización en Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 37(1), 713–721. http://web.a.ebscohost.com.una.idm.oclc.org/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=b52f2fd2-16c8-4f0f-9c30-5700b06c2426%40sessionmgr4007

Galván, J. L, y García, I. (2017). Actitudes de los pares hacia niños y niñas en condición de discapacidad. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-25. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i2.28673

García L. G, y Hernández O. S. (2011). Actitudes hacia la discapacidad de jóvenes y adultos de Chiapas. Universitas Psychologica, 10(3). https://www.redalyc.org/pdf/647/64722377014.pdf

García, M. A. F., Díaz, A. L. A., y Rodríguez, M. Á. A. (2009). Revisión y análisis de los programas de cambio de actitudes hacia personas con discapacidad. Annuary of Clinical and Health Psychology, 5, 85-98. http://institucional.us.es/apcs/doc/APCS_5_esp_85-98.pdf

González, J., y Baños, L. M. (2012). Estudio sobre el cambio de actitudes hacia la discapacidad en clases de actividad física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 101-108. http://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v12n2/articulo10.pdf

González-Hernández, J., y Cortés-Arboleda, M. R. (2016). Actitudes y creencias hacia la discapacidad en clases de educación física. Una cuestión educativa. Psychology, Society & Education, 8(2), 105-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6360230

González, S., García, L., Contreras, O., y Sánchez, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (15), 14-20. http://www.redalyc.org/pdf/3457/345732280003.pdf

Hernández, M. (2018). Influencia de un programa de entrenamiento sensoriomotor sobre el equilibrio estático en nadadores con síndrome de down y discapacidad intelectual [Tesis de maestría, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica].

Hernández, J. A., y Martínez, A. H. (2016). Los juegos motores sensibilizadores y su efecto en las actitudes hacia la discapacidad mostradas por futuros maestros de Educación Física. Sportis. Scientific Journal of School Sport,Physical Education and Psychomotricity, 2(1), 93-106. doi: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1443

Hüg, M., Martos, G., Biassoni, P., Batista, L., & Torres, E. (2019). Actitudes hacia la discapacidad en adolescentes: Efectos de un programa basado en el modelo social de discapacidad. Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, 3(1). http://redcdpd.net/revista/index.php/revista/article/view/148/0

Jenaro, C., Flores, N., Beltrán, M., Tomşa, R., y Ruiz, M. I. (2016). Necesidades educativas e inclusión escolar: El peso de las actitudes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 605-612. http://infad.eu/RevistaINFAD/wp-content/uploads/0214-9877_2014_1_4_605.pdf

Lara, G. A. G., y Ortiz, S. H. (2011). Actitudes hacia la discapacidad de jóvenes y adultos de Chiapas. Universitas Psychologica, 10(3), 817-827. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v10n3/v10n3a14.pdf

Madrigal, L. y Solano, H. (2008). Capacidad aeróbica y composición corporal en sujetos con retraso mental y síndrome de down [Tesis de maestría], Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica].

Martínez, M., y Bilbao, L. (2013). Los docentes de la universidad de Burgos y su actitud hacia las personas con discapacidad. http://riberdis.cedd.net/bitstream/handle/11181/3770/Los%20docentes%20de%20la%20Universidad%20de%20Burgos.pdf?sequence=1

Molina, J. P., y Valenciano, J. (2014). Creencias y actitudes hacia un profesor de educación física en silla de ruedas. Un estudio de caso. Revista de Psicología del Deporte, 19 (1), 136-149. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235116414009.pdf

Monge, M., y Monge, M. (2009). Cuerpos, mentes y aprendizajes diversos: La clase de Educación Física como modelo de una educación inclusiva en Costa Rica. Revista de Innovación Educativa, (9), 115–136. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3838

Natación para Personas con Discapacidad Intelectual [NADI]. (2014). Natación para personas con discapacidad intelectual. https://www.ciemhcavi.una.ac.cr/index.php/nadi

Novo-Corti, I., Muñoz-Cantero, J. M., y Calvo-Porral, C. (2011). Análisis de las actitudes de los jóvenes universitarios hacia la discapacidad: Un enfoque desde la teoría de la acción razonada. Relieve-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 17(2). https://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_5.pdf

Ocete, C., Pérez-Tejero, J, Coterón, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 27, 140-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5407732

Organización Mundial de la Salud y Banco Mundial. (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/75356/9789240688230_spa.pdf

Pérez-Tejero, J., Ocete, C., Ortega-Vila, G., y Coterón, J. (2012). Diseño y aplicación de un programa de intervención de práctica deportiva inclusiva y su efecto sobre la actitud hacia la discapacidad: El campus inclusivo de baloncesto. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 8(29), 258-271. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4248516

Polo-Sánchez, M., y López-Justicia, M. (2006). Actitudes hacia las personas con discapacidad de estudiantes de la Universidad de Granada. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(2), 195–211. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.17.num.2.2006.11346

Rello, C. F., Puerta, I. G., y González, C. M. T. (2018). Análisis comparativo del efecto de tres programas de sensibilización hacia la discapacidad en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 34, 258-262. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/59889/38611

Rodríguez, A., Ángeles, M., Gómez, L. E., Aguado, A. L., Arias, B., y González, R. (2013). Eficacia del contacto e información como técnicas de cambio de actitudes hacia personas con discapacidad en niños de Educación Primaria. Universitas Psychologica. 12 (2), 493-504. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v12n2/v12n2a16.pdf

Rodríguez-Martín, A., y Álvarez-Arregui, E. (2015). Universidad y discapacidad: Actitudes del profesorado y de estudiantes. Perfiles educativos, 37(147), 86-102. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000100006&lng=es&tlng=es.

Sánchez, M. R. (2017). Actitudes hacia la discapacidad en alumnos de Magisterio de Educación Infantil. Propuestas de formación para una educación inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 8(3). http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/95/92

Sanhueza, S., Granada, M., y Bravo, L. (2012). Actitudes del profesorado de Chile y Costa Rica hacia la inclusión educativa. Cadernos de Pesquisa, 42(147), 884–899. http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/944/2012_Henriquez_Actitudes del profesorado de chile y costa rica hacia la inclusión educativa_.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Santana, P., y Garoz, I. (2013). Actitudes hacia la discapacidad e intervención docente desde el deporte adaptado. Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 13, 1–17. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54225676001

Soto, C. (2007). Actitud docentes de la Universidad de Costa Rica hacia los (as) estudiantes con discapacidad de la Universidad. Revista de Educación, 31(1), 11–42. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1251/1314

Slininger, D., Sherrill, C., y Jankowski, C. M. (2000). Children’s attitudes toward peers with severe disabilities: Revisiting contact theory. Adapted Physical Activity Quarterly, 17(2), 176-196. doi: https://doi.org/10.1123/apaq.17.2.176

Suriá-Martínez, R. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. http://riberdis.cedd.net/xmlui/bitstream/handle/11181/3635/actitudes_estudiantes_companeros_discapacidad.pdf?sequence=1

Tabernero, B., Márquez, S., y Llanos, M. (2001). Elementos a analizar en el proceso de iniciación deportiva. Retos: nuevas tendencias en educación física,deporte y recreación, 1 (1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2283333

Thomas, J. R., Nelson, J. K., y Silverman, S. J. (2015). Research methods in physical activity (7 ed). Human Kinetics.

Verdugo, M. Á., Jenaro, C., y Arias, B. (1995). Actitudes sociales y profesionales hacia las personas con discapacidad: Estrategias de evaluación e intervención. En M. Á. Verdugo (Ed.), Personas con discapacidad: perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras (pp. 79- 143). Siglo XXI.

Published
2020-06-17
How to Cite
Víquez Ulate, F., Quirós Carrión, S., Rodríguez-Méndez, D., & Solano Mora, L. (2020). The Inclusion of People with Disabilities in a Multi-Sport School: Effect of Attitudes on Children, Youth, Parents, and Instructors Towards Disability. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 17(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/mhs.17-2.3

Comentarios (ver términos de uso)