Perceptions of Slackline Athletes in Relation to Effects on Training and Quality of Life in a COVID-19 Situation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/mhs.19-2.4

Keywords:

slackline, COVID-19, quality of life, training

Abstract

The COVID-19 disease is an emerging pandemic challenge, which has physical and psychological repercussions, deteriorating the quality of life in those who have been infected and, in turn, in those who have had to live in confinement. The objective of this study is to know the perceptions of Slackline athletes regarding the effects on training and quality of life derived from the COVID-19 situation. The research is based on a cross-sectional exploratory-descriptive quantitative method. The instrument used was a self-applied survey with three dimensions; 229 people from 28 countries correctly answered it, 176 men (15 - 57 years) and 51 women (20 - 43 years), belonging to Europe, America, Asia, and Oceania. The results show that 97.8% say they have lost motivation, 60.2% declare they have poor infrastructure conditions and / or little access to their training places, 65.5% have financial problems, and 88.2 % have presented health problems, highlighting that 10% of those surveyed have been diagnosed with positive COVID-19. It is concluded that the confinement and pandemic situation has created an unfavorable environment for Slackline athletes due to the complications to carry out their training sessions, lack of access to public spaces, demotivation, loss of physical capacity, and increase in injuries.

References

Amariles , P., Granados , J., Ceballos, M., & Montoya , C. (2021). COVID-19 en los puntos finales de Colombia. Are we different, like Europe? Research in Social and Administrative Pharmacy, 17(1), 2036-2039. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2020.03.013

Andreato, L., Coimbra, D., & Andrade, A. (2020). Challenges to Athletes During the Home Confinement Caused by the COVID-19 Pandemic. Strength and Conditioning Journal, 42(3), 1-5. doi: 10.1519/SSC.0000000000000563

Argibay, J. C. (2006). Técnicas psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y procesos cognitivos, (8), 15-33. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/765

Ashburn, H. (2013). How to Slackline. (M. B. Publishing, Ed.) Montana, Estados Unidos: Falcon Guides.

Astigarraga, E. (2003). El método Delphi. San Sebastia: Universidad de Deusto. http://www.academia.edu/1778723/El_m%C3%A9todo_delphi

Athanasiadis, P. (2019). On the behavior of slackline webbings under dynamic loads and the simulation of leash falls. Journal of sports engineering nad Technology, 233(1), 75-85. https://doi.org/10.1177/1754337118794798

Burga, M. (13-17 de noviembre de 2017). Deportes ¿alternativos? Un análisis sobres las prácticas y saberes del campo [Ponencia]. 12º Congreso Argentino y 7º Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Universidad Nacional de la Plata, Buenos Aires, Argentina. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev10336

Burki, T. (2020). COVID-19 en América Latina. Lancet Infect Disease, 20(5), 547–548. https://dx.doi.org/10.1016%2FS1473-3099(20)30303-0

Cardona, L., Avendaño, F., & Marín, J. (2021). Prácticas emergentes en actividad física y deporte. Información Tecnológica, 32(3), 149-158. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300149

Castillo, A., Parra, B., Tapia, P., Acevedo, A., Lagos, J., Andrade, W., Arata, L., Leal, G., Barra, G., Tambley, C., Tognarelli, J., Bustos, P., Ulloa, S., Fasce, R., & Fernández, J. (2020). Análisis filogenético de los primeros cuatro casos de SARS-CoV-2 en Chile. Journal Medical Virology, 92(9), 1562-1566 https://doi.org/10.1002/jmv.25797

Conicyt. (2014). Declaración de Singapur sobre la Integridad en la Investigación. www.conicyt.cl/fondap/files/2014/12/DECLARACIÓN-SINGAPUR.pdf

Choi, C., & Ho-Bum, C. (2020). Cambios en el tipo de actividad deportiva por COVID-19: hipocondría e intención de participación continua en el deporte. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4871. https://doi.org/10.3390/ijerph17134871

Croda, J., de Oliveira, W., Frutuoso , R., Mandetta, L., Baia-da-Silva, D., Brito-Sousa , J., Monteiro, W., & Guimarães, M. (2020). COVID-19 en Brasil: ventajas de un sistema de salud unificado socializado y preparación para contener casos. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, 53. https://dx.doi.org/10.1590%2F0037-8682-0167-2020

Desiderio, W., & Bortolazzo, C. (2020). Impacto de la pandemia por covid-19 en los deportistas. Revista de la Asociación Médica Argentina, 133(4), 50-55. https://www.ama-med.org.ar/uploads_archivos/2025/Rev-4-2020_pag-50-55_Desiderio.pdf

Dirinó, L. (2020). Reflexión crítica sobre el impacto psicoemocional en atletas de alto rendimiento generado por la pandemia del COVID-19. Revista Ciencias de la Educación, 30, 1230-1244 http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/56e/art19.pdf

Donath, L., Roth, R., Zahner, L., & Faude, O. (2016). Slackline training and neuromuscular performance in seniors: A randomized controlled trial. Scandinavian Journal of medicine in sports, 26(3), 275-283. https://doi.org/10.1111/sms.12423

Escobar-Pérez, y Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio Experto: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. https://www.researchgate.net/profile/Jazmine_Escobar-Perez/publication/302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expertos_Una_aproximacion_a_su_utilizacion/links/59a8daecaca27202ed5f593a/Validez-de-contenido-y-juicio-de-expertos-Una-aproximacion-a-su-uti

Fontana-Sierra, L. (2020). Pandemia y rearticulación de las redes sociales. Perifèria: revista de recerca i formació en antropologia, 25(2), 101-114. https://doi.org/10.5565/rev/periferia.770

Gabel, C., Rando, N., & Melloh, M. (2016). Slacklining and stroke: A rehabilitation case study considering balance and lower limb weakness. World Journal of Orthopedic, 7(8), 513-518. http://dx.doi.org/10.5312/wjo.v7.i8.513

George, C., & Trujillo, L. (2018). Aplicación del Método Delphi Modificado para la Validación de un Cuestionario de Incorporación de las TIC en la Práctica Docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 113-135. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.007

González, L. (2018). El slackline como herramienta de rehabilitación en niños y adolescentes con parálisis cerebral. Universidad de Oviedo, Biología Funcional. Oviedo: Servicio de Medios Audiovisuales http://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/48529

González, N., Tejeda, A., Espinosa, C., & Ontiverus, Z. (2020). Impacto psicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia por Covid-19. Scielo Preprints, 1-17. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.756

Guzmán, A., Soto, E., & Farías , F. (2017). Experiencias de equilibrio : Una muestra del slackline en Latinoamérica y La Plata. Congreso Argentino realizado junto con el 7º Congreso Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. -- Trabajo presentado en la Mesa 18: Educación física y prácticas corporales no convencionales (págs. 3-13). La Plata Argentina: UNLP-FAHCE. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10344/ev.10344.pdf

International Slackline Association. (2020). What is slacklining? International Slackline Association. http://www.slacklineinternational.org/what-is-slacklining/

Jäger, T., Kiefer, J., Werner, I., & Federolf, P. (2017). Could Slackline Training Complement the FIFA 11+ Programme Regarding Training of Neuromuscular Control? European Journal of sports Science, 17(8), 1021-1028. https://doi.org/10.1080/17461391.2017.1347204

Jukic, I., Calleja-González, J., Cos, F., Cuzzolin, F., Olmo, J., Terrados, N., Njaradi, N., Sassi, R., Requena, B., Milanovic, L., Krakan, I., Chatzichristos, K., & Alcaraz, P. (2020). Strategies and Solutions for Team Sports Athletes in Isolation due to COVID-19. Sports 2020, 8(4), 56. https://doi.org/10.3390/sports8040056

Keller, M., Pfusterschmied, J., Buchecker, M., Müller, E., & Taube, W. (2011). Improved postural control after slackline training is accompanied by reduced H‐reflexes. Scadinavian Journal of medicine and Science in Sports, 22(4), 471-477. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2010.01268.x

Mera, A., Tabares-González, E., Montoya-González, S., Muñoz-Rodríguez, D., & Monsalve, F. (2020). Recomendaciones prácticas para evitar el desacondicionamiento físico durante el confinamiento por pandemia asociada a COVID-19. Universidad y Salud, 22(2), 166-177. https://doi.org/10.22267/rus.202202.188

Moccia, F., Gerbino, A., Lionetti , V., Miragoli, M., Munaron, L., Pagliaro, P., Pasqua, T., Penna, C., Rocca, C., Samaja, M., & Angelone, T. (2020). COVID-19-associated cardiovascular morbidity in older adults: a position paper from the Italian Society of Cardiovascular Researches. GeroScience, 42(4), 1021–1049. doi:10.1007 / s11357-020-00198-w

Montoya Romero, C., Suarez Armas, S., & González Carballido, L. (2020). Intervenciones telepsicológicas con deportistas cubanos de alto rendimiento durante la pandemia COVID- 19. Revista Cubana de Medicina del Deporte y la Cultura Física, 15(1), 1-18. http://www.revmedep.sld.cu/index.php/medep/article/view/159/169

Mora, A. (2021). Calidad de vida en tiempos de Covid-19 aplicado a deportistas de baloncesto de las categorías sub 14 y sub 16 hombres y mujeres que pertenecen al club deportivo de alto rendimiento Santa María de la ciudad de Machala, Ecuador [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica de Ecuador]. http://repositorio.puce.edu.ec:80/xmlui/handle/22000/18912

Moreno-Casbas, M. (2020). Factores relacionados con el contagio por SARS-CoV-2 en profesionales de la salud en España. Proyecto SANICOVI. Enfermería Clínica, 30(6), 360-370. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2020.05.021

Moscoso-Sánchez, D. (2020). El contexto del deporte en España durante la crisis sanitaria de la COVID-19. Sociología del Deporte, 1(1), 15-19. https://doi.org/10.46661/socioldeporte.5000

Muniz de Almeida, I. (2020). Protección de la salud de los trabajadores de la salud en tiempos de COVID-19 y respuestas a la pandemia. Revista Brasileña de Salud Ocupacional, 1-10. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.140

Nuñez Moscoso, J. (2017). Los métodos mixtos en investigación en educación. Hacia un uso reflexivo. Cadernos de Pesquisa, 47(164), 1-18. https://doi.org/10.1590/198053143763

Organización Mundial de la Salud. (2020). Report of the WHO-China Joint Mission on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). https://www.who.int/publications/i/item/report-of-the-who-china-joint-mission-on-coronavirus-disease-2019-(covid-19)

Organización Mundial de la Salud. (2020). Considerations for sports federations/sports event organizers when planning mass gatherings in the context of COVID-19: interim guidance. https://www.who.int/publications/i/item/considerations-for-sports-federations-sports-event-organizers-when-planning-mass-gatherings-in-the-context-of-covid-19-interim-guidance

Organización Mundial de la Salud, Quality of Life Assessment Group. (‎1996)‎. ¿Qué calidad de vida? / Grupo de la OMS sobre la calidad de vida. Foro mundial de la salud 1996; 17(‎4)‎, 385-387. https://apps.who.int/iris/handle/10665/55264

Oros, S., Suarez, V., Suarez, M., & Ronquillo, E. (2020). Epidemiology of COVID-19 in Mexico: from the 27th of February to the 30th of April 2020. Revista Clínica Española, 220(8), 463-471. https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.05.007

Ortiz-Gutiérrez, S., y Cruz-Avelar, A. (2018). Proceso de traducción y adaptación cultural de instrumentos de medición en salud. Actas Dermo Sifiliográficas, 109(3), 202-206. https://doi.org/10.1016/j.ad.2017.09.012

Padilla-Rojas, C., Lope-Pari, P., Vega-Chozo, K., Balbuena-Torres, J., Caceres-Rey, O., Bailon-Calderon, H., Huaringa-Nuñez, M., & Rojas-Serranos, N. (2020). Near-Complete Genome Sequence of a 2019 Novel Coronavirus (SARS-CoV-2) Strain Causing a COVID-19 Case in Perú. Microbiology Resource Annoucements. https://doi.org/10.1128/MRA.00303-20

Rajan, D., Koch, K., Rohrer, K., Bajnoczki , C., Socha, A., Voss, M., Nicod, M., Ridde, V., & Koonin, J. (2020). Governance of the Covid-19 response: a call for more inclusive and transparent decision-making. BMJ Global Health, 5(5), 1-8. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-002655

Ramada-Rodilla, J.M., Serra-Pujadas, C., Declós-Clanchet, G. (2013). Adaptación cultural y validación de cuestionarios de salud: revisión y recomendaciones metodológicas. Salud Pública de México, 55(1), 57-66. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342013000100009

Ribeiro, A., & Waléria, N. (2020). Besides the climate model, other variables driving the COVID-19 spread in Brazil. The science in the total Environment, 737, 140211 https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.140211

Ruiz, A. (01 de Abril de 2014). La operacionalización de elementos teóricos al proceso de medida. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/53152

Soto, C., Macchibello, R., Alarcón, J., Medina, K., Calcagno, M., & Calderón, M. (2021). Early experience with severely burned COVID-19 patients at the National Reference Center for adult major burns in Chile. Journal of de international society for burn injurie, 47(5), 1208-1211. https://doi.org/10.1016/j.burns.2020.04.041

Toresdahl, B., & Irfan, A. (2020). Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Considerations for the Competitive Athlete. Sports: A Muntidisciplinary aproach, 12(3), 221-224. https://doi.org/10.1177%2F1941738120918876

Villagrán, J. (2015). El slackline. Formas del movimiento y materiales. Actas de Periodismo y Comunicación, 1(1), págs. 1-7. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/53657

Woods, J., Hutchinson, N., Powers, S., Roberts, W., Gomez-Cabrera, M., Radak, Z., Berkes, I., Boros, A., Boldogh, I., Leeuwenburgh, C., Coelho-Junior, H., Marzetti, E., Cheng, Y., Liu, J., Durstine, L., Sun, J., & Ji, L. (2020). The COVID-19 pandemic and physical activity, Sports Medicine and Health Science, 2(2), 55-64. https://doi.org/10.1016/j.smhs.2020.05.006

Wuo, D., Teles, J., & Shiguemitsu, F. (2016). Slackline: Saúde, aventura e emoção para idosos. Pensar a Prática , 19(2), 1-11. https://doi.org/10.5216/rpp.v19i2.36034

Published

2022-06-15

How to Cite

Lagos Hernández, R., & Paredes Nilo, K. M. (2022). Perceptions of Slackline Athletes in Relation to Effects on Training and Quality of Life in a COVID-19 Situation. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 19(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.19-2.4

How to Cite

Lagos Hernández, R., & Paredes Nilo, K. M. (2022). Perceptions of Slackline Athletes in Relation to Effects on Training and Quality of Life in a COVID-19 Situation. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 19(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.19-2.4

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>