The educational practices of physical educators for students with special educational needs during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.13

Keywords:

Physical education, physical activity, people with disabilities, educational deficiencies, educational practices

Abstract

Introduction: The article analyzes the situation of students with special educational needs (SEN) who have limited their physical activities (PA) due to confinement, a situation that forces teachers to design new educational practices adapted to virtuality.

Objective: To analyze the educational practices of physical education (PE) for primary level students with SEN during the pandemic in the Dominican Republic.

Methodology: A qualitative, exploratory, cross-sectional, qualitative approach was used by means of a survey, using non-probabilistic sampling and content analysis with semantic networks. The study consisted of 45 teachers, who provided information on their academic teacher training, student enrollment, methodologies, strategies used and resources of the teaching process.

Results: The results reflect the teachers' interest in their professional activity, as opposed to the lack of support from specialists in the classroom and a low knowledge of teaching, methodologies and strategies used from virtuality for PE aimed at students with SEN. On the other hand, most teachers did not use educational facilities for physical activities, technology was used with assistance guided by family and adults at home, especially with group physical activities in family.

Conclusions: Academic activities were carried out from home and have been affected by the lack of suitable conditions for an academic space and the lack of technological resources. Teacher training in the area of PE for students with SEN should be promoted.

References

Abraira, V. (2001). El índice kappa. Semergen-Medicina de Familia, 27(5), 247-249. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(01)73955-X

Álvarez Hevia, D. M., & Figares A., J. L. (2020). Retos educativos durante el confinamiento: La experiencia con alumnos con necesidades educativas especiales. Revista internacional de educación para la Justicia Social, 9(3), 1-11. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12229

Casallas Florez, L., Villabona-Vega, B., & Prada-Núñez, R. (2020). ¿Están preparadas las instituciones educativas para el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales? Revista ESPACIOS, 41(35), 242-254. http://www.revistaespacios.com/a20v41n35/a20v41n35p19.pdf

Castillo-Retamal, F., Cárcamo, B., Aravena, H., Valenzuela, A., Pérez, T., Medel, C., & Quezada, J. (2021). Necesidades educativas especiales y educación física: Un análisis desde la propuesta curricular ministerial de Chile. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 42, 56-65. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86977

Cedillo, I., Contreras, S., & Barrera, V. (2021). COVID-19: Condiciones de estudio y repercusiones sobre el estado emocional y aprendizajes escolares de alumnos con necesidades educativas especiales. MLS Inclusion and Society Journal, 1(1). https://www.mlsjournals.com/MLS-Inclusion-Society/article/view/1050

Cheshire, L. (2019). Educación inclusiva para personas con discapacidades: ¿Estamos logrando avances. Foro Internacional sobre Inclusión y Equidad en la Educación. Todas y todos los estudiantes cuentan. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370386_spa

Consejo General de la Educación Física y Deportiva. (2020). Recomendaciones docentes para una educación física escolar segura y responsable ante la “nueva normalidad”. Minimización de riesgos de contagio de la COVID-19 en las clases de EF para el curso 2020-2021. Consejo General de la Educación Física y Deportiva. https://munideporte.com/imagenes/documentacion/ficheros/03775E83.pdf

Corvetto, G. (2021). La educación y la educación física en el Perú. Transformación de los imaginarios sociales en tiempo de confinamiento en Reyes, A. & Romero, C (Ed.), Educación física en tiempos de pandemia y confinamiento (pp. 115-131). Universidad Adventista de Chile y Universidad de Cundinamarca. https://www.researchgate.net/profile/Alixon-Reyes/publication/349059570_Educacion_Fisica_en_tiempos_de_pandemia_y_confinamiento/links/601d717d4585158939844d9b/Educacion-Fisica-en-tiempos-de-pandemia-y-confinamiento.pdf#page=133

Davis, B., Sumara, D. J., & Luce-Kapler, R. (2013). Engaging minds: Changing teaching in complex times. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410605467

Díaz, J. (2020). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. Retos, 37 (7), 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851

Duk, C., Cisternas, T. & Ramos, L. (2019). Formación docente desde un enfoque inclusivo. A 25 años de la Declaración de Salamanca, Nuevos y viejos desafíos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 91-109. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200091

Fernández, J. M., Montenegro, M., Fernández, J., & Tadeu, P. (2021). Impacto de las TIC en el alumnado con discapacidad en el área de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 39, 849-856. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78602

Fernández, J., Montenegro, M., Fernández, J. & Tadeu, P. (2021). Impacto de las TIC en el alumnado con discapacidad en el área de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 39, 849-856. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78602

García, J. A., Llamas, A., & Casas, P. O. (2021). Un panorama sobre la cobertura educativa a nivel superior en México para personas con discapacidad. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1171

García, G., & Molto, C. (2021). El acompañamiento al profesional de la educación en la inclusión de personas con discapacidad. Ciencia y Técnica Administrativa, 20(4). http://www.cyta.com.ar/ta/article.php?id=200403

Granell, J., Goig, R., Raga, M., & Maher, A. (2021). Percepción de competencia para la atención de alumnos con necesidades educativas especiales en educación física: La voz de estudiantes universitarios de España y Reino Unido. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 39, 372-378. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.79498

Hinojosa Rivero, G. (2008). El tratamiento estadístico de las redes semánticas naturales. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 18(1), 133-154. https://www.redalyc.org/pdf/654/65411190007.pdf

Jacinto, J. (2018). Aplicações das TIC no ensino da educação física. Retos. 34, 371-376. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.65918

Kim, J. (2020). Learning and Teaching Online During Covid-19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 52(2), 145–158. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00272-6

Luarte Rocha, C., Castelli, L., Reina, R., Roldán, A., Henríquez, M., Herrera, F., Muñoz, F., Martínez, A., & Cofré, R. (2020). Manual de educación física inclusiva. Movimiento Inclusivo. https://www.researchgate.net/publication/344901296_Manual_de_Educacion_Fisica_Inclusiva

Lugo, M. T., Ithurburu, V., Sonsino, A., & Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de pandemia: Desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 23-36. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719

Martínez Usarralde, M. (2021a). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1, 24(1), 93-115. https://doi.org/10.5944/educxx1.26444

Martínez Usarralde, M. (2021b). Brújulas cartográficas: OCDE y UNESCO ante la inclusión educativa. Aula Magna 2.0. Revistas Científicas de Educación en Red. https://cuedespyd.hypotheses.org/8957

Mendiola, M., Hernández, A., Torres, R., de Agüero, M., Romo, A., Benavides, M., Cazales, V. & Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista digital universitaria, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO

Murillo, J. y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. bit.ly/ 3hQoB9

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad y protocolo facultativo. UNESCO. https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002595/259592s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2020 - América Latina y el Caribe – Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817

Palacio González, D. M. (2020). Los recursos científicos tecnológicos en la actividad física adaptada. Impacto social y responsabilidad ética. Didasc@lia: Didáctica y educación, 11(2), 136-147. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/957

Peña Estrada, C., Vaillant-Delis, M., Soler-Nariño, O., Bring-Pérez, Y., & Domínguez-Ruiz, Y. (2020). Personas con discapacidad y aprendizaje virtual: Retos para las TIC en tiempos de Covid-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 204-211. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.165

Resolución A/RES/75/154 [Asamblea General de las Naciones Unidas]. (23 de diciembre de 2020). El desarrollo inclusivo para y con las personas con discapacidad. https://undocs.org/es/A/RES/75/154

Resolución A/RES/70/1. [Asamblea General de las Naciones Unidas]. (21 de octubre de 2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Nueva York: Naciones Unidas. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=S

Riera, M. (2021). Inclusión. Educación física adaptada en Catalunya 2020. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 12(69). https://emasf.webcindario.com/Inclusion_Educacion_fisica_adaptada_en_Catalunya_2020.pdf

Rojas, M. (2021). Los retos de una educación virtual para estudiantes con necesidades educativas especiales. HAMUT'AY, 8(1), 9-22. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2232

Salazar, A. J. V., Velásquez, L. C. G., & Alfaro, L. V. (2022). El docente de educación física y su incidencia en el desarrollo motor de los niños con necesidades educativas especiales (Original). Revista científica Olimpia, 19(1), 216-233. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2955

Solovieva, Y., Pérez, B., & Rojas, L. Q. (2022). Reflexiones de niños preescolares, familiares y maestros de educación especial durante la pandemia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(1), 215-240. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.1.482

Subirats, J. (2022). Aprendizaje organizado (AO): de la simplicidad de las tareas de aprendizaje a la complejidad de las tareas competenciales en educación física. Journal of Neuroeducation, 2(2). https://doi.org/10.1344/joned.v2i2.37395

Tejedor, E. P. (2021). Educación en tiempos de COVID-19: Aprender desde la diferencia. Yeiya, 2(1), 83-98. https://doi.org/10.33182/y.v2i1.1578

Published

2023-01-01

How to Cite

Bennasar-García, M. I., Duque Fernández, L. M., & Martínez Nadal, H. A. (2023). The educational practices of physical educators for students with special educational needs during the pandemic. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 20(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.13

How to Cite

Bennasar-García, M. I., Duque Fernández, L. M., & Martínez Nadal, H. A. (2023). The educational practices of physical educators for students with special educational needs during the pandemic. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 20(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.13

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>