The use of songs in History teaching. An alternative proposal to rote learning

Authors

  • Adolfo Alejandro Díaz Pérez Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua), Managua, Nicaragua, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.25.3

Keywords:

classroom strategies, education, History, social sciences, Social Studies, teacher training

Abstract

The use of songs in the teaching of history represents a novel proposal that emerges as an alternative to rote learning that has traditionally been developed in this area of knowledge. The article is the result of a pedagogical practice developed in three teacher training courses of the Facultad de Educación e Idiomas de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua), where the strategy of song analysis was applied with the aim of assessing its impact on learning processes. This research is based on the systematization of experiences, it is qualitative in nature and techniques such as documentary review, interviews and focus group were used for the collection of information, in addition, the didactic proposal was validated by experts and a pilot test in two class groups. The results show that songs are a didactic resource that promotes participation, inferential comprehension levels, develops critical thinking and generates a new learning environment around history education in the classroom.

Author Biography

Adolfo Alejandro Díaz Pérez, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua), Managua, Nicaragua

Nicaragüense. Máster en Educación e Intervención Social por la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua), Managua, Nicaragua. Profesor de Ciencias Sociales en la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua), Managua, Nicaragua. Correo electrónico: adolfoalejandro73@gmail.com ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4295-4094

References

Referencias

Abreu, A. (2017, julio). La Ética en la Investigación Educativa. Revista Scientific, 2(4):338-350. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.4.19.338-350

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (6.a ed.). Episteme.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. (3.a ed.). Pearson Educación.

Corral, Y. (2009, enero). “Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos”. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 229-247. http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/1949/1/ycorral.pdf

Díaz, J., Santisteban, A. y Cascajero, A. (2013). Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción. Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Díaz Pérez, A. (2019). “Nuevos ambientes educativos en el aprendizaje de las Ciencias Sociales. Sistematización de una experiencia didáctica en Educación Secundaria en Nicaragua”. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, (30), 28-42. https://www.lamjol.info/index.php/FAREM/article/download/7885/7783?inline=1

Estepa, J. (2017). Otra didáctica de la historia para otra escuela. Aldina.

García, C., Arroyo, A. y Andreu, B. (2016). Deconstruir la alteridad desde la didáctica de las ciencias sociales: Educar para una ciudadanía global. Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Katayama, R. (2014). Introducción a la Investigación Cualitativa: Fundamentos, métodos, estrategias y técnicas. Universidad Inca Garcilaso de la Vega.

López, E., García, C. y Sánchez, M. (2018). Buscando formas de enseñar: Investigar para innovar en didáctica de las ciencias sociales. Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Martínez, I. (2011). La enseñanza de las ciencias sociales a través de una estrategia didáctica apoyada en las canciones para el nivel inferencial del pensamiento en estudiantes de educación secundaria [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia, Colombia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7510/1/IvanMartinez_2011_ense%c3%b1anzasociales.pdf

Martínez, I. y Pagés, J. (2017). “Aprender historia y ciencias sociales utilizando las canciones. Resultados de una investigación“. Clío y Asociados, (24): 83-99. http://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CLIOn24a07/8886

Orozco, J. y Díaz, A. (2018, junio). “Una mirada permanente al quehacer de la sociedad”. Revista electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, http://recsp.org/index.php/recsp/article/view/5/7

Ortega, E. (2015). El cancionero como recurso didáctico en la enseñanza de las Ciencias Sociales [Tesis de Licenciatura, Universidad de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/12948/TFG-O%20481.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pagés, J. y Santisteban, A. (2013). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales. (Vol. 1). Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Pérez, A. y Vargas, S. (2019). “Historia pública e investigación colaborativa: perspectivas y experiencias para la coyuntura actual colombiana”. Anuario Colombiano de historia Social y de la Cultura, 46(1), 297-329. https://doi.org/10.15446/achsc.v46n1.75561

Pérez, T. (2016). Guía Didáctica para la Sistematización de Experiencias en Contextos Universitarios. Ediciones del Vicerrectorado Académico. https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2016/04/GUIA-DID%C3%81CTICA-SISTEMATIZACI%C3%94N-abril-2016.pdf

Pizarro, F. y Cruz, P. (2009). “La historia de las migraciones en España a través de las canciones: de El emigrante a papeles mojado”. Clío, (35), 1-12. http://clio.rediris.es/n35/migraciones.pdf

Plá, S. (2012, diciembre). “La enseñanza de la historia como objeto de investigación”. Secuencia, (84):163-184.

Ramos, J., Rhea, B., Pla, R. y Abreu, O. (2016). ¿Cómo realizar la sistematización de la práctica educativa? Revista Ecuatoriana de Ciencias Sociales y Jurídicas, 1(1):50-75. http://201.159.222.149/index.php/recsyj/article/view/542/463

Tejo, L. (2021). La historia a través de sus canciones. Un proyecto de innovación para la asignatura de Ciencias Sociales en 4° de la ESO [Tesis de Maestría, Universidad de Oviedo]. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/4282/TFM_TejoLeache.pdf?sequence=6

Referencias de canciones

Inti-Illimani. (1973). Canción del poder popular [Canción]. En Viva Chile. I Dischi Dello Zodiaco.

Inti-Illimani. (1973). La segunda independencia [Canción]. En Viva Chile. I Dischi Dello Zodiaco.

Jara, V. (1971). El derecho de vivir en paz [Canción]. En El derecho de vivir en paz. Jota jota.

Jara, V. (1971). Las casitas del barrio alto [Canción]. En El derecho de vivir en paz. Jota jota.

Los Guaraguo. (1973). Casas de cartón [Canción]. En Las casas de cartón. Yare.

Los Guaraguo. (1973). Perdóneme, tío Juan [Canción]. En Las casas de cartón. Yare.

Mejía, C. (1977). Quincho barrilete.

Palomares, G. y Ochoa, A. (1984). La maldición de malinche [Canción]. En Abril en Managua.

Pancasán. (1979). Apuntes sobre el tío Sam [Canción]. En Vamos haciendo la Historia. Enigrac.

Perales, J. (1982). Dime (Pregúntale a Dios). En Entre el agua y el fuego. Hispavox

Published

2022-07-01

How to Cite

The use of songs in History teaching. An alternative proposal to rote learning. (2022). Perspectivas, 25, 1-21. https://doi.org/10.15359/rp.25.3

How to Cite

The use of songs in History teaching. An alternative proposal to rote learning. (2022). Perspectivas, 25, 1-21. https://doi.org/10.15359/rp.25.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>