Representations through Cinema: The Interpretation of Historical Processes for the Teaching of Social Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.27.3

Keywords:

cinema, historical processes, history, Social Studies, teaching, interpretation

Abstract

A study on the use of cinema in the subject of Social Studies is presented, which had the purpose of describing the use of cinema for the explanation and interpretation of historical processes, by Social Studies teachers that encourages the construction of critical thinking in the student body The research started from various theoretical-methodological considerations where the effectiveness of cinema in the teaching and learning processes of history is shown, in which the construction of critical thinking and historical awareness is manifested. Through a qualitative study of the phenomenological paradigm, with the focus group technique, the need for educational transformations was shown, such as the use of cinema for the explanation of historical processes, since through said tool it distances the recurrence of common teaching practices such as the use of textbooks, among others.The main finding of the research was the use of various strategies that enable a historical education in the student body such as cinema.

Author Biographies

Paula Valeria Calvo Alpízar, Centro Educativo Pablo Presbere, Escazú, San José, Costa Rica

Costarricense. Bachiller en la Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica por la Universidad
Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Docente de primaria y secundaria en el Centro
Educativo Pablo Presbere, Escazú, San José, Costa Rica. Correo electrónico: paula.calvo.alpizar@est.una.ac.cr
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5718-4064

Diego González Cascante, Westland School, Heredia, Costa Rica

Costarricense. Bachiller en la Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica por la Universidad
Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Docente de secundaria en Westland School, Heredia, Costa Rica. Correo electrónico: diego.gonzalez.cascante@est.una.ac.cr
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1905-4634

References

Acosta, W. (2018). El cine como objeto de estudio de la historia: Apuestas conceptuales y metodológicas. Universidad Pedagógica Nacional, (47), 51-68. https://www.redalyc.org/journal/3459/345958295004/html/

Badilla, L. (2006). Fundamentos del paradigma cualitativo en la investigación educativa. Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 4(1), 42-51. https://10.15517/pensarmov.v4i1.411

Cortés, A. (2018). El cine: Una herramienta didáctica para enseñar historia. Revista RedCA, 1(2), 66-85.

Fraga, E. (2018). El cine y su aplicación en un aula: Una propuesta didáctica sobre la Alemania nazi [tesis de Maestría, Universitat de les Illes Balears].

García, M. (2010). Cine y educación: La integridad del docente en Emperor 's club. Edetania, (38), 27-40. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/296/256

Hamui, A y Varela, M. (2012). La técnica de grupos focales. Revista Elsevier, (2), 55-60. https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-educacion-medica-343-pdf-S2007505713726838

Katayama, J. (2014). Introducción a la investigación cualitativa: Fundamentos, métodos, estrategias y técnicas. Fondo Editorial.

Monge, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa, guía didáctica. Universidad Surcolombia. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Morantes, S. y Gordillo, Y. (2016). El cine, una estrategia para desarrollar habilidades del pensamiento crítico en sociales. Revista Educación y Ciencia, (20), 113-126. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7982048

Peñalver, T. (2015). El cine como recurso didáctico: Una propuesta de programación didáctica. Edetania, (45), 221-232. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5349046

Pulido, M. (2016). El cine en el aula: Una herramienta pedagógica eficaz. Opción, 32(8), 519-538. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048481031

Quecedo, R y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista psicodidáctica, (14), 5-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402

Rodríguez, J. (2014). El cine en la realidad de las aulas. Historia y Comunicación Social, (19), 565-574. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45161

Skate, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.

Solis, L. (2018). El cine: Una fuente apta para reconstruir el pasado. Revista Horizonte Histórico, (15), 43-53. https://revistas.uaa.mx/index.php/horizontehistorico/article/view/1497

Vidovic, J y Chourio, D. (2012). El cine como estrategia didáctica para la enseñanza de la historia. Revista de la Universidad del Zulia 3ª época, 3(7), 97-114. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rluz/article/view/31205

Published

2023-07-01

How to Cite

Representations through Cinema: The Interpretation of Historical Processes for the Teaching of Social Studies. (2023). Perspectivas, 27, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.27.3

How to Cite

Representations through Cinema: The Interpretation of Historical Processes for the Teaching of Social Studies. (2023). Perspectivas, 27, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.27.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>