The Pedagogy of Alterity in the Deconstruction of Xenophobia and the Construction of Nos-Others: A view from the Perception of Civic Education Teachers of the Dirección Regional de San José Oeste

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.25.8

Keywords:

Social Studies, migration, pedagogy of otherness, interculturality, xenophobia, Civic Education

Abstract

The purpose of this document is to articulate different processes that intervened in the final graduation work of the Licenciatura of Social Studies and Civic Education Teaching. From a theoretical point of view, an analysis is carried out based on concepts such as xenophobia, interculturality, Civic Education and Pedagogy of Otherness. These concepts are fundamental for the methodological section where each of the stages implies the development of the proposed objectives: the documentary analysis, interviews with teachers and administrators and teacher training workshop on the pedagogy of otherness. From the pedagogy of otherness, the deconstruction of practices that tarnish adequate human coexistence, such as xenophobia, is advocated for the construction of a pedagogy of Nos-Others, where, based on empathy and otherness, the understanding of the other and their contributions is sought in the construction of a just and democratic society.

Author Biographies

Susana María Chinchilla Fallas, Liceo de Sabanillas de Acosta, San José, Costa Rica

Costarricense. Licenciada en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Docente de Estudios Sociales y Educación Cívica en Liceo de Sabanillas de Acosta, San José, Costa Rica. Correo electrónico: susana.chinchilla.fallas@mep.go.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8656-1201

Bryan Vindas Gómez, Colegio Claretiano, Heredia, Costa Rica

Costarricense. Licenciado en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Docente de Estudios Sociales y Educación Cívica en Colegio Claretiano, Heredia, Costa Rica. Correo electrónico: bryan.vindas.gomez@mep.go.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0856-1219

References

Barrantes, R. (2016). Investigación: un camino al conocimiento. Un enfoque cualitativo y cuantitativo y mixto (2ª. ed). San José, Costa Rica: EUNED.

Campos, J. (2015). Cómo hacer un trabajo final de graduación: Lineamientos para la Escuela de Ciencias de la Educación. San José, Costa Rica: UNED.

Cea, M. y Valle, M. (2011). Informe sobre la evolución del racismo y la xenofobia en España. España: Subdirección General de Información Administrativa y Publicaciones. https://www.inclusion.gob.es/oberaxe/es/ejes/analisis/informes/index.htm

Ministerio de Educación Pública. (2020). Plantilla de planeamiento Educación Cívica II Periodo de décimo año. https://cajadeherramientas.mep.go.cr/app/

Mudde, C. (2019). La ultraderecha hoy. Barcelona, España: Paidós.

Ortega, P. (Ed.). (2014). Educar en la alteridad. Editorial REDIPE.

Rehaag, I. (2006). “Reflexiones acerca de la interculturalidad”. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (2), 1-9. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283121711004

Vallejo, S. (2014). La pedagogía de la alteridad: Un modo de habitar y comprender la experiencia educativa del presente. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 1(2), 114-125. https://doi.org/10.21501/23823410.1333

Published

2022-07-01

How to Cite

The Pedagogy of Alterity in the Deconstruction of Xenophobia and the Construction of Nos-Others: A view from the Perception of Civic Education Teachers of the Dirección Regional de San José Oeste. (2022). Revista Perspectivas, 25, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.25.8

How to Cite

The Pedagogy of Alterity in the Deconstruction of Xenophobia and the Construction of Nos-Others: A view from the Perception of Civic Education Teachers of the Dirección Regional de San José Oeste. (2022). Revista Perspectivas, 25, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.25.8

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>